După scandalul dezinfectanţilor, care a scos la iveală faptul că în multe spitale din ţară se foloseau produse diluate, autorităţile sanitare au decis ca 42 de biocide TP1 şi TP2 să fie testate în laboratoare acreditate.
De la data intrării în vigoare a modificărilor la Ordinul 10/2010 al Ministrului Sănătăţii, în termen de 120 de zile, produsele biocide cu indicaţie de utilizare în unităţi sanitare din categoriile TP1 (dezinfecţia tegumentelor) şi TP2 (dezinfecţia suprafeţelor) vor fi testate în laboratoare acreditate. Deţinătorii de avize prezenţi pe piaţa românească (producători şi distribuitori) vor fi obligaţi să efectueze teste de eficacitate pentru fiecare activitate a produsului menţionată în dosarul de avizare.
Orice produs pentru care nu va fi prezentat rezultatul testelor realizate de un laborator acreditat în termenul de 120 de zile va pierde avizul de punere pe piaţă. Termenul de 120 de zile a fost agreat de Ministerul Sănătăţii în urma propunerii specialiştilor din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP).
Reguli mai stricte
Perioada de transparenţă decizională a modificărilor la Ordinul 10/2010 se încheie pe 23 iunie. În această perioadă, proiectul de Ordin de Ministru poate suferi modificări. Ministerul Sănătăţii are în vedere impunerea unor reguli cât mai stricte pentru produsele biocide asigurând însă şi disponibilitatea produselor în spitalele din România.
În paralel cu testarea produselor biocide în laboratoare acreditate, în cadrul Programului Naţional de Sănătate, la 1 iunie a.c. s-a demarat o primă acţiune naţională de verificare a documentelor (etichetă, aviz, fişă de securitate, monitorizare de control etc) tuturor produselor biocide TP1 şi TP2.
Vor fi testate doar 42 de produse din cele 380
La aceasta se adaugă şi o testare prin sondaj a produselor biocide destinate dezinfecţiei suprafeţelor (TP2). În cadrul acestei acţiuni vor fi testate 42 de produse în laboratoarele INSP Iaşi, DSP Ialomiţa şi INSP Bucureşti. Din totalul produselor biocide pentru dezinfecţia suprafeţelor (TP2) avizate pe piaţa românească, eşantionul ales reprezintă circa o treime.
Produsele biocide vor fi testate conform standardelor SR EN 1276:2010/AC:2011, SR EN 1650:2000 şi SR EN 14348:2005 la INSP Iaşi (fungicid si micobactericid), INSP Bucureşti (bactericid) si DSP Ialomiţa (bactericid). Aceste teste vor fi parte integrantă a procesului de acreditare a celor trei laboratoare. Testarea celor 42 de produse biocide în laboratoarele din România este, potrivit autorităţilor, primul pas al unui plan de control pe termen lung.
Curăţenia şi dezinfecţia în spitale, în dezbatere publică
Într-un proiect de ordin privind curăţenia şi dezinfecţia în unităţile sanitare, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii, se specifică că frecvenţa efectuării testelor de autocontrol în unităţile sanitare, este stabilită în Planul anual de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate îngrijirilor medicale, elaborat de către serviciul/compartimentul sau medicului responsabil pentru prevenirea infecţiilor asociate asistenţei medicale şi aprobat de comitetul director al unităţii sanitare.
Frecvenţa efectuării testelor de autocontrol în unităţile sanitare trebuie să ţină cont de zonele de risc identificate pe harta riscurilor; incidenţa infecţiilor în anul anterior; circulaţia germenilor în unitea sanitară; rezultatele screening-ului pacienţilor; focarele de infecţii înregistrate; rezultatele verificărilor efectuate pe fiecare secţie/compartiment din unitatea sanitară.
Pentru secţiile cu risc crescut de infecţii asociate asistenţei medicale (terapie intensivă, neonatologie, obstetrică – ginecologie şi alte secţii cu profil chirugical) frecvenţa efectuării testelor de autocontrol nu poate fi mai mică de bilunar pentru testele de sterilitate şi sanitaţie.
Interpretarea rezultatelor testelor de autocontrol se realizează de către personalul serviciului/compartimentului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale, în colaborare cu şeful laboratorului de microbiologie al unităţii sanitare.