Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a mai bifat un succes: Parlamentul European a aprobat raportul „Implementarea şi operarea sistemelor europene de radionavigaţie prin satelit”

0
278

Parlamentul European a aprobat ieri (603 voturi pentru, 29 împotrivă si 59 de abţineri) raportul privind „Implementarea şi operarea sistemelor europene de radionavigaţie prin satelit” al deputatului European Marian-Jean Marinescu, vicepreşedinte al Grupului PPE în Parlamentul European. Raportul propune mai multe măsura la nivel european pentru a creşte valoarea adăugată a Galileo şi EGNOS, cele două programe europene de radionavigaţie prin satelit.

Raportorul Marinescu a insistat în favoarea dezvoltării pieţei de aplicaţii bazate pe această tehnologie (GNSS – global navigation satellite system), a propus defalcarea bugetului alocat în mod corespunzător diferitelor segmente ale programelor, în vederea unui mai bun management financiar, şi a accentuat importanţa popularizării sistemului Galileo ca o alternativă europeană viabilă la sistemele militare străine folosite în prezent în Europa, cum ar fi GPS-ul american. Raportul subliniază şi rolul esenţial al bunei guvernanţe în activitatea spaţială a UE şi nevoia stabilirii unor obiective clare, precum şi a responsabilizării tuturor părţilor implicate. „Beneficiile socio-economice generate la nivel european de Galileo şi EGNOS sunt estimate la o valoare totală de circa 70 de miliarde de euro în primii 20 de ani de operare. Cele două programe vor stimula dezvoltarea şi inovarea şi vor impulsiona creşterea economică în Europa. Se vor deschide noi oportunităţi de afa ceri pentru dezvoltatorii de aplicaţii, pentru furnizorii de servicii, pentru cercetători. Principalele sectoare vizate includ cele care necesită aplicaţii de înaltă precizie, precum aviaţia, transportul terestru, agricultura”, a explicat raportorul Marian- Jean Marinescu.

Galileo: viitorul „GPS” european va stimula creşterea economică şi crearea de locuri de muncă

Aplicaţiile bazate pe tehnologia GNSS vor valorifica potenţialul infrastructurii şi al serviciilor oferite de Galileo şi EGNOS. Siguranţa rutieră, colectarea taxelor, managementul traficului şi al parcărilor, gestionarea flotelor, serviciile de intervenţie în caz de urgenţă, monitorizarea transporturilor de marfă, rezervările online, transportul animalelor, agricultura de precizie sunt doar câteva dintre activităţile care pot beneficia de aplicaţiile bazate pe această tehnologie. Mulţumită multitudinii de aplicaţii bazate pe serviciile sale, dezvoltarea acestei noi tehnologii GNSS de ultimă generaţie va stimula dezvoltarea industriei şi crearea de locuri de muncă în întreaga Uniune. În ultimul deceniu, piaţa GNSS – piaţa din amonte şi cea din aval, a aplicaţiilor – a crescut cu rate de două cifre. Mai mult, datele arată că aproximativ 7% din PIB-ul UE depinde, direct sau indirect, de aplicaţiile bazate pe navigaţia prin satelit, aceste cifre crescând de la o zi la alta. În primii 20 de ani de operare, se estimează că Galileo şi EGNOS vor genera beneficii socio-economice cumulate în valoare de aproximativ 70 de miliarde de euro pentru economia UE. „Cele două programe vor stimula dezvoltarea şi inovarea şi, astfel, creşterea economică a UE. Ele vor deschide noi orizonturi şi oportunităţi de afaceri pentru producătorii de aplicaţii, pentru furnizorii de servicii şi pentru cercetători. Sectoare cu potenţial ridicat de utilizare includ aviaţia, sectorul rutier şi cel al aplicaţiilor de înaltă precizie, de exemplu în agricultură”, a subliniat vicepreşedintele EPP.

Primele servicii, din 2014

În Uniunea Europeană, primii paşi către implementarea unor sisteme proprii de radionavigaţie s-au făcut începând cu anii 1990, atunci când s-au pus bazele primelor planuri pentru realizarea unui sistem GNSS indepent. Astfel, au luat naştere programele Galileo şi EGNOS. „Programat să ofere primele servicii din 2014 şi să devină complet operaţional până la sfârşitul acestui deceniu, Galileo va pava calea către o nouă eră în navigaţie, indicând poziţia utilizatorilor cu o mai mare acurateţe, oferind o mai bună acoperire, noi servicii şi rezistenţă sporită la interferenţe. Fiind sub control civil, acesta va oferi mai multă fiabilitate şi stabilitate decât sistemele GNSS militare ale unor ţări terţe, cum ar fi GPSul sau Glonass, care pot deveni mai puţin precise sau pot fi oprite în caz de conflict sau dacă sistemul este atacat”, a mai spus Marian Jean Marinescu. Galileo va fi interoperabil cu GPS-ul american şi cu alte sisteme internationale, devenind piatra de temelie a ceea ce, în mod generic,este denumit “multi-GNSS”.