Locale 2012: Viziuni noi, viziuni continuate de dezvoltare a localităţilor doljene

0
357

Duminică, 10 iunie a.c., au loc alegerile locale. Într-un singur tur de scrutin, în cadrul căruia se desemnează aleşii locali: preşedinţii de consiliu judeţean, consilierii judeţeni, primarii şi consilierii locali. Sunt înscrişi pe listele de votare un număr de 589.614 alegători. În Franţa, tot duminică are loc primul tur de scrutin al alegerilor legislative pentru Adunarea Naţională. De ce merită evocate şi alegerile parlamentare din Franţa pentru Palais Bourbon? În primul rând pentru modelul de civilitate al alegătorilor şi, în egală măsură, pentru corectitudinea proiecţiilor sociologice. Suntem, încă, departe de aşa ceva şi trebuie să o spunem deschis. Chiar dacă au fost sensibil reduse, faţă de alte dăţi, evenimentele perturbatorii n-au lipsit. La Dăbuleni, simpatizanţii unui candidat la primăria localităţii l-au troznit cu o bâtă pe un poliţist local, în timp ce acesta se afla în exercitarea atribuţiilor. La Malu Mare, chipul unui candidat la primărie a fost imprimat pe sulul de hârtie igienică, insanitatea respectivă generând un scandal de amploare. N-au lipsit, aşadar, gesturile rătăcite ale unor primitivi, pentru care bâta şi pumnul fac parte din arsenalul de campanie electorală, ca şi în vremea regretată în care „aveam democraţie”. De perioada interbelică e vorba. Timide, până la inexistente, gesturile de mită electorală. Ceea ce e un pas înainte. Nu unul decisiv. Alegerile locale au rostul lor. Am mai reiterat acest lucru. Desemnarea aleşilor locali „normali” e o premisă a unor viziuni de dezvoltare sau a continuării altora pentru localităţile doljene. Care şi-au îmbunătăţit, într-o măsură mai mare sau mai mică, infrastructura, dotările edilitar-gospodăreşti. Ne trebuie, însă, noi nuclee economice, atât în Craiova, cât şi în teritoriu. Despre toate acestea vom discuta, pe larg, de săptămâna viitoare. Până atunci, un singur îndemn civic: să mergem la vot! Şi să ne exprimăm în conformitate cu propriile opţiuni. Votul nostru, al fiecăruia, înseamnă, de fapt, că suntem oameni ai locului, că înţelegem democraţia participativă şi suntem animaţi de cea mai bună credinţă. În votul nostru stă numele celor pe care îi vom avea în administraţia publică judeţeană şi locală, de la începutul săptămânii viitoare.

Preşedinţii secţiilor de votare asigură buna desfăşurare a alegerilor

Cetăţenii cu drept de vot care se vor prezenta la urne trebuie să înţeleagă că orice abatere de la Legea 67/2004, republicată privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, reprezintă abatere şi se pedepseşte. Sancţiunile sunt destul de drastice, şi merg până la privare de libertate, în funcţie de infracţiunea comisă.

Preşedinţii secţiilor de votare sunt obligaţi să ia măsurile necesare pentru ca alegerile să decurgă în bune condiţii. Puterile acestora se întind şi în afara localului secţiei de votare, pâna la o distanţă de 500 metri. În afara membrilor biroului electoral al secţiei de votare, candidaţilor, persoanelor acreditate potrivit legii, precum şi reprezentanţilor mass-media români şi străini, nici o altă persoană nu poate staţiona în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare.

Prezenţa oricărei persoane în cabinele de vot, în afara celei care votează, este interzisă. Însă, alegătorul care, din motive temeinice, constatate de preşedintele secţiei de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare, în scopul de a-l ajuta, un însoţitor ales de el.

În raza unei secţii de votare se utilizează o singură urnă specială

Alegătorii netransportabili din cauză de boală sau invaliditate, pot face cererea scrisă către preşedintele secţiei de votare, iar acesta  poate aproba ca o echipă formată din cel puţin 2 membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială la locul unde se află alegătorul, şi cu materialul necesar votării: stampila cu menţiunea „votat” şi buletine de vot. În raza unei secţii de votare se utilizează o singură urnă specială. Urna specială poate fi transportată numai de membrii biroului electoral al secţiei de votare.

Pentru ca alegătorii să nu se lase păcăliţi, şi pentru a ştii exact la ce se expun dacă vor pica în capcana unora în ziua alegerilor, redăm mai jos articole din Legea 67/2004, republicată privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase se pedepsesc cu închisoare

“Art. 107:

(1) Împiedicarea prin orice mijloace a liberului exerciţiu al dreptului de a alege sau de a fi ales constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.  (2) În cazul în care prin fapta prevăzută la alin. (1) s-a pricinuit o vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii, care necesită pentru vindecare îngrijiri mai mult de 60 de zile sau care a produs una dintre următoarele consecinţe: pierderea unui simţ sau a unui organ, încetarea funcţionării acestora, o infirmitate permanentă fizică ori psihică, sluţirea, avortul ori punerea în primejdie a vieţii persoanei, pedeapsa este închisoare de la 3 la 10 ani. (3) Tentativa se pedepseşte.

Art. 109:

Promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase în timpul campaniei electorale, precum şi în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat pentru funcţia de primar sau de consilier, precum şi primirea acestora de către alegători constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. (2) Pedeapsa prevăzută la alin. (1) se aplică şi persoanei care votează fără a avea drept de vot ori alegătorului care votează de mai multe ori în ziua alegerilor. (3) Tentativa se pedepseşte.

Art. 110:

(1) Tipărirea şi utilizarea de buletine de vot false, introducerea în urna a unui număr suplimentar de buletine faţă de cele votate de alegători, falsificarea prin orice mijloace a documentelor de la birourile electorale, precum şi utilizarea unui act de identitate nul sau fals constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani. (2) Tentativa se pedepseste.

Art. 111:

(1) Atacul prin orice mijloace asupra localului secţiei de votare, furtul urnei sau al documentelor electorale, ruperea sigiliilor constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă. (2) Tentativa se pedepseşte.

Art. 112:

(1) Deschiderea urnelor înainte de ora stabilită pentru închiderea votării, precum şi utilizarea urnei speciale în alte condiţii decât cele prevazute la art. 87 constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. (4) Tentativa se pedepseşte.

Art. 113:

(1) Încredinţarea urnei speciale altor persoane decât membrilor biroului electoral al secţiei de votare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani. (2) Aceeaşi pedeapsă se aplică şi persoanei care transportă urna specială fără a face parte din biroul electoral al secţiei de votare. (3) Tentativa se pedepseşte.

Art. 114:

(1) minimele pedepselor pentru infracţiunile prevăzute în Codul penal ori în legile penale speciale, savârşite în legătură cu desfăşurarea alegerilor, se majorează cu jumătatea maximului special.

Art. 115:

(1) Pentru toate infracţiunile prevăzute în prezenta lege, savârşite în legătură cu alegerea consilierilor şi a primarilor, acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu”.

Secţiile de votare se închid la ora 21.00.