„Bang”, în premieră la Teatrul Naţional din Craiova

0
140
Craiovean de origine, regizorul Theodor-Cristian Popescu revine la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” după o absenţă de aproape 22 de ani: în octombrie 1997 monta aici „Ucigaş fără simbrie”, de Eugene Ionesco, cu scenografie şi costume de Viorel Penişoară-Stegaru. De această dată, a ales – pentru a opta oară în cariera sa regizorală – un text de Marius von Mayenburg: „Bang” (traducerea: Elise Wilk), scenografia Mihai Păcurar, sound design Andrei Raicu, light design Lucian Moga. Primele trei reprezentaţii au loc pe 5, 6 şi 7 iunie, de la ora 18.00, la Sala „Ion D. Sîrbu”, iar următoarea este anunţată pentru 21 iunie. În rolul principal – George Albert Costea, unul dintre vârfurile tinerei generaţii de actori craioveni, care sărbătoreşte cu acest spectacol zece ani de colaborare cu Teatrul Naţional „Marin Sorescu”. „Bang” este ultima premieră a instituţiei dintr-un şir de 13 pe care le-a prezentat în actuala stagiune, deschisă pe 21 septembrie 2018 şi care urmează să se închidă pe data de 26 iunie 2019.
„Relaţia mea cu Craiova a fost ambiguă, din cauza faptului că am fost adolescent aici în anii ’80, nişte ani negri. Cred că am asociat dorinţa mea de evadare într-un mod excesiv şi cu oraşul în care am crescut. Şi atunci, dorindu-mi atât de tare să plec, am revenit foarte greu…”, a spus, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, regizorul Theodor-Cristian Popescu. A lăsat în urmă Craiova acum 31 de ani. A absolvit Academia de Teatru şi Film, Facultatea de Teatru, specializarea Arta regiei de teatru, la clasa prof. Valeriu Moisescu (1994). A urmat cursurile de Master of Fine Arts în regie (bursă Fulbright) la Universitatea Montana, SUA (2002), iar în 2011 a obţinut doctoratul la Universitatea de Arte din Târgu Mureș. În prezent, este conferenţiar la Universitatea de Arte din Târgu Mureş și coordonator al programului de masterat în regie. Biografia sa artistică este impresionantă, cu aproximativ 60 de spectacole „conceptual provocatoare”, aşa cum îşi defineşte teatrul, montate în ţară şi în străinătate.
O colaborare de lungă durată și semnificativă pentru programul său regizoral este cea cu Marius von Mayenburg, dramaturgul unuia dintre cele mai importante teatre europene din acest moment, Schaubuehne, din Berlin. A montat piesele sale nu doar în România, ci și la Montreal, în perioada în care a fost stabilit în Canada. Îi leagă și o relație de prietenie, născută într-o rezidență la Londra, în 1998, la „Royal Court”. Theodor-Cristian Popescu a pus în scenă deja șapte texte ale sale, cărora le urmează, acum, „Bang”. Marius von Mayenburg notează că „este o piesă despre sentimente politice, despre dorința irațională de explozii și senzații în sfera politică, o satiră mușcătoare despre dorința de a fi macho, pentru liderii care oferă soluții simple problemelor complexe”.
„Intenţia a fost să surprindem ceea ce e în aer acum. Cred că trăim nişte vremuri destul de bizare, pe care unii le aseamănă cu perioada interbelică, atunci când plutea în aer posibilitatea ca popoarele să înnebunească, preluând o expresia a lui Mayenburg. (…) Pare că e ceva în aer, dacă ne uităm peste tot în jurul nostru, din Turcia în Ungaria, din Rusia în SUA, din Polonia în Anglia… Şi artiştii se străduiesc să înţeleagă ce se întâmplă nu cu mijloacele sociologiei, ale politicii, ale curentelor de idei, ci cu un tip de sensibilitate care să capteze, ca un seismograf, ce se întâmplă, spre ce ne îndreptăm. Aşadar, am încercat să facem un spectacol despre vremurile astea, să fie un fel de mărturie a ce se întâmplă acum cu noi şi să ridice nişte întrebări – dacă asta e ce vrem, de fapt”, a declarat, ieri, în cadrul conferinţei de presă, Theodor-Cristian Popescu.
Din distribuţie fac parte George Albert Costea (Ralf), Iulia Colan  (Vicky), Vlad Udrescu  (Dominik), Raluca Păun (Mechthild), Cătălin Vieru  (Tom), Liviu Topuzu (Tim), Romaniţa Ionescu (Dr. Bauer; Veronika; Uschi; Gwendolin) şi Alex Calangiu (Leon; Kunze; Schmiedel; Reinhold). Theodor-Cristian Popescu îi apreciază pe toţi ca „foarte interesanţi, foarte diverşi şi puternici”, iar pe George Albert Costea îl consideră un „actor-locomotivă”.
„Pentru mine, este un proiect important. Cu acest spectacol marchez 10 ani de colaborare cu Teatrul Naţional din Craiova. E un moment aniversar, iar acest rol reprezintă un summum a ceea ce am realizat în aceşti ani alături de regizorii cu care am lucrat la Craiova sau în alte teatre din ţară”, a menţionat George Albert Costea. Actorul a subliniat că e un moment potrivit ca şi publicul craiovean să cunoască dramaturgia lui Marius von Mayenburg, apreciată în România. «Este un text foarte complex, cu foarte multe paliere. Din punctul meu de vedere, e foarte sensibil subiectul legat de conflictele între părinţi şi copii. E nevoie să-ţi „omori”, într-un fel, părinţii pentru a supravieţui şi pentru a-ţi crea un drum propriu în viaţă, ceea ce poate fi dureros şi pentru unii, şi pentru ceilalţi. În acelaşi timp, este şi o pledoarie pentru a ne trăi vieţile într-un mod cât mai semnificativ şi mai interesant», a mai spus acesta referindu-se la „Bang”.
***
Spectacolul încheie seria de 13 premiere pe care Teatrul Naţional „Marin Sorescu” le-a prezentat în actuala stagiune artistică: „Aias. Eseu despre demență”, regia Mihai Măniuțiu (septembrie 2018); „Retroelectro”, regia Bogdan Georgescu (octombrie 2018); „Miroase a pradă”, regia Alexandru Boureanu (decembrie 2018); „White Room”, regia Florin Caracala (decembrie 2018); „Reacție Urbană. De ce plec / de ce rămân?”, regia Vlad Drăgulescu (ianuarie 2019); „Cântecul vârstelor” (februarie 2019) şi „De la Ovidiu la Mihai Eminescu” – recitaluri susţinute de actorul Emil Boroghină; „Ciuf și Ciuf în spațiu”, regia Vlad Drăgulescu (aprilie 2019); „Caragiale Best Of”, regia Vlad Drăgulescu (aprilie 2019); „Under (Re)Construction”, regia Alex Teodorescu (aprilie 2019); „Casa cu suricate”, regia Radu Afrim (aprilie 2019); „Reactie Urbană. Ce ar fi (fost) dacă?” (mai 2019).