Criterii și praguri comune când statele UE decid dacă să impună sau nu restricții de călătorie

0
513

Comisia a adoptat o propunere de recomandare a Consiliului menită să garanteze faptul că toate măsurile care restrâng libera circulație ca răspuns la pandemia de COVID-19 adoptate de statele membre sunt coordonate și comunicate clar la nivelul UE.

Propunerea Comisiei definește patru arii de acțiune principale în care statele membre ar trebui să colaboreze mai strâns:

  1. aplicarea de către statele membre a unor criterii și praguri comune când decid dacă să impună sau nu restricții de călătorie;
  2. stabilirea unor criterii comune pe baza unui cod de culori stabilit de comun acord;
  3. stabilirea unui cadru comun pentru măsurile care se aplică călătorilor care vin din zone cu risc ridicat;
  4. furnizarea de informații clare și în timp util publicului cu privire la eventualele restricții impuse.

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Propunem astăzi ca statele noastre membre să adopte o abordare bine coordonată, previzibilă și transparentă cu privire la impunerea de restricții de călătorie acolo unde sunt necesare, în care protecția sănătății publice să fie întotdeauna primordială. Trebuie să evităm să luăm măsuri care să perturbe și mai mult economiile noastre deja fragile și care să fie o sursă suplimentară de incertitudine pentru cetățenii noștri, care au făcut sacrificii uriașe. Cetățenii europeni așteaptă acest lucru de la noi după toate aceste luni trăite în umbra COVID-19.”

Didier Reynders, comisarul pentru justiție, a declarat la rândul său: „Dreptul de a circula liberi în UE ne-a fost îngrădit sever din cauza pandemiei. Pentru mulți dintre noi, pentru care libertatea de a călători fără probleme în fiecare zi este atât de importantă, normele adoptate de fiecare țară din UE alcătuiesc o cacofonie greu de înțeles. Am vrea ca lucrurile să fie mai simple. Propunem așadar criterii clare, care pot fi aplicate fără discriminare, care sunt ușor de urmat de către statele membre și care ne permit să îi informăm corespunzător pe cetățenii europeni.”

Ylva Johansson, comisarul pentru afaceri interne, a declarat: „Începând din luna martie, Comisia a elaborat și a publicat recomandări privind controlul la frontierele interne și externe care alcătuiesc o bază solidă de acțiune pentru statele membre. Măsurile adoptate astăzi vin în continuarea acestor recomandări și sunt menite să ne permită să beneficiem pe deplin de spațiul nostru Schengen. Acesta este motivul pentru care dorim să avem un sistem clar cu zone «verzi», «portocalii» și «roșii» și nu un caleidoscop de măsuri disparate”.

Criterii comune

În prezent, există diferențe mari de la o țară la alta în ceea ce privește criteriile aplicate pentru adoptarea de măsuri care restrâng libera circulație în Uniunea Europeană. Comisia propune ca, atunci când adoptă măsuri cu caracter restrictiv, fiecare stat membru să țină seama de următoarele criterii:

  • numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate la 100 000 de persoane într-o anumită zonă, în cursul unei perioade de 14 zile;
  • procentul de teste pozitive din numărul total de teste pentru diagnosticul infecției cu COVID-19 efectuate într-o anumită zonă în cursul unei perioade de șapte zile;
  • numărul de teste pentru diagnosticul infecției cu COVID-19 efectuate la 100 000 de persoane într-o anumită zonă în cursul unei perioade de șapte zile.

Statele membre ar trebui să furnizeze aceste date săptămânal Centrului European de Prevenire și Control al Bolilor. Statele membre ar trebui, de asemenea, să furnizeze datele respective la nivel regional, astfel încât măsurile adoptate să vizeze doar regiunile în care acestea sunt strict necesare.

În scenariul în care statul membru de plecare efectuează săptămânal peste 250 de teste la 100 000 de persoane, Comisia propune ca statele membre să nu restrângă libera circulație a persoanelor care călătoresc în statul respectiv dintr-un alt stat membru dacă:

  • numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate într-o anumită zonă este egal cu mai puțin de 50 de cazuri la 100 000 de persoane în cursul unei perioade de 14 zile SAU
  • procentul de teste pozitive din numărul total de teste COVID-19 efectuate într-o anumită zonă este mai mic de 3 %.

Un cod de culori comun

Pe baza datelor furnizate de statele membre, Comisia propune ca Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor să publice o hartă a țărilor din UE și SEE care să fie actualizată săptămânal și care să utilizeze un cod de culori comun, venind astfel în sprijinul statelor membre și al cetățenilor care călătoresc în Uniunea Europeană și în SEE. Comisia propune:

  • culoarea verde pentru zonele în care numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate este mai mic de 25 în cursul unei perioade de 14 zile ȘI procentul testelor pozitive din numărul total de teste COVID-19 efectuate este mai mic de 3 %;
  • culoarea portocalie pentru zonele în care numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate este mai mic de 50 în cursul unei perioade de 14 zile, DAR procentul de teste pozitive din numărul total de teste COVID-19 este de 3 % sau mai mare SAU numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate este cuprins între 25 și 150, DAR procentul de teste pozitive din numărul total de teste COVID-19 este mai mic de 3 %;
  • culoarea roșie pentru zonele în care numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate este mai mare de 50 în cursul unei perioade de 14 zile ȘI procentul de teste pozitive din numărul total de teste COVID-19 efectuate este de 3 % sau mai mare SAU numărul total de noi cazuri de COVID-19 semnalate este mai mare de 150 la 100 000 de persoane în cursul unei perioade de 14 zile;
  • culoarea gri dacă nu sunt disponibile suficiente informații pentru a putea fi evaluate cele trei criterii propuse de Comisie SAU numărul de teste COVID-19 efectuate la 100 000 de persoane este mai mic de 250.

O abordare comună pentru călătorii care vin din zone cu risc ridicat

Comisia propune ca statele membre să aplice o abordare comună cu privire la călătorii care vin din zone „cu risc ridicat”. Statele membre nu ar trebui să refuze intrarea pe teritoriul lor a călătorilor care vin din alte state membre. Statele membre care introduc restricții privind libera circulație pe baza propriilor procese decizionale ar putea impune obligația ca:

  • persoanele care călătoresc dintr-o zonă clasificată ca fiind „roșie” sau „gri” fie să respecte o perioadă de carantină, FIE să facă un test COVID-19 după sosire – aceasta din urmă fiind opțiunea preferată;

În cazuri justificate, statele membre ar putea lua în considerare posibilitatea de a le recomanda persoanelor care călătoresc dintr-o zonă clasificată ca fiind „portocalie” să facă măcar un test COVID-19 înainte de plecare sau la sosire. Statele membre ar putea cere persoanelor care sosesc dintr-o zonă clasificată ca fiind „roșie”, „portocalie” sau „gri”, mai ales celor care sosesc cu avionul, să completeze formulare de localizare, în conformitate cu cerințele de protecție a datelor. Călătorii cu atribuții sau nevoi esențiale, de exemplu lucrătorii care exercită profesii de importanță critică, lucrătorii frontalieri și cei detașați, studenții sau jurnaliștii în exercițiul funcțiunii nu ar trebui să fie supuși obligației de a rămâne în carantină.

Informarea publicului prin prezentarea de informații clare și în timp util

Comisia propune ca statele membre să furnizeze săptămânal celorlalte state membre și Comisiei informații cu privire la intenția lor de a impune restricții privind libera circulație sau de a elimina anumite restricții de călătorie. Modificările ar trebui să fie notificate cu o săptămână înainte de a intra în vigoare.

Aceste informații ar trebui să fie puse la dispoziție și pe platforma web „Re-open EUCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedent”, cu un link la harta publicată săptămânal de Centrul European de Prevenire și Control al BolilorCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedent.

Cetățenii și întreprinderile au nevoie de previzibilitate. Statele membre nu trebuie să precupețească niciun efort pentru a reduce la minimum impactul social și economic al restricțiilor de călătorie. În acest sens, ar trebui, de asemenea, să se asigure accesul publicului la informații clare, cuprinzătoare și disponibile în timp util.

Dreptul la liberă circulație și ședere pe teritoriul Uniunii Europene al cetățenilor europeni este una dintre cele mai de preț realizări ale UE și este un motor important al economiei noastre. Orice măsură care restrânge dreptul fundamental la liberă circulație pe teritoriul UE ar trebui adoptată numai dacă este strict necesară și într-un mod coordonat, proporțional și nediscriminatoriu, pentru a răspunde unor riscuri percepute la adresa sănătății publice. Pentru a limita răspândirea pandemiei de COVID-19, statele membre au adoptat diverse măsuri, dintre care unele au avut un impact asupra liberei circulații. O abordare bine coordonată, previzibilă și transparentă cu privire la adoptarea de restricții privind libera circulație este necesară pentru a se preveni răspândirea virusului, a se asigura protecția sănătății cetățenilor și a se menține libera circulație în interiorul Uniunii, în condiții de siguranță. Acest lucru este important pentru milioanele de cetățeni care au nevoie să călătorească în fiecare zi fără a întâmpina obstacole la trecerea frontierei dintr-un stat al UE în altul și este esențial pentru eforturile noastre de a reporni în siguranță economia.