„Evgheni Oneghin”, în prezentarea Teatrului Național de Operă și Balet din Chișinău

0
845

Aflat în plină desfășurare, Festivalul Internațional „Elena Teodorini”, organizat de Opera Română Craiova în perioada 10 octombrie – 15 noiembrie a.c., continuă cu o reprezentație a artiștilor Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” din Chișinău. Este vorba despre „Evgheni Oneghin”, operă în trei acte a compozitorului Piotr Ilici Ceaikovski, pe un libret de Constantin Șilovski, după romanul omonim al lui Alexandr Pușkin, care va fi prezentată mâine, 22 octombrie, ora 19.00. Tot artiștii de la Chișinău vor aduce pe aceeași scenă, pe 12 noiembrie, spectacolul de balet „Giselle”, de Adolphe Charles Adam.

Regia spectacolului de operă „Evgheni Oneghin” este semnată de Eleonora Constantinov, scenografia – de Veaceslav Ocunev, iar coregrafia – de Anatol Carpuhin. Trista poveste de dragoste dintre Tatiana și Oneghin este spusă de artiștii Petru Racoviță, Angela Pihut, Ion Timofti, Nadia Stoianova, Iurie Maimescu, Victor Novițchi, Anastasia Apreutesii, Liliana Lavric, Boris Materinco și Alexei Digore, împreună cu Orchestra și Corul Teatrului Național de Operă și Balet Chișinău – dirijor Dumitru Cârciumaru.

Premiera mondială a operei „Evgheni Oneghin”a avut loc la Teatrul Mic din Moscova, pe 29 martie 1879, urmând ca 77 de ani mai târziu să fie pusă în scenă și la Chișinău, la Teatrul Moldovenesc de Operă, Balet și Dramă „A.S. Pușkin”. Versiunea curentă s-a jucat pentru prima oară pe 2 martie 1985, la Teatrul Academic de Stat de Operă și Balet al RSS Moldovenești.

«Pe parcursul vieții mele artistice, am avut onoarea să montez de trei ori această capodoperă. Și întotdeauna cu mare interes descopeream nuanțe subtile în ce privește eroii, dezvăluind o dramă intimă și puternică. În operă nu există efecte scenice tradiționale. Interpretarea necesită o maximă naturalețe, sinceritate și simplitate. Și în același timp, necesită un nivel ridicat de profesionalism al tinerilor interpreți. Nu s-a folosit nimic în plus în decorul scenei. Scenograful Veaceslav Ocunev a reușit să redea atmosfera de toamnă,  timpul preferat al lui Pușkin, tonurile pastelate ce creează o imagine fină de acuarele delicate. Modernitatea regiei nu o înțeleg prin denaturarea subiectului, a caracterelor personajelor, plasându-i într-un mediu străin. Modernitatea regiei mele la opera „Evgheni Oneghin”, constă în atitudinea onestă față de drama muzicală, creată de genialul compozitor, față de elaborarea detaliată  a caracteristicilor personajelor,  într-un comportament veridic și logic pentru fiecare dintre ele, în circumstanțele date», declară regizorul Eleonora Constantinov, Artist al Poporului.