„Toţi la teatru!” este sloganul sub care Teatrul Naţional „Marin Sorescu” pune noua stagiune artistică 2017-2018, al cărei debut va avea loc mâine-seară, cu spectacolul „Gaiţele”, de Alexandru Kiriţescu. Șapte premiere care (re)aduc la Craiova regizori mai tineri sau mai experimentaţi, precum Bobi Pricop şi Charles Chemin, programe alternative, între care cel puţin unul atrage de pe-acum atenţia – „11plus1 independent/contemporan”, şi o nouă ediţie a Festivalului Internaţional „Shakespeare”, în perioada 23 aprilie – 7 mai 2018 – acestea sunt reperele unei stagiuni pe care managerul Alexandru Boureanu o apreciază ca fiind „ambiţioasă, cu foarte multe proiecte”.
Sold out la dubla premieră cu „Gaiţele”!
Deschiderea noii stagiuni artistice a TNC este marcată de dubla premieră – vineri, 22 septembrie, ora 19.00, şi sâmbătă, 23 septembrie, ora 19.00 – a spectacolului cu piesa „Gaiţele” (sau „Cuibul de viespi”) de Alexandru Kiriţescu, una dintre comediile de valoare ale perioadei interbelice din dramaturgia naţională. O piesă care s-a jucat în multe variante, pe mai toate scenele ţării, cu un succes enorm, poate fi văzută acum la Craiova în viziunea regizorului Alexandru Boureanu şi scenografei Andreea Simona Negrilă.
Alegerea montării este justificată de regizor atât prin rezultatele unui sondaj de opinie realizat de teatru, care a scos la iveală dorinţa publicului de a revedea acest spectacol, cât şi prin legătura pe care textul şi autorul o au cu oraşul nostru. Se presupune – se ştie – că piesa are ca loc al desfăşurării acţiunii Craiova, însuşi scriitorul declarând că împrejurări familiale l-au determinat să locuiască, un timp, aici. „Sunt discuţii despre casa în care a locuit familia Duduleanu – care, în realitate, nu s-a numit aşa. Am plecat cu scenografa Andreea Simona Negrilă în căutarea ei, în acest vechi cartier de case, şi am găsit-o. Am mai făcut şi o alt fel de cercetare şi ne-am dat seama că acest text a fost de fiecare dată vulgarizat, în toate teatrele în care a fost pus în scenă s-a speculat un limbaj trivial şi s-a uitat că personajele făceau parte dintr-o clasă nobiliară. De-aici am pornit discuţia, de la faptul că aceste case au avut o lume foarte interesantă între pereţii lor… Am construit spectacolul plecând de-aici, de la o casă retrocedată şi proprietarii care mai sunt în viaţă”, a explicat regizorul, care a mai montat pe scena craioveană spectacolele „Occident Express”, de Matei Vişniec, şi „Înşir-te, mărgărite!”, de Victor Eftimiu.
După un scenariu posibil în care moştenitorii familiei Duduleanu şi-au găsit refugiul în perioada comunistă la Paris, descoperim lumea lui Kiriţescu prin frânturi de amintiri din copilăria ultimului moştenitor, fata Colettei, în momentul în care aceasta revine în casa Anetei Duduleanu. Tehnica regizorală folosită este una de fragmentare a acţiunii care este susţinută vizual prin costumele concepute de Alexandra Constantin. Spectacolul îi are în distribuţie pe Tamara Popescu (Aneta Duduleanu), Costinela Ungureanu (Wanda Serafim), Petra Zurba (Margareta Aldea), Alina Mangra (Colette Duduleanu), Romaniţa Ionescu (Fräulein), Geni Macsim (Lena), Raluca Păun (Zoia), Cătălin Vieru (Mircea Aldea), Alex Calangiu (Georges Duduleanu), Nicolae Vicol (Ianache), Ioana Andone (Zamfira), Cătălin Miculeasa (Un tânăr), Ioana Vicol şi Romana Vicol (Fetiţele Colettei şi lui Ianache Duduleanu).
„Vă mărturisesc că acest rol este un cadou, având în vedere că anul acesta împlinesc 40 de ani de teatru. În 1977 am absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti (n.r. – clasa prof. Dem Rădulescu) şi am debutat, chiar în septembrie, în teatru. Este un cadou extraordinar! Sper să fie un succes”, a declarat, ieri, în cadrul conferinţei de presă, Tamara Popescu. Actriţa consideră că „Gaiţele” „a fost tratată în ultimul timp ca o piesă de serviciu de foarte mulţi actori, care au pus-o în scenă cu trei scaune şi două mese şi au spus doar textul, care e foarte plăcut şi are umor”. „Dar el are şi alte valenţe şi cred că în acest spectacol Alexandru Boureanu reuşeşte să i le găsească şi să pună mai bine în valoare lumea care a existat în acea perioadă”, a apreciat Tamara Popescu.
Premiera spectacolului „Gaiţele”, din 22 şi 23 septembrie, se joacă cu casa închisă, iar următoarea reprezentaţie este programată pe 9 noiembrie 2017. Biletele sunt disponibile online (https://ebilet.tncms.ro/ebilet) şi la Agenţia teatrală (tel. 0251.413.677), deschisă de luni până vineri, între orele 11.00 şi 19.00, iar sâmbăta şi duminica, de la 12.00 la 19.00.
„11plus1 independent/contemporan”: Patru reprezentaţii de teatru şi dans vor putea fi văzute anul acesta
Teatrul Naţional „Marin Sorescu” va prezenta în stagiunea 2017-2018 o serie de proiecte inedite, care vor însufleţi scena culturală a Craiovei: programele „11plus1 independent/contemporan”, „Reacţie Urbană”, „Trage cu ochiul”, Festivalul Internaţional „Shakespeare – ediţia a XI-a, Ziua Porilor Deschise, ateliere de improvizaţie pentru suflet şi minte şi ateliere de joacă pentru copii sunt doar câteva dintre propunerile instituţiei pentru perioada următoare.
Unul dintre cele mai importante este „11plus1 independent/contemporan”, care va aduce la Craiova 6 producţii de teatru independent şi 6 de dans contemporan, artişti independenţi, coregrafi, dansatori, exprimări neconvenţionale şi diversitate. „Am avut o bază de selecţie foarte mare: 46 de spectacole de teatru şi 16 spectacole de dans, din care a trebuit să selectăm câte 6. Vom aduce în faţa dvs. nişte producţii cu adevărat valoroase şi contemporane, care reuşesc să sublinieze ce înseamnă ziua de astăzi în arta teatrală, dar şi în cea a dansului contemporan”, a declarat, ieri, în cadrul conferinţei de presă, directorul artistic al Teatrului Naţional Craiova, Vlad Drăgulescu.
Patru dintre ele vor putea fi văzut până la sfârşitul acestui an, iar celelalte, în 2018. Este vorba despre spectacolele de teatru „MaRo” de Szekely Csaba (regia: Andi Gherghe, scenografia: Adrian Ganea) – 17 octombrie, şi „Refracţie. O perspectivă asupra autismului”, produs de Rodica Buzoianu (performeri: Nicoleta Lefter, Silvia Călin, Andrei Ostrowski) – 7 noiembrie, şi spectacolele de dans „Me, Myself and I” (conceptul şi coregrafia: Carla Waltner, scenografia: Inocentiu Ieremia) – 24 octombrie, şi „The Great Scheme of Things – A Puzzle by Fierbinţeanu” de Gabriela şi Cristian Fierbinţeanu – 28 noiembrie.
Alte şase noi spectacole până la finalul stagiunii
Pe lângă „Gaiţele”, un alt spectacol se află, în prezent, în lucru la Naţionalul craiovean: „Autorul” de Tim Crouch, în regia lui Bibi Pricop, care va avea premiera în 3-4 noiembrie a.c. O piesă despre ce înseamnă să fii spectator şi despre responsabilităţile noastre ca spectatori, ce explorează conexiunea dintre ce vedem şi ce alegem să facem.
Pe 16-17 decembrie craiovenii sunt invitaţi să vadă în scenă spectacolul câştigător al celei de-a VII-a ediţii a Concursului de proiecte pentru tineri regizori şi scenografi români: „Monstrul nisipurilor” de Csaba Szekely, regia Irina Crăiţă-Mândră, scenografia Cezarina Iulia Popescu. Tânăra regizoare (n. 15 septembrie 1988, Bacău) are studii de licenţă (2009-2012) şi master (2014-2016) în Artele Spectacolului, specializarea Regie Teatru, la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti.
Prima premieră a anului 2018 va fi, în 24-25 ianuarie, cu spectacolul „Salvatorii melcilor” – text şi regie de Bogdan Cristian Drăgan. «Trei surori, actriţe, un frate, actor şi el, un tată, profesor de astronomie, şi o mamă, actriţă celebră, la care se adaugă o psihoterapeută – acestea sunt personajele tragicomediei ,,Salvatorii melcilor”. În fapt, această piesă de teatru este o pledoarie pentru spectacol, pentru spectacolul de pe scenă sau din platoul de filmare, dar, totodată, spectacolul vieţii, mai puternic uneori decât orice plăsmuire ficţională», precizează reprezentanţii teatrului.
Îi va urma, în 17-18 februarie 2018, premiera spectacolului câştigător la prima ediţie a Festivalului Internaţional al Tinerilor Regizori „Theater Networking Talents”, organizată de TNC în perioada 28 iunie – 1 iulie a.c. Se intitulează „Fête” şi este un colaj după texte de Moliere, realizat de Andreea Ciocârlan – câştigătoare a Marelui Premiu pentru regie.
Tot în februarie va începe lucrul la spectacolul „Athens by night” („Nopţi ateniene”), în regia lui Charles Chemin (Franţa), cel care l-a secondat îndeaproape pe Robert Wilson la spectacolul „Rinocerii” de Eugene Ionesco, montat la Craiova în vara anului 2014. Spectacolul – după textele shakespeariene „Timon din Atena” şi „Visul unei nopţi de vară” – va avea premiera în 30-31 martie 2018.
Stagiunea se va încheia cu o altă premieră – un text care a câştigat în 2015 concursul de dramaturgie Craiova Drama 2015, organizat de teatru împreună cu Universitatea din Craiova. Este vorba despre „Bătrânul şi eutanasierul” de Ionel Buşe, în regia lui Vlad Drăgulescu, a cărui premieră este anunţată pentru 21-22 iunie 2018.
Potrivit reprezentanţilor Naţionalului craiovean, programul stagiunii mai include spectacolul „Treptele Unirii”, realizat de Emil Boroghină, care va reprezenta instituţia – inclusiv la Bruxelles – la evenimentele organizate pentru celebrarea Centenarului Marii Uniri, şi reluarea spectacolului cu piesa „Năpasta”, de I.L. Caragiale, în regia lui Kincses Elemer, însă într-o altă distribuţie, un casting în acest scop urmând să aibă loc luna viitoare.