373 de bursieri sprijiniţi să meargă la liceu

0
392

Programul de burse pentru liceu „Vreau în clasa a noua!“, dezvoltat de Fundaţia World Vision România în zonele rurale defavorizate, a intrat în cel de-al 10-lea an de activitate, cu un număr record de 373 de bursieri în noul an şcolar. Succesul proiectului a contribuit la creşterea semnificativă a numărului de bursieri de la un an la altul. În 2016, cu sprijinul partenerilor corporate, dar şi al donatiilor individuali, Fundaţia World Vision România a ajutat să meargă la liceu 350 de tineri. Mediul rural continuă să rămână defavorizat în privinţa ratei de participare la educaţie.

          elevi 1Programul „Vreau în clasa a noua!“ a fost lansat în urmă cu un deceniu de World Vision pentru a completa programele de intervenţie privind reducerea abandonului şcolar pe care fundaţia deja le desfăşura. Deşi la nivelul comunităţilor în care este implementat a crescut procentul tinerilor care finalizează liceul, din 2007 şi până în prezent, rata abandonului şcolar din România a continuat să se păstreze peste media Uniunii Europene (UE), demonstrând cât de mare este încă nevoia de a extinde acest program. Dacă în ţările din UE rata abandonului şcolar a scăzut, în medie, de la 15,9% la 10,7%, în România aceasta a rămas la cote alarmante: 18,5%.

Rata abandonului şcolar, mai mare în mediul ruaral

Mediul rural continuă să rămână defavorizat în privinţa ratei de participare la educaţie, în special la nivelul învăţământului gimnazial, unde diferenţele între rural şi urban ajung la valori de 24 de puncte procentuale.

Motivele abandonului variază de la sărăcie şi imposibilitatea părinţilor de a acoperi costurile cu haine şi rechizite pentru copiii din ciclul primar, la problema distanţelor foarte mari între comunităţile rurale şi licee, costul ridicat al abonamentului pentru transportul în comun între localităţi sau lipsa surselor constante de venit ale părinţilor. Peste 40% dintre elevii care abandonează studiile după terminarea clasei a VIII-a rămân în comunităţile rurale din care provin şi lucrează în gospodărie. Intervenţia în aceste comunităţi printr-un program pe termen lung care să prevină abandonul era şi rămâne critică.

«La zece ani de la lansarea programului „Vreau în clasa a noua!”, putem spune că am identificat un model de succes de intervenţie în reducerea abandonului şcolar, care oferă tinerilor bursieri şansa să-şi construiasca  o carieră şi implicit o viaţă demnă, fără dependenţă de ajutoarele de stat, pentru că ei au perspective mai bune să rupă cercul intergeneraţional al sărăciei, prin educaţie. Pe lângă  sprijinul material, programul le oferă o perspectivă nouă asupra oportunităţilor de carieră, prin activităţile educative non-formale, desfăşurate pe toată durata ciclului liceal. Alături de donatorii noştri individuali şi companii, vom continua acest proiect, cu atât mai mult cu cât programele de prevenire a abandonului şcolar continuă să fie esenţiale  în România rurală», a declarat Daniela Buzducea, directorul naţional al Fundaţiei World Vision România.

Programul se desfăşoară şi în judeţul Dolj

Programul de burse „Vreau în clasa a noua!” are drept obiectiv sprijinirea pe durata liceului a elevilor cu rezultate bune la învăţătură din mediul rural, dar care nu au posibilităţi materiale să îşi continue studiile. Programul a fost lansat în judeţele în care Fundaţia World Vision România îşi desfăşoară activitatea (Iaşi, Vaslui, Dolj, Vâlcea, Cluj şi Ialomiţa) şi a oferit burse unui număr total de 1.278 de elevi.

„Dincolo de efortul nostru, ca membri ai societăţii civile, de a compensa neajunsurile materiale şi a stimula continuarea studiilor în mediul rural, aşteptăm ca alocarea a 6% din PIB pentru educaţie să devină, cât mai curând, o realitate pentru că  subfinanţarea cronică a sistemului educaţional va prolifera, pe termen mediu şi lung, problemele economice importante cu care se confruntă zonele rurale româneşti”, afirmă Daniela Buzducea.

Prin proiectul „Vreau în clasa a noua!”, bursierii primesc asistenţă şi suport material continuu pe tot parcursul ciclului liceal în funcţie de planul de intervenţie al fiecărui copil. Bursa lunară, oferită direct, în bani, are o valoare de 100 de lei şi acoperă parţial sau total, în funcţie de nevoile bursierilor, masa şi cazarea, transportul, rechizitele, îmbrăcămintea elevului. Bursa oferită indirect constă în activităţi educative şi de socializare, excursii şi tabere de vară care facilitează socializarea şi dezvoltă abilitaţi de comunicare şi lucru în echipă în vederea unei bune integrări în mediul şcolar.