Autobuzul electric Solaris Urbino 12, testat gratuit de craioveni

0
295

autobuz 2Firma Solaris a prezentat, ieri, în curtea Regiei Autonome de Transport Craiova, un model de autobuz, 100% electric. Furnizorul de mijloace de transport în comun va menţine pe străzile Craiovei, timp de o săptămână, acest autovehicul nepoluant. Acesta va rula, gratis, pe traseele R.A.T. Craiova nr. 24, 25, 1, 9, 3, E1R şi E1T. Autoritatea locală are în lucru achiziţionarea a 30 de autovehicule de transport public cu consum electric şi a altor 20 cu alimentare tradiţională. Potrivit reprezentantului Solaris, avantajul utilizării autobuzelor electrice este reducerea cu 75% a cheltuielilor actuale generate de achiziţia combustibilului lichid.

          Autobuzul electric Solaris Urbino 12, votat anul trecut Autobuzul Anului 2017 de către membrii juriului International Bus of the Year în Bruxelles, unde a concurat cu Ebusco, Irizar, Van Hool, şi Mercedes-Benz, va circula în această săptămână pe străzile Craiovei. Detalii legate de acest autobuz au fost prezentate, ieri, la sediul Regiei Autonome de Transport Craiova, de către Administratorul public al municipiului Craiova, Sorin Manda, directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu şi Florin Chivu, director de vânzări al firmei Solaris.

          „Este un mijloc de transport 100% electric, o podea coborâtă, o funcţionarea silenţioasă, fără şocuri sau vibraţii în timpul mersului. Transmisia este una modulară cu două motoare în puntea spate sincronizate de panoul de tracţiune. Are un timp de răspuns foarte bun. Autonomia de deplasare este de 200 de km. Consumul energetic pe care l-am înregistrat a fost 1,29 kwh/km la Oradea; 1,28 în Baia Mare. La Iaşi am avut cel mai mic consum: 1,149 kwh/km. Preţul acestui autobuz ar putea ajunge la 450.000 de euro. Lucrăm cu două tipuri de baterii. Cel prezentat acum este echipat cu baterii de energie care se încarcă lent, noaptea, în autobază, în 5-6 ore la o intensitate a curentului de 63 amperi. Dacă intensitatea e de 32 de amperi, timpul se dublează, dacă intensitatea e de 125 de amperi, timpul se înjumătăţeşte”, a precizat Florin Chivu, reprezentant al Solaris România S.R.L.

Acelaşi autobuz a fost testat şi la Paris

          autobuz 1În România nu au fost probleme cu alimentarea de curent, au dat asigurări reprezentanţii Solaris. Acest model a fost dezvoltat pe baza modelului Urbino, numărul de locuri pe scaune este de 30 şi în picioare 40 de locuri. Viteza maximă e de 80 km/h. În prezent sunt în circulaţie în opt state europene: Polonia, Germania, Italia, Franţa, Spania, Austria, Suedia, iar în Finlanda s-a optat pentru combustibil lichid. În actuala configuraţie are un pachet de şase baterii, patru în consola spate, două deaspra punţii. Autobuzul este pregătit şi pentru pantograf, dacă localitatea doreşte, ulterior, să apeleze şi la încărcarea rapidă.

          „Sunt printre tipurile de autobuze ce pot fi achiziţionate pe fonduri europene. Primăria lucrează acum la depunerea proiectelor pentru finanţare europene. Vorbim de 30 de autobuze cu combustibil netradiţional. Încă nu am ales formula pe care vom merge şi acesta este motivul pentru care am apelat la cei de la Solaris ca, în periplul lor prin ţară, să ne aducă la Craiova un model electric. Achiziţia este cuprinsă în strategia de dezvoltare şi în planul de mobilitate. Cofinanţarea este foarte mică. Proiectul este uşor de scris şi implementat. Preţul este foarte mare şi, în prezent, RAT Craiova nu-şi poate permite să facă aceste achiziţii, motiv pentru care vom face tot posibilul să cumpărăm cu fonduri europene”, a explicat Sorin Manda, Administratorul public al municipiului Craiova.

Testat gratuit de călători

autobuzTimp de o săptămână, acest autobuz electric va fi în exploatarea RAT Craiova. „Am ales traseele mai lungi: cele două expres E1T şi E1R, dar şi traseele 3, 9, 24, 25, 1. Transportul o să fie gratuit. Azi (n.r. – ieri) vom începe cu traseul nr. 9 Craioviţa – Metro. Încărcarea durează exact cât s-a prezentat înainte, circa şase ore. A existat o mică problemă de amperaj, la un panou, care era de competenţa CEZ-ului. Am comunicat cu dânşii şi problema s-a rezolvat. Avem varianta să se încarce şi la secţia 2 Tramvai”, a precizat Marcel Tănăsescu, directorul RAT Craiova.

          În prezent, autobuzul electric Solaris Urbino 12 se află într-un turneu de promovare ce cuprinde opt ţări balcanice, dar timp de 5 luni de zile va sta în România. Ultimele contracte încheiate de producătorul polonez sunt cele cu Oslo, capitala Norvegiei (300 de autobuze) şi cu cea a Italiei (100 autobuze). Ar mai fi de adăugat că, fondatorul companiei este un fost angajat al companiei germane MAN, care a primit încrederea statului polonez şi, printr-o echipă de profesionişti, a reuşit să devină un jucător important pe acest segment în Europa.