Grapini: Peste 30% din hainele din magazinele româneşti sunt contrafăcute

0
337
Maria Grapini

Aproximativ 30-40% dintre hainele vândute în magazinele din România sunt contrafăcute, iar falsurile sunt prezente de la buticuri şi până la magazinele luxoase din mall-uri, a declarat ieri agenţiei Mediafax Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri şi Turism. „Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piaţă. Eu am fost şi în mall şi am văzut că scria pe o etichetă comercială foarte frumoasă «100% lână» şi cînd, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producător din interior, era acrilic 100%. Producătorul nu are nici o vină în cazul ăsta. Din contră, s-ar putea ca în magazine foarte luxoase să găseşti contrafaceri, pentru că-ţi fură ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firmă contrafăcute”, a spus Grapini, care a înfiinţat şi condus mai multe afaceri în domeniul textil. Ea i-a sfătuit pe cumpărători ca atunci când intră într-un magazin de haine să controleze două etichete. Pe lângă eticheta mare, de carton, cumpărătorul trebuie să caute în interiorul produsului, unde fabricantul este obligat prin lege să pună o etichetă. „Găseşti în interiorul produsului o etichetă mică textilă, imprimată sau ţesută, pe care trebuie să scrie obligatoriu componenţa fibroasă, mărimea şi celelalte. Dacă producătorul face contrafacere şi pune el etichetă de 100%, consumatorul, când constată că nu e aşa, se poate duce la Protecţia Consumatorului să reclame producătorul. Dacă însă producătorul a pus corect eticheta, comerciantul este cel care trebuie amendat”, a explicat ministrul. Maria Grapini este sigură că cele mai mari contrafaceri sunt făcute de comercianţi, care exercită o presiune foarte mare pe preţ la producător şi, ca să aibă un adaos cât mai mare, „pun o etichetă foarte fiţoasă” şi foarte atrăgătoare. „Iar românul atâta ştie, că dacă este 100% fibră, 100% bumbac, 100% in, este mai bună. Şi într-adevăr este mai bună, dar preţul nu poate fi acelaşi. Până acum era ideea că doar produsul ieftin este contrafăcut, dar eu am rămas foarte dezamăgită atunci când am văzut, personal, că există această diferenţă între eticheta comercială şi eticheta producătorului. Sigur, nu ai atâţia oameni care să controleze tot, dar ar trebui prin sondaj să verifici magazinele, fără să crezi că la magazinele mari nu se poate întâmpla nimic şi să mergi doar la micile buticuri”, a arătat ministrul. Pot fi trei contrafaceri la acelaşi produs, a explicat Grapini: pe de o parte compoziţia fibroasă –  poate ca pe etichetă să scrie 100% lână şi să nu fie aşa, poate fi contrafăcut brandul –  ceea ce aduce foarte mulţi bani, pentru că brandul vinde bine, şi mai poate exista contrafacerea ţării de provenienţă.