Sergiu Manea, CEO al BCR: „Suntem preocupaţi de o serie de provocări legislative în sistemul bancar”

0
46

sergiu maneaÎn primele nouă luni ale anului 2016, BCR a acordat clienţilor retail şi corporate 6 miliarde lei, credite noi. Totodată, banca a atins un număr de 200.000 de clienţi cărora le-a oferit soluţii de reducere a sarcinii accesibile, protecţie şi educaţie financiară. Rata creditelor neperformante a scăzut la 13,3% faţă de 22,2% în septembrie 2015. BCR a realizat un profit net de 1.145,4 milioane de lei, în primele nouă luni ale anului curent.

Banca Comercială Română (BCR) a obţinut în primele nouă luni 2016 un profit net de 1.145,4 milioane lei (255,4 milioane EUR), susţinut de dezvoltarea afacerii şi de îmbunătăţirea continuă a calităţii portofoliului. Rezultatul operaţional a fost de 1.067,9 milioane lei (238,1 milioane EUR)cu 11,1% mai redus decât în anul precedent,1.201,2milioane lei ( 270,5 milioane EUR), din cauza veniturilor operaţionale mai mici, afectate de impactul unei contribuţii reduse din derularea creditelor neperformante şi un mediu dominat de scăderea dobânzilor. „Ne bazăm pe un bilanţ solid care ne permite să ne concentrăm pe dezvoltarea afacerilor cu clienţii. Le mulţumim acestora pentru încrederea pe care o au în soluţiile comerciale pe care le propunem şi pentru loialitatea lor faţă de BCR. Ancorăm modul de a oferi valoare adăugată clienţilor noştri în accesibilitatea serviciilor, protecţie şi educaţie financiară. Acestea sunt cheile către succesul nostru”, a subliniat Sergiu Manea, CEO al BCR.

Priorităţi indisputabile pentru România

În primele nouă luni ale anului 2016, BCR a acordat clienţilor retail şi corporate 6,0 miliarde lei credite noi. În activitatea bancară dedicată persoanelor fizice,BCR a acordat volume noi de credite în valoare totală de 3,8 miliarde lei, înregistrându-se vânzări solide de credite negarantate şi garantate – în special datorită programului Prima Casă, ca urmare a alocării unui plafon de garantare suplimentar, deja epuizat în prezent. BCR urmăreşte cu succes activarea bazei de clienţi prin intermediul serviciilor de internet şi mobile banking (creşteri anuale de 30%, respectiv 150%), cont de bază cu card de debit ataşat gratuit, precum şi tranzacţiile la ATM şi POS (creşteri anuale de 20%). „Pe de altă parte, suntem preocupaţi de o serie de provocări legislative în sistemul bancar. Suntem realmente îngrijoraţi de anumite evoluţii, care considerăm că vor împiedica direcţionarea sustenabilă şi eficientă a resurselor financiare către infrastructură, educaţie, tehnologie ori calitatea vieţii – priorităţi indisputabile pentru România”, a declarat reprezentantul BCR.clienti

Banca a ajuns la un număr de 200.000 de clienţi

BCR a fost prima instituţie financiară locală care a implementat prevederile Directivei Europene 17 privind creditele pentru consumatori. Totodată, BCR a ajuns la un număr de 200.000 de clienţi cărora le-a oferit soluţii comerciale sustenabile pentru scăderea îndatorării şi creşterea loialităţii.  Pe segmentul de finanţări acordate companiilor, BCR a acordat 2,2 miliarde lei volume de credite noi. Co-finanţarea proiectelor care beneficiază de fonduri europene a fost de asemenea solidă, BCR deţinând o cotă de piaţă de peste30% şi un portofoliu de peste 7,1 miliarde lei co-finanţări acordate. Creşterea portofoliului de finanţări corporate este susţinută de un flux solid de afaceri de o calitate mai ridicată, în special pe categoriile de produse precum descoperit de cont, capital de lucru şi finanţarea lanţurilor de furnizori. Veniturile nete din dobânzi au scăzut cu 10,0%, la1.356,3 milioane lei (EUR 302,4milioane), de la1.506,5 milioane lei (339,3 milioane EUR) în primele nouă lunidin 2015, considerând rezolvarea continuă a portofoliului de credite problematice, eforturile de a avea preţuri competitive pe piaţă şi un mediu dominat de o rată mai mică a dobânzii.

Raportul cost-venit a avansat la 51,1%

Veniturile nete din comisioane au crescut cu 0,2%, la 532,7 milioane lei (118,8 milioane EUR), de la 531,6 milioane lei (119,7 milioane EUR) în primele nouă luni din 2015, pe seama comisioanelor din tranzacţii bancare. Rezultatul net din tranzacţionare a crescut cu 8,9%, la 252,9 milioane lei (56,4 milioane EUR), de la 232,1 milioane lei (52,3 milioane EUR) în primele nouă luni din 2015. Venitul operaţional a scăzut cu 5,3 % la2.184,0milioane lei (487,0 milioane EUR) de la 2.307,3 milioane lei (519,6 milioane EUR) în primele nouă luni din 2015, în special din cauza veniturilor nete din dobânzi mai reduse,parţial compensate de un venit mai ridicat din comisioane şi speze, dar şi de un rezultat din tranzacţionare mai ridicat. Cheltuielile administrative generale în primele nouă luni din 2016 au ajuns la 1.116,1 milioane lei (248,9 milioane EUR), mai mari cu 0,9% comparativ cu 1.106,2 milioane lei (249,1milioane EUR) în primele nouă  luni din 2015. Ca atare, raportul cost-venit a avansat la 51,1% în primele nouă luni din 2016, faţa de 48,1 % în primele nouă  luni 2015.lei

Costurile de risc şi calitatea activelor

Referitor la deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere,în primele nouă luni din 2016 s-a înregistrat o eliberare netă de provizoane în valoare de 227,7milioaneLEI(50,8milioane EUR), faţă de o sarcină de 55,1milioane LEI(12,4 milioane EUR)în primele nouă luni din 2015, datorită eforturilor de rezolvare a portofoliilor de credite neperformante cuplate cu succesul măsurilor pentru a îmbunătăţi calitatea portofoliului. Rata de acoperire cu provizioane a NPL s-a situat la nivelul de79,7%, aceasta situându-se la un nivel foarte bun de 113,0%, incluzând valoarea garanţiilor.

Capitalizare şi finanţare

Rata de adecvare a capitalului conform standardelor locale (doar banca) în august 2016 se afla la nivelul de 22,9%, semnificativ peste cerinţele obligatorii ale Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata de adecvare a capitalului calculată în conformitate cu standardele de raportare IFRS de 21,3% (Grup BCR), în iunie 2016, arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti.  Depozitele de la clienţi au crescut cu 4,6% la 44.606,2 milioane lei (10.015,5 milioane EUR) la 30 septembrie2016, faţă de 42.626,0 milioane lei (9.422,2 milioane EUR ) la 31 decembrie 2015, mulţumită dezvoltării pozitive a depozitelor retail şi corporate. Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanţare diversificate, incluzând compania mamă. „BCR se concentrează pe creditarea în lei, cu scopul de inversa pe termen mediu şi lung mixul de valute din portofoliul de credite în favoarea monedei locale şi pentru a utiliza la maximum capacitatea puternică de auto-finanţare în lei”, a mai spus Sergiu Manea, CEO al BCR.