În cele șase luni de la inaugurare, podul Calafat-Vidin a fost traversat de 250.000 de vehicule

0
382

Podului Calafat-Vidin a depășit toate așteptările: în cele șase luni de la inaugurare, podul a fost traversat de 250.000 de vehicule, a anunțat Vladimir Andreev, directorul executiv al companiei mixte româno-bulgare care administrează podul, citat, ieri, de cotidianul sofiot „Standart”, transmite Agerpres. Potrivit estimărilor Ministerului Transporturilor de la Sofia, în primul an de existență podul urma să fie folosit de 415.000 de vehicule, dar pare-se că numărul lor va fi mai mare.

De la semnarea primului acord bilateral între România și Bulgaria cu privire la construirea podului au trecut 13 ani, startul lucrărilor de construcție a întârziat șapte ani, iar acestea au durat încă șase. În sfârșit, la 14 iunie 2013, doi muncitori, un român și un bulgar, au tăiat panglica noului pod. Discursurile oficiale rostite cu această ocazie au arătat că nimeni nu s-a așteptat la o asemenea revitalizare în ambele direcții. Comisarul european Johannes Hahn declara atunci că efectele pozitive ale noului pod se vor simți peste câțiva ani.

Acestea însă s-au simțit aproape imediat. În doar șase zile, pe pod au trecut 8.800 de autoturisme, camioane și autocare și un număr mare de pietoni și bicicliști. Imediat după inaugurare, aproape toți locuitorii comunelor Antimovo, Pokraina și Kapitanovo au urcat pe biciclete și au trecut Dunărea. O agenție de turism a observat interesul și a lansat o linie de autocar între Vidin-Calafat și Craiova. Aceasta a funcționat însă numai 15 zile, în care trecerea pe pod a fost gratuită. După introducerea taxelor, lucrurile s-au schimbat. Linia de autocare nu mai există, motivul fiind lipsa de călători. Taxa de traversare într-o direcție este de 6 euro în cazul autoturismelor și de 37 euro în cel al camioanelor. Există ideea ca locuitorii județului Dolj și ai districtului Vidin să fie scutiți de plata taxelor, dar aceasta nu s-a realizat până acum, deoarece în acordul pentru construirea podului se menționează că investițiile în construcție se vor acoperi din veniturile din taxe în primii 12-15 ani.

Podul este însă de neprețuit pentru șoferii de camioane, pentru că le permite, în medie, economisirea a patru ore de așteptare a feribotului, precum și bani: taxa de trecere cu feribotul era de 79 euro, iar pe pod este de 37 euro. Prin urmare, linia de feribot între Vidin și Calafat a fost închisă, iar proprietarul feribotului care face legătura între Bechet și Oreahovo a redus taxele, dar nici această măsură nu a fost de ajuns: volumul afacerilor sale au scăzut de șapte ori.

Ziarul bulgar citat de Agerpres mai scrie că, la numai patru luni după inaugurare, pe pod au apărut și primele defecțiuni, ca și primele gropi. La 14 octombrie 2013 s-au făcut cele dintâi lucrări de refacere a acestuia. În plus, singurele trenuri care au traversat podul au fost cele pentru examinarea tehnică. Există însă speranțe, după ce în urmă cu câteva zile, la Praga, a fost anunțată lansarea coridorului feroviar 7, Praga-Atena, care trece și prin Calafat-Vidin. Însă, în pofida problemelor și a dificultăților, podul se dovedește un nod important de transport în cadrul coridorului paneuropean numărul 4, mai scrie publicația „Standart” citată de Agerpres.