Elevi şi profesori de la Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă „Sf. Vasile”, parteneri în proiecte europene

0
482

Luna februarie a acestui an a fost una plină pentru elevii şi cadrele didactice ale Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă (CSEI)  „Sf. Vasile” din Craiova. Aceştia au participat la activităţi transnaţionale de învăţare, predare şi formare, în cadrul a două proiecte Erasmus+, implementate de unitatea de învăţământ, acţiuni care s-au desfăşurat în Germania şi Italia.

Primul proiect s-a desfăşurat în prima parte a lunii februarie, când doi profesori şi doi elevi, cei din urmă cu dizabilităţi de auz, din cadrul CSEI „Sf. Vasile”, au plecat la Nurenberg (Germania), pentru a participa la cea de-a doua activitate de învăţare în cadrul proiectului „TEAM – TOLERANT EUROPEANS ACHIEVE MORE”.

Echipe de elevi cu vârste şi abilităţi diferite din Germania, România, Portugalia, Grecia, Letonia şi Polonia au experimentat incluziunea reală, petrecând câteva zile împreună, câte o echipă într-o cameră, de vârste şi naţionalităţi diferite, de acelaşi sex, într-un mediu diferit de cel şcolar, tabăra „Vorra”, având de rezolvat , în echipă, provocări variate de „team building”, convieţuire şi, mai ales, de învăţare a unor expresii în toate limbile vorbite de participanţi, fiecare elev fiind expert în limba sa maternă. 

Unii dintre elevi fiind cu nevoi speciale (ADHD – din Germania) sau surzi (România) au înţeles că, prin jocuri şi activităţi de echipă, succesul nu poate fi atins decât împreună. „Să învăţ cinci expresii, în germană, portugheză, letonă, greacă, poloneză şi engleză mi se părea imposibil, dar echipa mea a fost extraordinară”, a precizat Rosaura Firu, elevă în clasa a VIII-a la CSEI, care are surditate profundă.

La rândul ei, colega  Adelina Fota a adăugat: „Mi-a plăcut să joc rolul profesorului, am fost atât de încântată că şi elevii şi profesorii din celelalte ţări au învăţat nu numai cele cinci expresii în limbajul semnelor româneşti, ci mult mai multe”. Cei doi profesori însoţitori –  Diana Stoica şi Mihaela Filimon, au asigurat serviciile de interpret în limba engleză, cea de comunicare a proiectului, în limbajul semnelor şi invers, asigurându-se că fiecare mesaj recepţionat/transmis a fost pe deplin înţeles de copii.

Proiect european şi pentru cadrele didactice

În cea de-a doua parte a lunii precedente, şase cadre didactice ale instituţiei de învăţământ au fost prezente la Bagheria (Italia), pentru cea de-a doua activitate transnaţională a proiectului „ONE MISSION, ONE VISION, ONE FOCUS”, alături de colegi din ţările partenere: Italia, Polonia, Turcia, Slovecia şi Macedonia, având ca scop principal crearea unei reţele internaţionale de cooperare, asistenţă şi schimb de experienţă pentru profesori şi părinţi, precum  şi perfecţionarea cadrelor didactice în domeniul psihopedagogiei speciale, pentru a sprijini dezvoltarea şi incluziunea elevilor cu nevoi educaţionale speciale, prin instrumente suplimentare în domeniile predării diferenţiate. Şcoala gazdă, Istituto Comprensivo Statale”Ignazio Buttitta”  a pregătit o serie de activităţi prin care a demonstrat cum elevii cu dificultăţi de învăţare pot urma cu succes cursurile într-o şcoală inclizivă, precum şi ateliere de lucru pentru elevi. 

„În şcolile italiene, elevii cu dizabilităţi sunt primiţi cu bucurie în clase, profesorii, copiii şi părinţii sunt întotdeauna fericiţi să aibă elevi cu dizabilităţi pentru că, astfel, ceilalţi copii au posibilitatea să se dezvolte în spiritul acceptării diversităţii umane, al toleranţei şi să-şi exerseze de timpuriu abilităţi de sprijin, mai importante decât performanţele academice. Incluziunea a devenit un proces atât de firesc” ,  precizat prof.   Florentina Cornea, manager al CSEI „SF. Vasile”.

Fiecare instituţie parteneră a prezentat cazuri de copii cu tulburări de învăţare (dislexie, disgrafie) şi strategii de intervenţie.  Ramona Budihală, prof. ed. Specială, a prezentat cazul unui elev al centrului din Craiova, fost preşcolar, acum aflat în cls. a V-a, care, după ce a absolvit învăţământul primar într-o şcoală de masă, a ales să revină la „Sf. Vasile”. „Cele două proiecte Erasmus+ sunt o oportunitate uriaşă atât pentru profesori, cât şi pentru elevi, în ceea ce priveşte dezvoltarea profesională, personală şi interculturală, dar şi valorizarea activităţii noastre la dimensiuni europene”, a mai adăugat Mihaela Filimon, coordonatorul celor două proiecte.