Spectacolul „Rinocerii” încheie la Craiova Festivalul Național de Teatru

0
493

Cel mai important eveniment teatral al anului, Festivalul Național de Teatru, ediția a XXIV-a, aflat în plină desfășurare, se va închide duminică, 2 noiembrie, la Craiova, cu spectacolul „Rinocerii”, de Eugene Ionesco, în regia lui Robert Wilson. Pentru o zi, orașul nostru va deveni capitala teatrului românesc, grație alegerii organizatorilor FNT de a închide festivalul la Teatrul Național „Marin Sorescu”. Spectacolul va avea loc de la ora 19.00, la Sala „Amza Pellea”

Apreciat drept un triumf de renumitul critic britanic de teatru John Elsom, „Rinocerii” este un spectacol avangardist, un etalon al teatrului vizual, regizorul mizând pe imaginea plastică drept formă de expresie artistică.

Fiind creat de unul dintre cei mai exigenți regizori de teatru din lume – Robert Wilson, realizatorul unor spectacole care au reinventat limbajul scenic în a doua jumătate a secolului al XX-lea –, „Rinocerii” nu s-ar fi desăvârșit fără actorii excepționali, care funcționează cu o precizie de ceas elvețian: Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Iulia Lazăr Bleonț, Claudiu Bleonț, Valer Dellakeza, Tamara Popescu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Raluca Păun, Monica Ardeleanu, George Albert Costea, Cosmin Rădescu, Constantin Cicort, Mirela Cioabă, Dragoș Măceșanu, Iulia Colan, Ion Colan, Corina Druc, Anca Ghiță, Geni Macsim, Natașa Raab, Costinela Ungureanu, Clara Vulpe, Cătălin Băicuș, Cosmin Dolea, Claudiu Mihail, Ștefan Mirea, Marian Politic, Eugen Titu, Cătălin Vieru.

«Noua punere în scenă de către Robert Wilson la Teatrul Naţional din Craiova este un triumf. Wilson a înţeles că aceasta nu mai era o piesă a Războiului Rece – nici măcar o poveste cu intrigă moralizatoare. Era de fapt o stare de spirit din care reies numeroase imagini de distrugere, şi există multe căi de a închide ochii în faţa pericolului… Wilson este un pictor, un arhitect şi un artist al scenei vizuale. Are un auz fin pentru genul de muzică ce se repetă în minte la mult timp după ce s-a oprit în difuzoare. Producţia a avut numeroase momente vizuale şi auditive memorabile, dar pentru mine cea mai impresionantă trăsătură a fost caracterizarea echipei de actori de la Craiova. Fiecare actor a oferit o vinietă personală care a fost amuzantă, precisă şi cu un simţ al ritmului interior ce dădea impresia unui dans viu. Berenger chiar semăna cu Ionesco, pe care l-am cunoscut odată, când l-am rugat să ia parte la conferinţa din Londra, şi ale cărui curtoazie şi gravitas, folosite pentru efect comic, mi-au rămas în minte de atunci», scrie John Elsom în cel mai recent număr al revistei de cultură, informație și atitudine „SpectActor”, 2/2014, editată de Teatrul Național „Marin Sorescu”.