La nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj, se derulează, în perioada 25.01.-08.03.2021, atât la nivel urban, cât și la nivel rural, o campanie de informare a populației pentru prevenirea victimizării în cazul infracțiunilor de înșelaciune prin metoda ” Site-uri de comerț online”.
Pentru prevenirea comiterii unor astfel de infracțiuni, Compartimentul de Analiză și Prevenirea Criminalității împreună cu polițiștii de proximitate, cei de la secţiile rurale şi posturile de poliţie comunale din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj, vor discuta cu cetățenii în vederea informării acestora cu privire la măsurile ce trebuie să le adopte pentru a nu deveni victime ale unor astfel de infracțiuni.
Pentru a înșela cetățenii, infractorii își diversifică în permanență metodele de abordare a viitoarelor victime. În cazul infracțiunilor de înșelaciune prin metoda ” Site-uri de comerț online”, infractorii contactează persoanele fizice care oferă spre vânzare diferite produse pe site-urile de comerț online (ex. Olx, Publi24, Okazii, etc.). Discuțiile se poartă, de regulă, prin intermediul aplicației WhatsApp. Aceștia pretind că sunt interesați de achiziționarea produsului din anunț, poartă o scurtă negociere (de cele mai multe ori, conversația are multe greșeli gramaticale), pentru ca la final, să anunțe vânzătorul că produsul a fost deja achitat în avans. Infractorul îi trimite victimei un link (Exemplu: https://olxro – payment.site/ https://olxro-delivery.website/https://fancourier-g.com/, etc.) cerându-i acesteia să îl acceseze pentru a primi contravaloarea produselor expuse spre vânzare. Prin intermediul link-ului, infractorii încearcă să colecteze credențialele utilizatorilor (datele cardului bancar, inclusiv codul CVV/CVC, date personale, soldul contului, etc.). Odată obținute aceste date, aceștia le folosesc ulterior în efectuarea unei tranzacții online. Pentru a nu deveni victimă a unei infracțiuni de înșelăciune prin metoda ”Site-uri de comerț online” Inspectoratul de Poliție Județean Dolj v recomandă:
Pentru primirea unei sume de bani în contul bancar, nu sunt necesare datele cardului bancar! Sunt necesare doar contul IBAN al persoanei care urmează să primească suma de bani și numele acesteia!
Verificați cu atenție adresa paginii web pe care vi se solicită datele personale!
Evitați deschiderea unor link-uri/atașamente din email-uri/sms-uri nesolicitate!
Purtați discuții cu cumpărătorul doar pe chat-ul site-ului de cumpărături online pentru a putea fi ajutați în caz de fraudă! Nu acceptați să mutați discuțiile pe Whatsapp sau pe altă platformă!
Folosiți carduri bancare pentru cumpărături online care oferă servicii suplimentare de siguranță a plății (cod unic primit prin mesaj pe telefon, aprobarea tranzacției printr-o aplicație instalată pe telefonul mobil, utilizarea unui procesator de plăți cunoscut – ex. PayU/PayPal)!
Prin introducerea și validarea unui cod de tip ”3D-SECURE” primit din partea băncii, dumneavoastră aprobați efectuarea unei plăți, nu încasarea unei sume de bani în contul propriu!
Verificați ofertele primite! Nu vă grăbiți să acceptați orice promoție care sună atractiv! Poate fi o încercare de fraudă!
Pentru cumpărături online de la persoane fizice, folosiți serviciul „Livrare cu plata ramburs” împreună cu serviciul „Livrare cu verificare”.