De la începutul anului / Peste 100.000 de pasageri au zburat de pe Aeroportul Internaţional Craiova

0
230
Mircea Dumitru

Aeroportul Internaţional Craiova este cartea de vizită a Consiliului Judeţean Dolj, reprezentînd unul dintre cele mai importante obiective din Oltenia. Mai nou, deserveşte şi cetăţeni din Bulgaria şi Serbia. Aeroportul din Craiova şi-a atins nivelul de competitivitate şi ca urmare a unei gândiri investiţionale, care s-a întins pe parcursul mai multor ani şi care va continua, cu un proiect de securitate. Vorbim de o serie de modernizări la pista de decolare, la balizaj, la clădirea aeroportului şi la toate celelalte facilităţile oferite. În felul acesta, Aeroportul din Craiova este considerat pe bună dreptate principala poartă aeriană din sud-vestul ţării şi un concurent serios pentru aeroporturile din România. Şi pentru că oltenilor le place să călătorească, am avut o discuţie interesantă cu  Mircea Dumitru, directorul Aeroportului Internaţional Craiova, omul care a schimbat filosofia acestui loc, care şi-a pus amprenta personală şi a făcut din acest aeroport, un obiectiv strategic.  Am aflat astfel, ce deserveşte acest aeroport, ce urmează să se mai  facă la nivel de investiţii şi ce destinaţii vor urma să mai fie lansate în perioada imediat următoare.

A dat soarele, firul ierbii şi încep oltenii să călătorească mai mult…de fapt nu numai oltenii, în parcarea Aeroportuluin vedem şi maşini de Bulgaria, dar  şi cu numere de Serbia…

             Cred că sunt mult mai multe de Bulgaria decât de Serbia, dar încep să-şi facă şi vecinii sârbi curaj. Dar în ceea ce priveşte pe vecinii bulgari pot să confirm că se vorbeşte mult bulgăreşte în sălile de aşteptare, mai ales la „Plecări”. Podul de peste Dunăre, de la Calafat ne-a ajutat foarte mult în sensul acesta, în sensul că am avut o înţelegere cu o firmă, care face reclamă şi în Aeroport şi în contrapartidă ne-a pus şi nouă o hartă cu zborurile pe partea cealaltă a podului. Dar ceea ce am constatat iarna aceasta a fost că oltenii au început să călătorească şi iarna pentru că uitându-mă pe cifre astăzi depăşim 100.000 de pasageri de la începutul anului. Acest lucru, până acum patru ani era un vis greu de îndeplinit.

Care sunt destinaţiile cele mai căutate…?

         Londra – Lutton şi Bergamo sunt pe departe cele mai căutate. Dovadă că Londra este zilnic, pe programul de vară Bergamo a trecut la 6 zboruri pe săptămână şi cred că de la începutul luni iunie până în prima jumătate din septembrie trece şi el tot la 7 zboruri pe săptămână. Se mai suplimentează Madrid, Bologna şi Barcelona.

 Sunt şi „navetişti” printre pasagerii care zboară de pe Aeroportul din Craiova …?

         Da…avem şi navetişti. Mai ales pe zborul de Koln şi pe cel de Bologna. Există firme italiene în Craiova care au acţionariatul într-o localitate din apropiere de Bologna şi care vin lunea şi pleacă vinerea. Dar avem şi pasageri frecvenţi pe Lutton. Cei mai mulţi pasageri pe Koln sunt cei de la Ford, dar şi  cei care merg la Bruxelles. Deocamdată, legătura feroviară între Koln şi Bruxelles este foarte bună, aşa pasagerii fac doar transferul. Tronsonul orar nu este chiar cel mai bun…dar avem în vedere şi acest aspect.

Fără Valencia din toamnă ?!

Se vorbeşte din ce în ce mai des, mai ales în presă, despre anularea anumitor curse ale operatorului Ryanair. În acest context, vă întrentreb dacă s-a anunţat ceva oficial în legătură cu zborul de Valencia ?

       Nu există nicio informare oficială din partea companiei Ryanair, dar uitându-mă pe programul de iarnă, am înţeles că ei au suspendat activitatea de pe baza de la Timişoara şi pe programul de iarnă suspendă toate zborurile de pe Oradea, Timişoara şi Craiova, rămânând să opereze numai după Bucureşti.  Chiar dacă din punctul nostru de vedere Valencia a fost o cursă care a performat, având un factor de încărcare de minim 96%, de cele mai multe ori peste, compania susţine că din punct de vedere economic, nu a fost o rută la fel de performantă ca şi cea din Timişoara şi Oradea. Cu menţiunea că pe Timişoara şi Oradea preţurile au fost mai scăzute, ceea ce nu este cazul şi la Craiova. La Craiova, Ryainar nu a avut foarte multe promorţii şi reduceri. Nu au existat bilete de 4 euro sau 10 euro. Cu toate acestea, compania susţine că nu a fost o cursă profitabilă…

       Dar despre cursa Craiova – Israel şi retur, ce ne-aţi putea spune. Vorbim de un turism ecumenic sau şi de alt tip de turism…!?

     Este şi turism ecumenic, dar să nu uităm că în Oltenia a existat o comunitate foarte mare de cetăţeni evrei, care până în 1990 s-au repatriat şi ale căror rude au rămas în continuare pe aici. Cursa merge mai bine pe tronsonul Tel Aviv – Craiova decât invers. Uitându-mă pe cifre sunt mai mult cetăţeni israelieni care vin în Craiova decât olteni care se duc în Israel. Cursa de Tel Aviv este de 2 ori pe săptămână… lunea şi vinerea şi are factor de încărcare în jur de 84%.

Un audit de securitate de la Divizia de Cyber a MT

În momentul în care s-a introdus această cursă pe Tel Aviv s-a venit şi cu măsuri de securitate suplimentare ?!

          Da. A exista un audit de securitate al celor de la Divizia de Cyber a Ministerului Trasporturilor şi controalele sunt puţin peste normele care se aplică în comunitatea economică europeană. Există un număr mai mare de bagaje care trebuiesc controlate ca şi urmă de explozibil, şi care obligatoriu, trebuiesc deschise. Este un procent stabilit de cei de la Cyber Security, se fac aceste controale pentru că există “pasagerul anomim”, aşa este numit cel care este de fapt un angajat al celor de la Cyber Security şi care nu fac altceva decât să supravegheze modul în care se face controlul bagajelor de cabină şi a pasagerilor, dacă există pasageri chemaţi la reconciliere, la controlul bagajului de cală. Dacă toate operaţiunile care ţin de partea de handling-ul de pasageri sau handling-ul de rampă se fac aşa cum trebuie, dacă poziţionarea conurilor, a benzilor, a calelor se fac conform procedurilor şi niciodată nu se ştie când circulă un astfel de “pasager” şi de cele mai multe ori se primeşte un raport, care, sigur, poate sau nu conţină anumite puncte în roşu, ce trebuiesc remediate.

          Să vorbim şi despre proiectele pe fonduri europene, vă mai pregătiţi să mai implementaţi vreun astfel de proiect ?

         Ceea ce vom depune noi pe fonduri europene pe Programul Operaţional de Infrastructură Mare se referă la securizarea completă a aeroportului. Înţeleg  prin asta : reabilitarea gardului împrejmuitor şi transformarea lui într-un Smart Fence, un cablu microfonic, vom vedea care vor fi variantele; iluminare – supraveghere video perimetrală, complet pe acest gard, un drum tehnologic perimetral care să permită deplasarea rapidă a celor în drept să preîntâmpine tentativele de pătrundere ilicite în zona restricţionată.

           Pe Aeroportul din Craiova aterizează şi aeronave militare…mă gândesc la cele pentru Deveselu…? Presupun că aceste măsuri se iau şi din perspective aceasta…  

           Desigur, chiar acum două zile s-a aterizat şi decolat de pe Craiova…Foarte multe şi foarte des. Şi echipa de fotbal a Suediei a venit cu avionul aterizând pe acest aeroport. Ei au venit cu un avion de la Scandinavian Airlines, i-a lăsat aici pe fotbalişti şi aeronava s-a întors. Apoi a revenit şi i-a luat imediat după meci. De altfel şi Naţionala a venit din Israel cu o aeronavă TAROM şi după meci i-a preluat şi pe ei. Dacă ne referim strict la legislaţia europeană, Craiova este singurul aeroport regional din România.

         Am citit, tot în media, că pista de la Aeroportul Otopeni ar avea probleme…. Ar putea să suplinească Aeroportul din Craiova, desigur, parţial, activitatea după Otopeni ?

          O foarte mică parte da. Dar, să nu uităm că la Otopeni sunt două piste. Cred că ar fi foarte uşor să se mute câţiva operatori pe Băneasa, să se refacă pista 2 şi apoi să se schimbe. Ţine strict de bani şi de modul în care se vor organiza ei…

Cursele spre Bruxelles, Malaga, Lyon, solicitate de români

   Când lansaţi destinaţiile se ţine cont şi de preferinţele pasagerilor…?!

Numai de pasageri şi de nevoile lor ţinem cont. Din păcate, este foarte dificil să convingi un operator să înceapă o rută nouă. Şi vă spun de ce. În primul rând, că este un operator privat, care are ca singur scop… profitul. În al doilea rând, numărul  operatorilor aerieni este cu mult mai mic decât numărul aeroporturilor şi atunci exceptând aeroporturile care se găsesc în capitalele statelor, toate celelalte se roagă de operatori să vină. În plus, cum să-l convingi ? Ar trebui să se plece de la un studio de piaţă, ori chiar dacă banii, mă refer strict la veniturile proprii ale aeroportului, acelea strict din operare, vin de la persdoane particulare, în momentul în care intră la aeroport se transformă în bani publici. Realizarea unui studio de piaţă din bani publici, care să fie folosit de un operator privat cred că s-ar numi deturnare de fonduri. Şi atunci nu am fizic această posibilitate şi încercăm să găsim variante. Mai facem un sondaj pe pagina de facebook sau pe site-ul aeroportului, mai discutăm cu operatorii de turism care sunt acreditaţi să vândă bilete.

Şi ce destinaţii au rezultă din sondajele făcute până în acest moment ?

Ar fi câteva…de exemplu, Bruxelles, Malaga, Lyon, Copenhaga sau Malmo, Munchen, ar fi Viena sau Praga sau Instanbul, mă rdfer la aeroporturi hub, adică, aeroporturi de unde poţi să zbori spre America, Canada, Africa de Sud, Asia. Legarea Aeroportului Craiova de un astfel de hub ar permite vânzarea de bilete Craiova – Washington  via Istanbul sau via Praga sau via Viena. Este foarte greu de crezut că o companie ca British Airways sau Air France va zbura pe Craiova. Companiile Flex sunt de regulă cele mai operează pe capitalele sau pe oraşele care au o dezvoltare economică foarte bună, pe aceştia e mult mai greu să-i atragi, chiar dacă le-ai pune la dispoziţie şi un studio de piaţă. Şi atunci ne îndreptăm atenţia către companiile low cost care să ne ajutăm să creştem.