Concursul de proiecte de management la Teatrul Naţional Craiova, motiv de demisie a ministrului Culturii

0
101

teatrul national2„Pentru gravele şi repetatele încălcări ale prevederilor privind managementul instituţiilor publice de cultură”, preşedintele Uniunii Teatrale din România (UNITER), Ion Caramitru, şi membrii Senatului acestei organizaţii cer demisia ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu. Motivele au fost menţionate punctual într-o scrisoare înaintată, luni după-amiază, atât celui vizat, cât şi prim-ministrului Dacian Cioloş, iar între acestea se regăsesc şi procedurile privind concursul de proiecte de management pentru Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, aflat în plină desfăşurare.

Invocată este experienţa în management, pe care, respectând condiţiile impuse la depunerea dosarelor, concurenţii au putut să o probeze inclusiv cu o adeverinţă emisă şi semnată de ei înşişi, prin care  certifică faptul că au condus o organizaţie neguvernamentală. Nici unul dintre cei doi competitori pentru funcţia de conducere a Naţionalului craiovean, Alexandru Boureanu şi Vlad Drăgulescu, nu a fost pe deplin convins că această contestare îl vizează. Scrisoarea lui Ion Caramitru şi a UNITER mai face referire şi la proasta gestionare a situaţiei conflictuale, fără precedent, de la Opera Naţională Bucureşti.

 „Domnule Vlad Alexandrescu, argumentele conţinute în această scrisoare, dar mai ales acţiunile dvs., ilegale şi abuzive, care au generat şi vor genera bulversarea activităţii unora dintre cele mai importante instituţii publice de cultură, mă îndreptăţesc să vă cer, în acord cu membrii Senatului UNITER şi în numele acestora, demisia”, notează Caramitru. Scrisoarea sa nu a rămas fără răspuns: ministrul Vlad Alexandrescu a replicat tot printr-o scrisoare – publicată, ieri, pe site-ul Ministerului Culturii –, în care îşi prezintă punctul de vedere.

Organizarea concursului de proiecte de management pentru Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova a fost anunţată la jumătatea lunii martie a acestui an, 13 aprilie fiind data-limită pentru depunerea proiectelor de candidaţi. Ambele dosare înregistrate au fost admise – unul aparţinând actualului director interimar al Naţionalului craiovean, Alexandru Boureanu, celălalt, managerului Filarmonicii „Oltenia”, Vlad Drăgulescu. Prima etapă a concursului, analiza proiectelor de management, a fost anunţată pentru perioada 19-26 aprilie, iar cea de-a doua, susţinerea lor în cadrul interviului, urmează să aibă loc între 27 şi 29 aprilie. Teatrul Naţional din Craiova a rămas fără manager la începutul acestui an, când actualul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, a refuzat să îi mai prelungească mandatul regizorului Mircea Cornişteanu.

 „Este evident faptul că anunţul public privind concursul trebuia consacrat printr-un ordin de ministru”

Pentru a se înscrie la concurs, Ministerul Culturii a impus concurenţilor, între altele, să fie absolvenţi de studii de Teatru şi artele spectacolului şi să aibă o experienţă în management de minimum 5 ani. Tocmai condiţiile privind această experienţă sunt puse în discuţie în scrisoarea prin care actorul Ion Caramitru şi Senatul UNITER solicită demisia ministrului Culturii. «Analizând documentele de pe site-ul Ministerului Culturii privind organizarea concursurilor de management pentru unele instituţii publice de cultură din subordinea Ministerului Culturii – îndeosebi cele privind concursul de proiecte de management pentru Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova – am remarcat că ministerul încearcă în continuare să eludeze şi alte prevederi ale O.U.G. nr.189/2008, cu modificările şi completările ulterioare, mai ales dispoziţiile Art. 3 care privesc condiţiile ce trebuiesc îndeplinite, cumulativ, de către o persoană care se înscrie la un concurs de proiecte de management.

Din redactarea prevederilor Art. 3 din ordonanţa de urgenţă, este evident faptul că anunţul public privind concursul de proiecte de management pentru Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova trebuia, la rândul lui, consacrat printr-un ordin de ministru, cu atât mai mult cu cât el cuprinde şi alte condiţii de participare solicitate de autoritate, pe lângă cele expres prevăzute la literele a) – d) ale Art. 3. Această rigoare se impunea cu atât mai mult cu cât, în cazul condiţiei „de pregătire sau experienţă în management” s-au adăugat unele precizări, în ce priveşte „managementul” care nu corespund nici spiritului, nici literei actului normativ, cum ar fi „condiţia de pregătire sau experienţă în management poate fi substituită de pregătirea în management atestată cu certificat de absolvire (manager de proiect, manager cultural, etc.) sau experienţă în conducerea unei instituţii, companii, organizaţii neguvernamentale etc., dovedită prin adeverinţă”.

Cu alte cuvinte, un absolvent cu diplomă de licenţă în domeniul Teatru şi artele spectacolului, preşedinte al unei fundaţii sau asociaţii pentru protecţia persoanelor vârstnice, se prezintă la concurs cu o adeverinţă emisă şi semnată de el însuşi, prin care certifică faptul că a condus o organizaţie neguvernamentală. Veţi admite, sper, că este ridicol! Pe de altă parte, întrucât anunţul public pare un samizdat, nefiind consacrat prin ordin de ministru, conţinutul acestui act nu poate fi contestat, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554 din 2 decembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către eventualii candidaţi care nu sunt de acord cu condiţiile de participare prevăzute în anunţul public», menţionează textul scrisorii ajunse şi pe masa premierului Dacian Cioloş.

Boureanu: „Nu e problema mea. Eu am îndeplinite aceste condiţii”

Nici Alexandru Boureanu, nici Vlad Drăgulescu nu păreau, ieri, că ar da prea mare importanţă acestei contestări şi că s-ar simţi vizaţi cumva de ea. „Cred că este împotriva lui Drăgulescu, el nu îndeplineşte condiţiile. Și mie mi se pare foarte stupid, pentru că nu poate unul care conduce un ONG să aibă experienţă pentru a conduce instituţii publice. Deci, nu e problema mea. Eu am îndeplinite aceste condiţii: am fost director artistic doi ani şi ceva la Teatrul Naţional din Craiova şi trei ani şi jumătate manager la Tulcea (n.r. – la Centrul Cultural „Jean Bart”), plus şef de departament (n.r. – Departamentul Arte din cadrul Universităţii din Craiova). Eu am vechime suficientă în funcţii de conducere, cred că vreo 7 ani, aşa că nu am dus adeverinţe de la ONG-uri», a precizat Boureanu.

Licenţiat în Artă teatrală la Universitatea din Craiova, în 1999, Alexandru Boureanu are un doctorat obţinut în 2008 la Academia de Studii Economice Bucureşti, cu teza „Impactul managementului modern în activitatea companiilor independente de teatru”, şi altul în 2012 la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, cu teza „Cauzalitate şi efecte ale formelor spectacologice atipice”. A condus Centrul Cultural „Jean Bart” din Tulcea în perioada august 2010 – ianuarie 2014, renunţând la funcţia de manager pentru a deveni director artistic al Naţionalului craiovean. Până la începutul acestui an, când a urcat în cea de manager interimar al instituţiei, odată ce ea a fost eliberată, după 15 ani, de regizorul Mircea Cornişteanu.

«La Asociaţia „I.S. Drăgulescu” am realizat peste 60 de proiecte culturale»

Vlad Drăgulescu a absolvit acelaşi Departament de Artă Teatrală al Facultăţii de Litere din cadrul Universităţii din Craiova, la clasa aceluiaşi profesor, Remus Mărginean, însă cu opt ani mai târziu decât contracandidatul său, în 2007, şi are un masterat în Relaţii Interculturale. În anul 2006 a fondat Asociaţia „I.S. Drăgulescu” (fiindu-i preşedinte şi producător), care a realizat numeroase proiecte culturale, dar şi sociale şi umanitare. În septembrie 2012 a fost numit manager interimar al Filarmonicii „Oltenia”, câştigând mai apoi concursul pentru ocuparea funcţiei, pe care o îndeplineşte şi astăzi.

«Niciunul dintre cei doi concurenţi nu are 5 ani de experienţă în management. Faptul că Boureanu a fost director artistic sau şef de departament nu înseamnă management. Management înseamnă funcţie de manager. Aşadar, nici eu, nici el nu îndeplinim această condiţie: Boureanu are 3 ani de management la Tulcea, cum am şi eu 3 ani în funcţia de manager la Filarmonică.  Dacă trebuie să fi condus o instituţie de stat – că asta vrea Caramitru –, înseamnă că nici unul, nici altul nu avem 5 cei ani. Dar avem amândoi aceşti 3 ani în care am căpătat o experienţă», a comentat Drăgulescu. Faptul că i-ar putea fi contestată experienţa din perioada în care a condus o organizaţie culturală este considerat incorect de acesta: «La Asociaţia „I.S. Drăgulescu” am realizat vreo 60 şi ceva de proiecte culturale. Un pic mai mult decât ce a făcut teatrul în aceeaşi perioadă… Și ceva mai multe producţii teatrale!», a adăugat Drăgulescu.

Ministrul Culturii a dat replica: „Această critică este nefondată”

Scrisoarea semnată în numele Senatului UNITER, prin care Ion Caramitru îl somează pe ministrul Culturii să îşi dea demisia din funcţie şi îi cere prim-ministrului Dacian Cioloş să îl demită inclusiv pentru proasta gestionare a conflictului de la Opera Naţională Bucureşti, nu a rămas fără răspuns. Vlad Alexandrescu replicat, ieri, chiar pe site-ul instituţiei pe care o conduce. «Având în vedere experienţa dvs. în domeniul artelor spectacolului şi managementului instituţiilor publice de cultură, m-aş fi aşteptat ca în aceste clipe dificile pentru o instituţie emblematică pentru România să veniţi cu soluţii pentru rezolvarea diferendelor de la Opera Naţională Bucureşti şi să nu căutaţi să produceţi un nou scandal. Ca ministru deschis dialogului direct (fie şi prin intermediul spaţiului public), apreciez vigilenţa şi spiritul critic de care daţi dovadă şi consider în continuare că trebuie să lucrăm împreună la îmbunătăţirea cadrului legal din domeniul managementului cultural, existând, încă o dată, deplină disponibilitate din partea Ministerului Culturii în acest sens», scrie Alexandrescu.

Cât priveşte situaţia sesizată de Caramitru în privinţa concursului de proiecte de management la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, acesta precizează: «Critica referitoare la condiţia de pregătire sau experienţă în management este de natură să ignore competenţa exclusivă a autorităţii organizatoare a concursului de a-şi stabili condiţiile proprii pentru ocuparea unui astfel de post. Vechimea cerută de organizatorul concursului nu contrazice nicio normă juridică incidentă câtă vreme lit. e) înscrisă la condiţiile de participare cuprinde cerinţa ca orice candidat la concurs să demonstreze experienţă în domeniul activităţii manageriale de minimum 5 ani sau specializări în domeniul managementului. Art. 3 lit. d) din ordonanţă dispune în sensul că un candidat trebuie să aibă pregătire sau experienţă în management, iar condiţia din anunţ este sinonimă cu textul de lege, are acelaşi înţeles. Prin urmare şi această critică este nefondată».

Aseară, până la ora 19.00, Ministerul Culturii nu făcuse publice rezultatele primei etape a concursului de proiecte de management la Naţionalul craiovean.