„CRESC la bibliotecă”. Atelierul „Istoria citită”

0
335

Vineri, 22 septembrie 2017, Biblioteca Judeţeană “Alexandru şi Aristia Aman” a desfăşurat cea de-a doua activitate a proiectului “CRESC la bibliotecă”.

Desfăşurate de Carmen Tică şi reunite sub titlul generic “Istoria Citită. Corespondenţă”, activităţile interactive au constat în studierea izvoarelor scrise subiectiv pe marginea Primului Război Mondial – jurnale, memorii si corespondenţă, cu accent pe raporturile şi corespondenţa istorice – şi în derularea unui atelier practic de caligrafie şi redactare a scrisorilor.

La capătul unui mic exerciţiu de autocunoaştere, cei 10 participanţi au fost provocaţi să se gândească la tipul izvoarelor istorice. Au fost prezentate, în cadrul unei mini-expoziţii organizate, jurnale şi memorii de război, printre care se aflau şi unele ale unor participaţi craioveni la Marele Război: I.P Țuculescu – Clipe grele, Pârvu Boerescu – Jurnal de front, Constantin Argetoianu – Memorii, Mareşal Alexandru Averescu – Notiţe zilnice din război. Pentru completarea tabloului memorialistic, au fost aduse în discuţie şi materiale precum:  Jurnalul Reginei Maria, General Henri Berthlot – Memorii şi corespondenţă şi Nicolae Iorga – Însemnări.

Din lucrările amintite, au fost extrase spre lecturare fragmente reprezentative pentru experienţele din timpul războiului, precum şi pentru atmosfera existentă în preajma Unirilor din anul 1918. De asemenea, au fost citite câteva scrisori din acea perioadă: cărţi poştale de pe sau spre front, ale soldaţilor şi ofiţerilor. Cu acest prilej, copiii au avut prilejul să vadă şi o expoziţie de cărţi poştale din perioada Primului Război Mondial, exponatele provenind din colecţia lui Adrian Florin Pascu, colecţionar. Pentru că pe unele dintre cărţile poştale se puteau observa diferitele ştampile ale cenzurii din diferite ţări, s-au făcut explicaţii pe marginea fenomenului cenzurii şi motivului pentru care se aplica în acea perioadă. Participanţii au fost invitaţi să cenzureze ei înşişi o scrisoare pe care au primit-o.

Secţiunea dedicată caligrafiei şi modalităţii de redactare a scrisorilor s-a constituit, pe de altă parte, într-o experienţă interactivă. Copiii au avut posibilitatea să cunoască, cu această ocazie, uneltele de scris folosite în acea perioadă, creionul chimic, tocul cu cerneală, cu acesta din urmă făcând exercitii de caligrafie. După prezentarea şi stabilirea regulilor necesare scrierii şi redactării unei scrisori,  participanţii au fost invitaţi să realizeze scrisori către personaje fictive sau către colegii de grup. Pe toată perioada atelierului s-au dovedit interesaţi de toate informţiile primate şi chiar şi-au exprimat dorinţa de a împrumuta pentru a citi unele din jurnalele expuse.

Copiii au fost plăcut surprinşi de materialele primite: citate despre istorie, pagini printate  cuprinzând cuvinte înţelepte rostite de Nicolae Iorga, textele unor scrisori lecturate în cadrul atelierului, vocabulare (cu recomandarea de a le folosi şi completa în permanenţă pentru imbogăţitrea propriului vocablar), caiete de caligrafie, hârtie de scris, trei tipuri de plicuri, tocuri cu peniţe, sugative şi călimari cu cerneală.

  “O incursiune în universul fabulos al memorialisticii de război este o experienţă greu de uitat. Practic, după participarea la primul atelier al proiectului, Istoria Altfel, copiii au avut posibilitatea de a conştientiza, punctual, drama celor care au făcut războiul. Au avut, de asemenea, posibilitatea de a se acomoda cu temerile şi speranţele unei epoci. Jurnalele de front şi memoriile scrise în perioada interbelică, în grade diferite, oferă o frescă reprezentativă a efortului general pe care, fără întrerupere, societatea românească l-a depus pentru îndeplinirea dezideratului naţional: reunirea tuturor provinciilor istorice locuite de români în cadrul aceloraşi graniţe. Găsim la fel de oportune şi activităţile prin care, alături de analizarea corespondenţei de război, copiii au învăţat să redacteze scrisori. O felicit pe colega mea, Carmen Tică, pentru organizarea şi coordonarea atelierului şi, de asemenea, îi urez succes colegei mele, Sofia Lavinia Cercel, coordonatorul ultimului atelier al proiectului – “Istoria de Ieri, de Azi”,  declarat Lucian Dindirică, managerul Bibliotecii Judeţene “Alexandru şi Aristia Aman”.

Proiectul “CRESC la bibliotecă”, finanţat de AFCN, se înscrie în aria tematică a Educaţiei prin Cultură şi este dedicat celebrării Centenarului României Moderne. Alături de partenerii săi, bibliotecile judeţene din Brasov, Caraş-Severin şi Sălaj, Biblioteca Aman îşi propune conştientizarea unui grup de 10 copii şi tineri, cu vârstele cuprinse între 12 şi 16 ani, provenind din medii defavorizate, asupra valorilor şi semnificaţiilor legate de Primul Război Mondial şi Marea Unire din 1918. În cadrul proiectului, participanţii vor beneficia de activităţi diverse: ateliere interactive, proiecţii de film, prezentare de corespondenţă etc., prin care, alături de bibliotecarii specialişti, vor învăţa cum pot participa activ la aniversarea a 100 de ani de momentele glorioase realizate în anii 1917-1918.

  Birou Presă

Biblioteca Judeţeană “Alexandru şi Aristia Aman”