Afacerea Volkswagen: 11 milioane de autoturisme în cauză

0
382

Ştirea caldă a ultimelor zile este legată de scandalul Volkswagen, de o amploare inedită. Afacerea a început în 2013 când profesorul Gregory J. Thomson, de la Universitatea Virginia Occidentală din SUA, a procedat la o serie de teste la 3 autoturisme diferite – Volkswagen Jetta, Volkswagen Passat şi BMW 15 – pentru a măsura poluarea emisă de motoarele acestora în condiţii de utilizare reală. Potrivit ONG-ului care a contribuit la dezvăluirea scandalului, International Council of Clean Transportation, nu este exclus ca Volkswagen să fi recurs la aceleaşi tehnici de disimulare şi în Europa. Constructorul german a admis, duminică, că 11 milioane de autoturisme, distribuite în întreaga lume, au fost echipate cu instalaţii de mistificare a testelor antipoluare, descoperite cum spuneam în SUA. Diferenţa frapantă, între valorile rezultate la control şi cele din timpul funcţionării reale a autotorismelor a fost constatată şi însuşită, menţionează comunicatul Volkswagen, casa mamă şi a mărcilor Audi, Skoda, Seat sau Porsche. Trucajul care viza deformarea testelor antipoluare, raportate la motorul turbodiesel de tipul EA189, a fost făcut public vineri de autorităţile americane. Germania a dispus teste, la fel şi Coreea de Sud, însă o anchetă penală ar putea fi deschisă în SUA, în timp ce Franţa reclamă deja o investigare la nivel european în afacerea “soft aranjat”. Dar Volkswagen a luat-o înainte şi precizează în comunicatul său că “grupul lucrează cu îndârjire la eliminarea oricărei anomalii şi a făcut provizioane de 6,5 miliarde euro, pentru a remedia deviaţiile prin soluţii tehnice”.  Ar putea plăti însă până la 18 miliarde dolari (16 miliarde euro) amendă, fără a mai pune la socoteală costul unor eventuale proceduri în justiţie, ceea ce va amputa serios beneficiul anual al gigantului automobilistic, cu o cifră de afaceri pe anul trecut de 200 miliarde dolari şi 600.000 salariaţi în lume. În primul semestru al acestui an grupul Volkswagen a vândut 5 milioane autoturisme în lume, devansând Toyota, numărul unu mondial. Potrivit presei germane, membrii consiliului de supraveghere se reunesc astăzi la Volksburg, sediul societăţii, şi patronul Martin Winterkorn (68 ani), la conducere din 2007, va aduce explicaţii. Teoretic, contractul său urma să fie prelungit până la finele anului 2018, dar nimic nu mai este sigur în actualele circumstanţe, şi deja se vorbeşte că va fi înlocuit cu Matthias Muller, patronul Porsche, filiala Volkswagen. Olaf Lies, ministrul economiei landului Saxonia inferioară, membru al consiliului de supraveghere, a prevenit că ar putea cădea capete în această afacere. Cursul la bursă, pentru fiecare acţiune a scăzut ieri cu 20%, după ce luni scăzuse cu 15%. Pierderile se duc deja undeva la 14 miliarde euro. “Este o enormă lovitură pentru industria Germaniei“, a mărturisit deputatul bavarez Max Straubinger. Nu este exclus ca Volkswagen să fi recurs la aceeaşi logistică extrem de sofisticată instalată pe motoarele diesel şi în Europa. Aceasta poate dezactiva limitarea de emisiuni poluante pe timpul utilizării normale şi activarea în timpul testelor. Berlinul a dispus deja teste aprofundate la toate motoarele diesel marca Volkswagen, iar cancelarul Angela Merkel a solicitat “o totală transparenţă şi explicaţii rapide”. Scandalul este imens, din moment ce Italia, prin vocea ministrului Transporturilor, a anunţat, la rândul său, deschiderea unei anchete. Afacerea va avea consecinţe financiare considerabile pentru gigantul Volkswagen, încă neestimate, susţin specialiştii în materie. Oricum imaginea şi credibilitatea Volkswagen în lume sunt serios zdruncinate. Potrivit autorităţilor americane, 482.000 de autoturisme marca Volkswagen şi Audi, construite între 2009 – 2015, vândute în SUA, au fost echipate cu instalaţii de mistificare a testelor antipoluare.