Membrii de partid pot fi manageri de spitale

0
327

Comisiile din Camera Deputaţilor răstoarnă decizia Senatului, care a dat vot negativ ordonanţei

comisiajuridicadeputatiComisia juridică şi cea de sănătate au adoptat, ieri, OUG 79 privind managerii de spitale, deşi aceasta a fost respinsă de Senat, membrii de partid putând fi manageri de spitale, dacă nu au funcţii de conducere în formaţiunile politice, a declarat, deputatul PSD Florin Buicu. „OUG 79 a venit de la Senat cu raport de respingere. În urma multiplelor dezbateri pe care le-am avut la Camera Deputaţilor OUG a primit un raport de adoptare cu amendamente. (…) Nu va putea fi manager de spital cineva care ocupă funcţii de conducere în partidele politice”, a declarat preşedintele Comisiei de sănătate, deputatul PSD Florin Buicu.

Textul OUG 79, emisă de fostul ministru al Sănătăţii Vlad Voiculescu, prevedea că nu poate fi manager de spital persoana care deţine calitatea de membru în organele de conducere, administrare şi control ale unui partid politic. „Acest text era neconstituţional pentru că unul din organismele de conducere ale partidelor este adunarea generală a membrilor, iar Constituţia prevede dreptul oricărei persoane de a face politică, de a fi membru de partid. În Legea 95, nu va putea fi director de spital o persoană care va ocupa o funcţie de conducere în partid. Membru simplu poate fi, (…) e dat de Constituţie nu de legea 95. Nu este vorba despre o repolitizare şi până acum putea fi membru de partid conform Constituţiei. Prevederea din textul OUG 79 dată de Guvernul Cioloş era de fapt neconstituţională”, a susţinut Buicu.

În forma adoptată de comisiile reunite, autoritatea locală la propunerea spitalului va aproba criterii specifice pentru fiecare dintre spitale. „Avem două categorii de spitale, spitale care ţin de autoritatea locală şi care ţin de Ministerul Sănătăţii. Ministerul Sănătăţii stabileşte procedura de organizare a concursului, iar la nivelul autorităţii locale, autoritatea locală la propunerea spitalului va aproba criterii specifice pentru fiecare dintre spitale. Adică, Ministerul Sănătăţii dă caracterul medical al funcţiilor de şef de secţie, pe când autoritatea locală în calitate de proprietar al spitalului are dreptul să introducă aceste criterii specifice”, spus Buicu.

OUG 79, în forma actuală, prevede că în urma concursului conţinutul planului de management pe care un candidat îl are la concurs va deveni anexă la contractul de muncă. „ (…) Va putea fi răspunzător chiar şi în instanţă”, în baza anexei la contractul de muncă, a adăugat Buicu. Cât priveşte angajarea rudelor şi a afinilor în spitale, Buicu a afirmat că legislaţia generală stabileşte incompatibilităţile, susţinând că introducerea în Legea 95 a unor condiţii suplimentare era „o suprareglementare”.

„Rămân valabile toate prevederile privind incompatibilităţile din legislaţia generală. În OUG exista o supraregelementare, de exemplu, dacă cineva avea achiziţionate de pe bursă acţiuni la o fabrică de medicamente din România, el nu mai putea să ocupe nici un fel de funcţie într-un spital, deşi el a cumpărat de pe bursă acţiunile, nu este un acţionar majoritar şi nu are nişte beneficii suplimentare din partea acelei societăţi”, a spus Buicu.

Deputatul PSD a afirmat că au fost păstrate prevederi din textul OUG 79 care dădeau caracterul de urgenţă al ordonanţei. „Este vorba despre încheierea contractelor, anul trecut, cu spitalele care erau acreditate, dacă nu apărea textul OUG riscam ca aceste spitale să nu poată încheia contracte cu casele de asigurări. Acesta a fost singurul motiv de urgenţă pentru OUG respectivă”, a spus Florin Buicu. Camera Deputaţilor este for decizional.