Remuşcarea care nu convinge

0
267

Se invocă localizarea tardivă a avionului prăbuşit în Apusenii din judeţul Cluj, localizare până la urmă datorată pădurarului Trif Gheorghe, care primise alerta de la şefii săi din Romsilva, resimţită fiind şi o furie firească, deoarece au murit oameni, ajungându-se târziu la locul accidentului. Mărturiile supravieţuitorilor au augmentat furia, pe alocuri oarbă, de care vorbeam, dar şi starea de emoţie, produsă de întreaga întâmplare. Un raport, dintre atâtea altele întocmite, a fost prezentat în şedinţa de ieri a Guvernului, de vicepremierul Gabriel Oprea. Concluzia? S-a acţionat defectuos, cu superficialitate, fără profesionalism de structurile MAI, ROMATSA, STS. „ROMATSA Bucureşti, care asigură supravegherea continuă a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol, nu a manifestat un rol activ, în conformitate cu competenţele prevăzute de lege, nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi nu a declanşat operaţiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG nr. 471/2008”. Se exclude hazardul, accidentul, greşeala. Cam multă iresponsabilitate, mai ales că medicul Radu Zamfir (Spitalul Fundeni) a sunat de cinci ori la 112, în tentativa anunţării evenimentului. Ministrul de Interne, Radu Stroe, răspunzând unei întrebări a jurnaliştilor, a spus doar că îşi reproşează că tragedia aviatică s-a întâmplat pe mandatul său. Adăugând că o problemă a fost „la localizare”. Firavă remuşcare şi anemică relaţia, dacă nu imaginară cu adevărul pus în slujba interesului public. Acum, ministrul Radu Stroe ori nu se dumirise de ceea ce se întâmplase, ori nu realizează încă ce demnitate ocupă în Guvernul României. Orice ministru de Interne, cu o cât de cât competenţă în materie, se implica personal şi de îndată, în cazul extrem de grav, spre a se ieşi din blocajele survenite. Dacă STS, prin 112, nu reuşea să ofere locaţia exactă, de ce nu s-a apelat la facilitatea ELT, dispozitiv automat de localizare a unui avion căzut, prin ROMATSA? Eschiva ministrului de Interne, spre a-şi menţine funcţia, îl culpabilizează de-a dreptul. Să reamintim câteva detalii: în jurul orei 16.01, copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl său şi i-a spus că au aterizat forţat între peştera Scărişoara şi localitatea Beriş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte. La ora 16.05, secretarul de stat Raed Arafat l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU – general de brigadă Ion Burlui, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Radu Zamfir (pasager în aeronavă), dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) şi dr. Zota (Agenţia Naţională de Transplant). Ora 16.06: dr. Radu Zamfir a fost contactat telefonic de inspectorul general al IGSU pentru informarea preliminară privind starea victimelor şi locul accidentului (peştera Scărişoara, localitea Beriş, repere vizualizate pe ecranul radar al aeronavei). Ce s-a întâmplat în continuare, după ora 16.07, este de-a dreptul ilogic. Mai ales că dr. Radu Zamfir a revenit cu apeluri către 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12.39, 19:31:51. STS a încercat determinarea mai precisă a locului accidentului, apelând la sprijinul SNApOPSN (sistemul naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională), care dispune de capacităţi specifice de localizare, dar nu s-a reuşit. Raportul oficial al tragediei aviatice prezentat de vicepremierul Gabriel Oprea pune accentul, în mod firesc, pe cei care trebuiau să facă localizarea. Inserează însă un detaliu: la ora 14,35, la 57 de minute de la decolare, pilotul aeronavei YR BNP, tip BN2 (an de fabricaţie 1977), a solicitat ROMATSA coborârea la 3.050 metri din cauza givrajului (pelicula de gheaţă formată pe structura avionului), fiind informat că înălţimea minimă de siguranţă în zonă este de 3.200 metri. La 14,42 pilotul a solicitat coborârea la 2.450 metri, comunicând schimbarea frecvenţei cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, coborând sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA. Aspect de reţinut. Remuşcarea ministrului Radu Stroe şi nici a altora nu inspiră încredere. Faptul că se zbuciumă nu este expresia conştiinţei care protestează. Conştiinţa nefiind un tribunal interior, cum se crede de către unii. Nu susţinem că toate remuşcările sunt ipocrite, făţarnice, dar, de regulă, remuşcarea este o plăcere în plus pe care ne-o oferim singuri, adesea. Şirul întreg de sincope, apărut în tot filmul descumpănitor, legat de localizarea avionului prăbuşit în Munţii Apuseni, funcţionarea procedurilor de salvare sunt inacceptabile. Premierul Victor Ponta a anunţat demiterea secretarului de stat în MAI Constantin Chiper (PNL), solicitând şi înlocuirea lui Marcel Opriş, şeful STS, şi a lui Aleodor Frâncu, directorul general al ROMATSA. Radu Stroe va mai zăbovi în funcţie, paralizat de laşitate. O singură lumină, în toată nenorocirea despre care se vorbeşte: am văzut oameni care fac bine cu discreţie, deşi nu îl au ca program de viaţă sau ideal etic, pentru ei binele fiind la fel de firesc precum respiraţia.