Europarlamentarul Marian Jean Marinescu: „Politicienii doljeni să susţină Autostrada Oltenia – Europa”

0
287

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu  a solicitat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, oamenilor politici din zonă, să facă lobby puternic la Guvern pentru a se introduce în Masterplanul de Transport al României, ca prioritate zero, autostrada „Oltenia-Europa”. Este  vorba de autostrada care leagă Salonicul (Grecia) de Lugoj-Severin-Calafat- Craiova-Bucureşti, iar Calafatul de Sofia ( Bulgaria), pentru ca această regiune să nu rămână izolată, să nu fie ocolită  de investitori.â

Marinescu spune că este un subiect impus, că a încercat să stea de vorbă cu factorii de decizie, cu autorii Masterplanului, cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus şi nu au putut să-i furnizeze explicaţii logice în legătură cu anumite autostrăzi creionate pe hartă şi cu renunţarea la alte proiecte vitale pentru ţară şi mai ales pentru regiunea noastră. „Este un subiect pe care îl impun. Dar e foarte greu, din păcate, nimeni nu înţelege sau se face că nu înţelege importanţa acestei autostrăzi. Dacă Masterplanul va fi aprobat în cele din urmă – gândiţi-vă că se aprobă la Comisarul Corina Creţu – Oltenia va rămâne izolată pentru o perioadă foarte mare de timp. După această perioadă, nu se mai poate recupera nimic din punct de vedere al dezvoltării economice. Atâta timp cât nu ai o autostradă care să te scoată în lume nu poţi să te gândeşti la dezvoltare economică consistentă. Nimeni nu este preocupat de acest lucru. Se susţine autostrada Craiova-Piteşti, foarte bine, chiar dacă este o legătură cu Capitala, din punct de vedere economic, nu ştiu câtă importanţă are chiar şi pentru Ford, însă pentru noi, pentru Oltenia, la fel ca şi pentru Moldova, este importantă o autostradă care să lege zona de Europa de Vest. În reţeaua centrală de transport a Europei, am reuşit să introducem aceste două trasee, care să lege cele mai sărace regiuni din România de Europa. Din păcate, în toate propunerile de Masterplan, foarte multe la număr, majoritatea cu o procedură extrem de netrasparentă, această Autostradă care să lege Moldova de Europa, există, însă cealaltă, „Oltenia-Europa”, nu există”.

„Nimeni nu a reuşit să-mi dea nişte argumente de ce lipseşte această autostradă”

Deputatul european spune că în opinia sa, prima prioritate trebuie să fie Sibiu-Piteşti, urmată imediat de aceste două autostrăzi. „Ce se întâmplă cu acest Masterplan este de neimaginat. Am avut discuţii cu ministrul Rus, am fost la firma AECOM care a conceput acest Masterplan. Mâine ( n.r astăzi) mă văd cu reprezentanţii JASPERS, consultantul din partea Comisiei Europene şi am să continui aceste discuţii. Nimeni nu a reuşit să-mi dea nişte argumente de ce lipseşte această autostradă. O să vă dau câteva elemente. În toamnă şi chiar acum, în Memorandumul realizat de Guvern, există o bucată de autostradă de o importanţă extraordinară pentru România, autostrada Bacău-Paşcani, e pe locul 1, în varianta în care se ţine cont de condiţiile de mediu, iar pe locul 2, după Sibiu-Piteşti, în varianta economică. Dacă cineva îmi poate spune de ce această autostradă este pe locul 1…?! Se spune că pe criteriul, „legătura care lipseşte”, lipseşte o legătură cu autostrada Iaşi-Tg Mureş, dar această autostradă este pe locul V, până acolo este şi celebra autostradă Sibiu-Braşov. De ce când ai pe primul loc Sibiu-Piteşti, trebuie să se mai facă încă o autostradă Sibiu – Braşov? AECOM nu a avut niciun argument. I-am întrebat „credeţi că dacă se va construi Sibiu-Piteşti, va mai merge careva pe Sibiu-Braşov?!…”. Răspunsul a fost : „aveţi dreptate !…”, ce poţi să mai spui…”, a subliniat preşedintele PNL Dolj.

„Totul se roteşte în jurul autostrăzii Comarnic-Braşov”

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu a încercat să explice de ce sunt prinse în acest Masterplan, autostrăzi care nu îşi vor găsi utilizarea şi de ce nu sunt prioritare autostrăzile care ar lega regiuni sărace de Europa de vest. „De fapt care este situaţia ?! Totul se roteşte în jurul autostrăzii Comarnic-Braşov, acolo trebuie dus trafic foarte mult. Sibiu-Piteşti nu se va face prea curând. Toată lumea e fericită. A fost contestată licitaţia pentru studiul de fezabilitate, durează un an acum. Mai durează un an şi şapte luni, opt luni, până la elaborarea studiului, adică, aproape trei ani, când eventual se poate apuca cineva de lucru, plus licitaţia de construcţie, oricum după trei ani. Ni s-a spus, „între timp facem altele”, dar în niciun caz „Oltenia-Europa”. De fapt acesta este motivul. Cer politicienilor din Oltenia să se trezească şi să facă presiuni pentru includerea în Masterplan, pentru poziţia 2 sau 3 de priorităţi, a acestei autostrăzi. Altfel, Oltenia e condamnată la subdezvoltare pe nişte argumente care nu au nicio legătură cu criterii economice, logice sau sociale, ci au legătură cu criterii de altă natură.”, a consemnat deputatul european.

„O mare iubire între aceste oficialităţi şi drumurile expres”

Preşedintele PNL Dolj spune că există şi un plan de drumuri expres, dar numai în România există aşa ceva….”O mare iubire între aceste oficialităţi şi drumurile expres. Dar şi aici, pe primul loc e Suceava-Siret, drumul expres Drobeta Tr Severin  – Lugoj este pe locul 10, iar Craiova-Dr Tr Severin pe locul 13. Pe locul 5 apare Bucureşti-Craiova, dar Bucureşti-Craiova apare şi la autostrăzi, în sistem PPP, bun şi aşa, dar să se facă. Lucrurile sunt extrem de clare, nu înţeleg pe ce criterii. Nu ştiu cum s-au făcut aceste calculele, pentru că sunt nişte puncte aici. În octombrie, în Masterplan, autostrada Sibiu-Piteşti, era pe locul 3 sau locul 5, iar după presiunea opiniei publice, brusc s-a schimbat punctajul şi a ajuns pe locul 1, dar cum se face această analiză nu am putut să aflu. Odată calculezi un punctaj şi altă dată, alt punctaj. Desigur, e şi un factor subiectiv în această prioritizare”, a mai sus Marian Jean Marinescu. Deputatul european a ţinut să sublinieze că în aceste zile,la Bruxelles se decide soarta României, pe următorii ani pentru că acum se decid direcţiile pe care se vor utiliza banii europeni. „Acum se decid programele operaţionale şi distribuirea banilor şi foarte puţină atenţie se dă acestei activităţi….”.