Preşedintele Guineei Ecuatoriale, condamnat pentru urmărire abuzivă a unor jurnalişti francezi

0
87
Teodoro Obiang

Tribunalul corecţional din Paris l-a condamnat, joi, pentru urmărire abuzivă, pe preşedintele Guineei Ecuatoriale, Teodoro Obiang, care acuzase de calomnie jurnalişti şi canalul de televiziune France 5, după ce aceştia îl prezentaseră ca fiind un „dictator corupt”, relatează AFP. Acesta a fost condamnat să achite 1.000 de euro lui Remy Pflinlin, preşedintele France Television, şi 1.500 de euro jurnaliştilor Axel de Tarle şi Marie Lorand pentru daune interese. Potrivit tribunalului, procedura intentată de preşedintele Guineei Ecuatoriale este abuzivă, în specia din cauza naturii formulărilor vizate, care relevă „libertatea de exprimare a jurnaliştilor într-o societate democratică” şi personalitatea părţii civile care, în calitate de şef de stat, „trebuie să suporte critica şi contestaţia” şi „să fie în măsură să le răspundă public”. În ediţia din 27 decembrie 2010 a emisiunii „C dans l’air” a canalului France 5, consacrată Republicii Cote-d’Ivoire, Teodoro Obiang — care conduce cu mână de fier Guineea Ecuatorială, mică ţară cu resurse petroliere în centrul Africii — era menţionat printre „dictatorii africani”. „Unul dintre cei mai corupţi este, fără îndoială, preşedintele Guineei Ecuatoriale, stat burduşit de petrol. Aflat la putere de 31 de ani, el este mai bogat decât regina Angliei, dar aceasta nu este suficient pentru a-i lustrui imaginea. Alocând milioane de dolari, Teodoro Obiang a vrut să creeze un premiu ştiinţific care să-i poarte numele prin intermediul UNESCO”, continuă reportajul. Avocatul statului guineez, Anthonin Levy, a susţinut că insinuarea din a doua frază este de o „imensă perfidie”. În pasajul de 35 de secunde consacrat lui Obiang, „despre o situaţie complexă, se aleg simple declaraţii biciuitoare”, false în opinia sa. Guineea Ecuatorială a devenit al treilea producător de petrol subsaharian, dar majoritatea populaţiei de 700.000 de locuitori trăieşte încă în sărăcie lucie, aminteşte AFP.