Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, sub conducerea Liei Olguţa Vasilescu, a lansat recent în dezbatere publică un proiect de Ordin de ministru ce urmăreşte revizuirea standardelor minime de calitate în domeniul serviciilor sociale. Acestea nu mai fuseseră revizuite din anul 2015. Măsurile sunt prevăzute în programul de guvernare al PSD pentru perioada 2018-2020 şi se adresează persoanelor aflate în dificultate – copii, bătrâni, persoane cu handicap – şi în mod deosebit minorilor.
Una dintre măsurile nou introduse se referă la aducerea la un standard normal a nevoilor de bază pentru persoanele ce locuiesc în centre rezidenţiale.
„Persoanele din centrele rezidenţiale merită servicii sociale la standarde ridicate. Beneficiarii urmează să aibă acces permanent la hrană, care să fie disponibilă şi în perioadele dintre mesele obligatorii de peste zi. O măsură asemănătoare va fi luată şi pentru copii ce merg la şcoală şi la grădiniţă, urmând să se pună la dispoziţia acestora o gustare consistentă, între micul dejun şi prânz, pregătită sub formă de pachet. Astfel, se va evita uniformizarea nevoilor acestora, iar beneficiarii vor primi o alimentaţie suficientă, adecvată, corespunzatoare vârstei, stării de sănătate, nevoilor şi preferinţelor, urmând să fie implicaţi în alegerea alimentelor, dar şi în prepararea hranei. Măsura este de natură să îi implice pe cei mici în felul în care li se desfăşoară activităţile”, a precizat deputatul PSD de Dolj, Eliza Peţa-Ştefănescu, membru în Comisia pentru muncă şi protecţie socială a Camerei Deputaţilor.
Practicile de „uniformizare” a copiilor, interzise
Totodată, în baza aceluiaşi proiect de Ordin de ministru, se urmăreşte majorarea sumelor de bani alocate copiilor instituţionalizaţi pentru achiziţionarea de îmbrăcăminte, încălţăminte şi alte nevoi personale. Aceste sume vor fi acordate direct beneficiarilor, astfel încât ei, sub îndrumarea persoanei de referinţă din cadrul centrului, să îşi poată achiziţiona ce produse doresc.
„Nu vor mai fi achiziţionate centralizat bunuri, la nivel de DGASPC, ci se vor atribui sume de bani fiecărui copil, pentru a evita eventuala discriminare a acestora în societate, pe motiv că poartă haine identice şi de aceleaşi culori. Totodată, prin noul act sunt interzise orice fel de practici de „uniformizare” a copiilor, prin cumpărarea de produse identice pentru toţi copiii din centru sau dintr-o grupă/modul. Important este ca ei să îşi dezvolte propria identitate care îi va ajuta să se dezvolte armonios”, a mai spus deputatul Eliza Peţa-Ştefănescu.
O altă măsură o reprezintă organizarea de organizarea de petreceri la zilele de naştere ale copiilor instituţionalizaţi, dreptul acestora de a primi cadouri, dar şi al celorlalţi copii de a participa la aceste evenimente. Totodată, documentul mai precizează că vor trebui organizate excursii trimestrial şi o tabără anual, dar şi activităţi de socializare, sportive, culturale, educaţionale, de recreere.
„Dincolo de toate acestea, capitolul care se referă la sănătate este şi el important, având în vedere că în fiecare centru se vor asigura condiţiile necesare pentru protejarea sănătăţii copiilor, promovarea unui stil de viaţă sănătos şi asigurarea accesului la serviciile medicale necesare. Copiii trebuie să trăiască şi să se dezvolte într-un mediu de viaţă care să le protejeze sănătatea fizică, psihică şi emoţională şi să le asigure accesul la toată gama de servicii medicale, în concordanţă cu nevoile fiecăruia. De asemenea, furnizorii de servicii sociale vor avea obligaţia de a asigura prezentarea fiecărui copil la un consult stomatologic cel puţin o dată pe an”, a explicat deputatul Eliza Peţa-Ştefănescu.
Învăţământul din centre, adaptat la fiecare beneficiar
În ceea ce priveşte Învăţământul, în fiecare centru se va asigura şi se va facilita accesul copiilor la toate nivelele de învăţământ şi instituţiile de învăţământ prevăzute de lege, precum şi la programe de orientare vocaţională şi de formare profesională. Este vorba despre asigurarea tuturor condiţiilor pentru a urma învăţământul general obligatoriu şi, în funcţie de gradul de dezvoltare şi de maturitate, dorinţele şi aspiraţiile fiecăruia, de a avea acces la alte categorii sau nivele de învăţământ. Fiecare centru se va asigura ca niciun beneficiar să prezinte abandon şcolar, iar cel puţin 90% din beneficiarii centrului să nu prezinte corigenţă/repetenţie la sfârşitul unui an şcolar.
Noile standarde minime de calitate, aprobate prin ordin al ministrului Muncii, urmează să intre în vigoare după parcurgerea procedurii de transparenţă decizională şi publicarea acestora în Monitorul Oficial al României.