Amenzi de 31.000 de lei pentru produsele specifice sărbătorilor

0
63

Perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă este caracterizată de vânzările mari de produse alimentare. În acest sens, în luna decembrie, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, a dispus efectuarea unor controale proprii, dar şi in colaborare cu alte instituţii publice cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor – Prefectura Dolj, DSVSA, DSP, IJP şi Jandarmerie -, privind calitatea, modul de etichetare şi comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor de iarnă. În timpul controalelor desfăşurate, s-a vizat, în principal, respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor, la operatori economici care comercializează alimente specifice sărbătorilor de iarnă. S-a verificat respectarea legislaţiei privind informarea consumatorilor – HG 106/2002 (etichetarea produselor alimentare), redactarea sau traducerea lor în limba română, respectarea condiţiilor de păstrare precizate de producător, încadrarea în data durabilităţii minimale, dacă denumirea produsului este în concordanţă cu compoziţia declarată a produsului, precum şi eventuale modificări organoleptice.  Până în acest moment, inspectorii Protecţiei Consumatorilor au verificat 42 de operatori economici care comercializează alimente specifice sărbătorilor de iarnă, la 21 dintre aceştia fiind descoperite nereguli. În urma acţiunii de control au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare de 31.000 de lei şi au fost oprite temporar de la vânzare, produse în valoare totală de 1.921 lei. “La nivelul instituţiei, am demarat o serie de acţiuni de control, privind produsele alimentare specifice sărbătorilor de iarnă. Până acum am verificat 41 de operatori şi am dat 21 de amenzi contravenţionale în cuantum de 31.000 de lei. Faţă de anii anteriori, de această dată neregulile depistate nu au fost foarte mari, acestea fiind legate, în majoritatea cazurilor de informarea incompletă privind produsul şi compoziţia acestuia. De asemenea, în mai multe cazuri, s-a constatat că nu erau afişate preţurile. Din fericire, operatorii economici s-au învăţat minte şi au grijă cu marfa pe care o vând, iar acum rar se întâmplă să mai găsim produse care nu se încadrează în data durabilităţii minimale. Cei care trebuie să aibă grijă sunt consumatorii, ei sunt proprii lor inspectori. În primul rând, trebuie să solicite bonul fiscal, şi, mai important, să nu cumpere alimente de la prima tarabă de la colţ. Ce este foarte ieftin nu este întotdeauna şi bun!”, a explicat inspectorul Dan Vasile, purtător de cuvânt în cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj.

Sfaturi pentru consumatori:

  • Acordaţi o atenţie deosebită la achiziţia produselor alimentare, având în vedere că unii operatori economici vor “profit” de această perioadă pentru a-şi vinde produsele din stoc, indiferent de calitatea acestora;
  • Urmăriţi cu atenţie din punct de vedere organoleptic (aspect, miros, culoare) calitatea produselor alimentare pe care doriţi să le cumpăraţi şi refuzaţi-le pe acelea pentru care aveţi suspiciuni privind calitatea şi mai ales siguranţa;
  • Refuzaţi produsele alimentare care prezintă urme de mucegai sau care prezintă data durabilităţii minimale depăşită;
  • Refuzaţi produsele alimentare preambalate care prezintă ambalajele deteriorate şi pentru care exista suspiciunea deteriorării şi a conţinutului;
  • La cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs;
  • Nu cumpăraţi produse alimentare din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea.