Centura Târgu-Jiu…sau cum se bate pasul pe loc

0
934

 În anul 2013, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a atribuit contractul de construire a variantei de ocolire a oraşului Târgu-Jiu firmei italiene COLLINI LAVORI SpA, însă,  5 ani mai târziu, în 2018, contractul a fost reziliat la un grad de realizare de circa 40%, din cauza incapacităţii firmei constructoare de a realiza lucrările. Motivul oficial: nu s-au putut înţelege cu proprietarii de terenuri ce trebuiau traversate de viitorul drum.

Ulterior, CNAIR a organizat o nouă licitaţie pentru finalizarea lucrărilor de construire a centurii, iar, în 2020, a atribuit contractul altei firme italiene, SECOL. Culmea, aceasta primise deja un certificat constatator negativ pe contractul de reabilitare a drumului naţional (DN) 55 Craiova – Bechet, unde nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale şi unde tot Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul cu firma italiană.

Atribuirea acestui contract este o poveste cu cântec, având în vedere că iniţial, CNAIR a respins oferta firmei italiene ca inacceptabilă, iar SECOL a contestat la Tribunalul Bucureşti această decizie şi a avut câştig de cauză. CNAIR a renunţat să atace la Curtea de Apel hotărârea Tribunalului şi ulterior, a atribuit contractul firmei italiene.

Surse din CNAIR susţin că după ce au câştigat licitaţia, italienii de la SECOL ar fi vrut totuşi să renunţe la acest contract, din cauza problemelor financiare grave cu care se confruntă, însă aceştia au fost convinşi, tocmai de şefii de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, să accepte contractul pentru ca mai apoi să vândă firma. Firma SECOL are vechime în adjudecarea lucrărilor de construcţie de drumuri din România, unde activează de 30 de ani, sediul uneia dintre societăţile înfiinţate în ţara noastră fiind în clădirea Ministerului Transporturilor, deci am putea să spunem că este o firmă “de casă” a ministerului.

Deşi ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în februarie 2021, iar în martie 2021 a fost predat amplasamentul către antreprenor, până în prezent, stadiul fizic al execuţiei este infim (aproximativ 8%), principala cauză fiind banii. Aceleaşi surse cred că o altă companie italiană, RIZZANI DE ECCHER se află în negocieri avansate pentru preluarea SECOL, decesul patronului italian al SECOL determinând familia acestuia să ia hotărârea înstrăinării companiei. Însă,  deşi familia îşi doreşte acest lucru, italienii care coordonează activităţile în ţara noastră, Franco Di Prisco, Marco Proieti şi Miko Noli, nu pot renunţa la lucrare, fiind convinşi că pot câştiga bani frumoşi de la compania de drumuri, chiar dacă nu fac lucrări de calitate.

Dar nu doar italienii vor să cumpere SECOL. De exemplu, o firmă din România, ALPHA CONSTRUCT SISTEM SA Dr. Tr. Severin, patronată de C-tin Isvoranu, apropiat al directorului regional al DRDP Craiova, Bogdan Laurenţiu Bratu, trimis în judecată pentru înşelăciune, a avut intenţii să cumpere firma SECOL ROMÂNIA SRL şi astfel să pună mâna pe contractul de la Târgu-Jiu, însă negocierile nu s-au concretizat. Surse din DRDP Craiova susţin că însuşi directorul Bratu a intermediat afacerea şi a pus o vorbă bună la CNAIR.

În condiţiile date, există o stare de incertitudine pe şantierul centurii Târgu-Jiu, care împiedică derularea în bune condiţii a contractului, antreprenorul crezând că face treabă bună cu 7 utilaje pe 20 km de drum. Tot mai multe voci din CNAIR susţin că italienii de la SECOL nu se vor încadra în termenul contractual de finalizare a lucrărilor (2022) şi că, cel mai probabil, şi acest contract va fi reziliat de compania de drumuri.