Direcţia de Sănătate Publică Dolj, în parteneriat cu autorităţile publice locale care au în subordine cabinetele şcolare, asistenţii comunitari, mediatorii sanitari şi cabinetele de medicină de familie marchează, în perioada 16-22 septembrie, Săptămâna Europeană a Mobilităţii, sub sloganul „Mobilitate în comun, curată şi inteligentă”. Campania încurajează în mod special participarea la această manifestare a celor care folosesc mult maşina personală pentru deplasările urbane. Tinerii reprezintă segmentul cel mai deschis unei noi atitudini în ceea ce priveşte mobilitatea personală.
Comisia Europeană a stabilit două obiective majore pentru campaniile de mobilitate urbană: eliminarea treptată a autoturismelor care folosesc carburanţi tradiţionali din oraşe, până în anul 2050; trecerea la o logistică urbană cu zero emisii în marile oraşe, până în anul 2030.
Scopul campaniei de anul acesta este legat de promovarea formelor alternative de transport ecologic şi întărirea faptului că mobilitatea sporeşte în mod clar calitatea vieţii în oraşe, ajutând la reducerea poluării aerului, a poluării fonice, a accidentelor şi la reducerea numărului persoanelor obeze. Renunţând pentru o săptămână sau numai pentru o zi la maşina personală, se aduc beneficii imense atât mediului, cât şi sănătăţii personale.
Bicicletele, o soluţie pentru oraşele aglomerate
Pentru a deveni o economie care consumă puţină energie şi poluează puţin, UE a adoptat o serie de obiective ambiţioase de climă şi energie care să fie atinse până în anul 2020. Acestea includ: reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră; creşterea cu 20% a eficienţei energetice; o cotă de 20% din consumul total de energie să se constituie energii regenerabile; conştientizarea publicului cu privire la necesitatea de a acţiona împotriva poluării cauzate de creşterea traficului în mediul urban.
Fiecare călătorie este diferită, dar de prea multe ori ne bazăm pe acelaşi mod de transport, indiferent dacă este cel mai potrivit pentru scopul propus. S-ar putea ca instinctiv să ne urcăm în maşina noastră, chiar dacă bicicleta sau transportul public poate fi o alegere mai eficientă.
Un motiv ar putea fi faptul că maşina personală se prezintă ca modul care acoperă cu uşurinţă toate nevoile noastre de călătorie şi fiind mai convenabil decât orice altă alegere de transport. Pentru prea mulţi dintre noi, maşina noastră este garanţia personală a transportului door-to-door, în timp ce niciuna dintre alternative nu sunt percepute ca fiind în măsură să acopere în totalitate cerinţele noastre de mobilitate.
Sprijin din partea Comisiei Europene
De zeci de ani s-a avut în prim plan promovarea modului tradiţional de deplasare, cu ajutorul autoturismelor personale, un mijloc de transport care ocupă o mare parte din reţeaua de trafic rutier, este scump şi emană vapori nocivi – în detrimentul altor forme de transport. Bicicliştii sunt adesea împinşi în exteriorul reţelei rutiere, rezervându-li-se o bandă îngustă, improprie, iar pietonii trebuie să se descurce cu trotuare tot mai înguste. La rândul lui, transportul public a fost mutat în spatele poziţiei dominante a autovehiculelor cu motor. Ca urmare, oraşele au devenit mai aglomerate, mai poluate şi mai zgomotoase, cu mai puţin spaţiu disponibil pentru recreere şi petrecerea timpului liber. Congestia reţelei rutiere dăunează calităţii vieţii noastre, cauzând zgomot şi poluarea aerului, degradarea mediului şi o pierdere a productivităţii economice.
În mod tradiţional, soluţia pentru descongestionarea traficului a fost de a extinde pur şi simplu drumurile. Studiile arată însă, că aceasta agravează problema, iar tot mai multe persoane optează pentru utilizarea vehiculului personal.
Campania se concentrează pe realocarea zonelor urbane, pentru a fi mai plăcute şi locuibile, iar prin a face acest lucru se creează o mai bună calitate a vieţii pentru toţi locuitorii. Prin utilizarea opţiunii de transport alternativ şi reducerea dependenţei de maşină, putem să ne revendicăm străzile şi oraşele, în beneficiul oamenilor.
Comisia Europeană îşi intensifică sprijinul pentru oraşe, prin pachetul de măsuri în mobilitatea urbană, adoptat recent. Comisia va consolida schimbul de cele mai bune practici, va acorda sprijin financiar direcţionat şi va investi în cercetare şi dezvoltare. În plus, este încurajată dezvoltarea de planuri de mobilitate urbană alternativă pentru a stimula o trecere la un transport mai curat în zonele urbane.