Diana Predescu este elevă în clasa a IX-a la Liceul „Voltaire” din Craiova şi extrem de pasionată de limba lui Balzac. Anul acesta, tânăra s-a calificat la faza naţională a Olimpiadei de Limba Franceză, de unde s-a întors cu o menţiune specială, o încununare cu succes a tuturor eforturilor depuse în drumul său către performanţă. Despre materia preferată, despre profesorul care o coordonează şi o încurajează în parcursul ei şcolar, dar şi despre viaţa de elev de la Liceul „Voltaire”, ne-a vorbit chiar Diana, într-un interviu interesant despre pasiune, seriozitate şi multă muncă.
Diana, suntem la finele unui an şcolar, iar tu ai adunat multe diplome în portofoliu. Foarte multe rezultate, dar ai depus şi un efort considerabil. Cum a fost acest an pentru tine, care se încheie chiar astăzi?
Anul 2016-2017 a reprezentat pentru mine cel mai încărcat, dar şi cel mai frumos an pe care l-am trăit alături de colegii şi profesorii Liceului „Voltaire”. Am avut într-adevăr parte de un an plin de experienţe noi, de momente emoţionante în care am plâns de fericire, de activităţi care mi-au oferit posibilitatea de a cunoaşte o mulţime de oameni cu mentalităţi diferite, dar şi de rezultate care i-au făcut mândri atât pe colegii şi profesorii mei, cât şi pe părinţii mei, oameni care au ştiut mereu cum să mă ambiţioneze să îmi doresc mai mult şi să fac tot posibilul pentru a-l obţine. Liceul „Voltaire” din Craiova, un liceu care, deşi nou înfiinţat, a reuşit să demonstreze că oferă un învăţământ de calitate la standarde europene, unde primează spiritul tânăr şi libertatea de a ne exprima.
Care este cea mai mare realizare a ta? Sunt multe competiţii importante, dar totuşi mereu, una este cea mai de preţ…
Aşa este. Există un lucru cu care mă pot mândri şi pe care l-am aşteptat încă de la prima participare din clasa a VII-a: calificarea la etapa naţională a Olimpiadei de Limba Franceză, unde am obţinut menţiune specială. Speranţele şi aşteptările mi-au fost pe deplin satisfăcute. Liceul, marea familie Voltaire, cum obişnuim să îl numim, mi-a oferit ocazia de a-mi atinge ţelul, aflând cum este să îţi împlineşti un mare vis. Ţin, însă, să menţionez faptul că locul unde am început să mă formez şi unde am descoperit pasiunea pentru limba franceză este Şcoala Gimnazială nr. 1, Motru. Da, vin din judeţul Gorj şi mi-am dorit foarte mult să devin elev în acest liceu, deşi este departe de căminul meu.
„Munca mea a fost răsplătită”
Eşti o elevă de top, dar de fiecare dată lângă un elev de top stă un profesor de top. Cine te-a îndrumat către limba lui Voltaire şi cine te coordonează în prezent?
Există în acea instituţie de învăţământ un profesor care nu numai că mi-a aprins dorinţa de a învăţa limba franceză, dar mi-a şi arătat în nenumărate feluri cât de frumoasă şi de expresivă poate fi limba lui Voltaire. Este vorba despre doamna profesoară de limba franceză din gimnaziu, Andrei Jeanina, o persoană deosebită care mă susţine şi în prezent, care şi-a dorit la fel de mult ca mine să ajung la performanţă şi datorită căreia am ajuns să optez pentru Liceul „Voltaire”. În prezent, de pregătirea mea se ocupă profesoara de limba franceză, Adela Sava, dar şi doamna director Dorina Popi, ambele fiind alături de mine în lungile săptămâni de muncă intensivă în care biblioteca liceului a devenit pentru mine o a doua casă. Munca mea a fost răsplătită prin calificarea la etapa naţională a olimpiadei de limba franceză, unde am obţinut menţiune specială. A fost o experienţă minunată pe care aş vrea să o retrăiesc alături de aceleaşi persoane, anul viitor.
Te-ai gândit deja la ce carieră vrei să urmezi după absolvirea liceului?
În prezent, nu sunt hotărâtă în privinţa a ceea ce vreau să devin, dar îmi doresc să implice limbile străine şi relaţiile cu oamenii. Ştiu că este greu, dar sunt motivată să ajung acolo unde îmi este locul. După finalizarea studiilor la Liceul „Voltaire” şi prin susţinerea examenelor DELF şi Cambridge, în clasa a XI-a, voi avea posibilitatea să fac studii universitare chiar în ţări francofone. Până atunci, însă, încerc să trăiesc la intensitate maximă fiecare moment petrecut aici cu aceşti oameni minunaţi.
„Programul after-school nu este dedicat exclusiv temelor”
Pe lângă Olimpiadă, la ce alte concursuri ai mai participat?
Bineînţeles că, pe parcursul acestui an, am participat şi la alte concursuri care mi-au dezvoltat enorm de mult limbajul şi abilitatea de a purta o discuţie cu un francez în carne şi oase. Unul dintre ele este „FETE DE LA FRANCOPHONIE”, unde am obţinut premiul ARPF, prezentând o scenetă în limba franceză despre importanţa pe care o are francofonia în vieţile noastre. Franceza nu este, însă, singurul obiect care mă pasionează şi la care am obţinut diverse premii. Am reuşit să obţin, printre altele, locul I la concursurile „My Universe” şi „Get your grammar right!” şi locul III la „Think the English way!”. De asemenea, am reuşit ca împreună cu alţi doi colegi să obţinem locul II la etapa judeţeană a Olimpiadei de Dezbatere.
De ce ai ales Liceul „Voltaire”? Ce ai găsit la această unitate de învăţământ mai deosebit?
Sunt conştientă de faptul că aceste premii sunt foarte importante în evoluţia noastră, însă ceea ce mă face cu adevărat fericită şi încântată că am ales Liceul „Voltaire” sunt relaţiile care s-au creat între profesori şi elevi şi miile de oportunităţi care ni se oferă pentru a ajunge nişte oameni de calitate. Mi-am dat seama de asta şi la orele de after-school, ore petrecute cu diferiţi profesori cu care am reuşit să port diverse discuţii tocmai datorită faptului că sunt foarte deschişi, tineri şi pregătiţi să înveţe şi ei câte ceva de la noua generaţie. Programul after-school nu este dedicat exclusiv temelor, se pot face multe alte activităţi, precum teatru, dans, majorete, activităţi sportive, lecţii de chitară . Putem învăţa şi alte limbi străine : limba spaniolă, germană sau italiană.
„Am acumulat în acest an experienţe cât alţii în 100”
Cât sunt de importante schimburile şcolare cu elevii din alte ţări?
Fiind un liceu cu deschidere internaţională, am avut parte şi de proiecte de schimburi şcolare cu elevi din ţări străine, dar şi de sprijinul unei stagiare din Franţa, toate acestea având ca scop un singur lucru: deprinderea de a comunica şi de a ne exprima ideile şi opiniile în limba franceză şi chiar engleză în faţa unui public străin. Proiectul ACTECIM, desfăşurat la începutul lunii aprilie, a reunit tineri din 3 ţări, România, Italia şi Franţa, având ca temă dezvoltarea durabilă. In luna aprilie, timp de o săptămână, în şcoala noastră s-au organizat dezbateri despre alimentaţia sănătoasă şi mediul înconjurător. A fost un prilej să ne exprimăm în limba franceză şi să încercăm să propunem noi idei pentru protejarea planetei. Am legat foarte multe prietenii şi prietenii noştri francofoni ne sunt alături. Un alt proiect, care ne-a ajutat să ne dezvoltăm abilităţile de comunicare şi cunoştinţele generale este proiectul de corespondenţă şcolară, ,,Mon patrimoine et moi”, cu liceul Louis Pasteur din nordul Franţei.
Ce alte activităţi aţi mai organizat în cadrul liceului? Există o paletă generoasă de evenimente pe care le aveţi în portofoliu şi cu care vă mândriţi şi asta, pe bună dreptate…
Da, aşa este. De exemplu, aceste proiect ne-au pregătit şi pentru vizita stagiarei Sarah Cotté, studentă în Franţa, care a venit pentru o lună şi jumătate, ne-a ajutat să ne îmbunătăţim competenţele de exprimare şi noţiunile de cultură generală, în cadrul atelierelor de cultura şi civilizaţia franceză. Am vizionat filme, am ascultat cântece, am pus în scenă nişte secvenţe din filme franceze. Ne-am bucurat de prezenţa unor oaspeţi de seamă: domnul Michel Monsauret, ataşatul pentru cooperare educativă al Ambasadei Franţei, Claire Gobaille, lector universitar care ne-au felicitat şi încurajat să continuăm parcursul nostru francofon. Personal, am reuşit cu ajutorul stagiarei, Sarah să depăşesc nesiguranţa şi să discut cu ea, în limba franceză . Cu siguranţă o să îmi lipsească mult, însă sper să o revăd, cu ocazia excursiilor în Franţa, pe care le va organiza liceul, în anii ce urmează. Toate aceste iniţiative ale doamnei director ne-au ajutat să descoperim alte faţete ale universului francofon şi să ne redescoperim pe noi înşine.
O concluzie… Şi, eventual, un gând înainte de vacanţă…
Pot spune că am acumulat în acest an experienţe cât alţii în 100. Acestea vor continua fără îndoială anul viitor, poate chiar multiplicându-se şi deschizându-ne şi mai multe orizonturi de cunoaştere. Nu regret nicio clipă petrecută în Liceul „Voltaire” şi sunt convinsă că am făcut cea mai bună alegere integrându-mă în această familie unde primează comunicarea, implicarea şi perseverenţa. Crezi în tine, crezi în Liceul „Voltaire”!