„Temele pentru acasă” – un proiect care nemulţumeşte pe toată lumea

0
368

În urmă cu câteva zile, a apărut ordinul ministrului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, care reglementează rolul temei pentru acasă, precum şi raţionalizarea timpului necesar efectuării acestuia de către elevi. S-a vorbit şi se vorbeşte despre reducerea, dacă nu chiar dispariţia lucrului individual al copilului, după orele de curs, măsură care este cel puţin controversată. Pare una făcută în pripă şi care nu are, în prezent, o acceptare majoritară din partea tuturor părţilor implicate. Mai mult, sunt destule aspecte care sunt interpretabile, unul fiind contorizarea timpului de studiu la domiciliu.

temeConform Ordinului nr. 5893/28.11.2016 al ministrului Mircea Dumitru, deţinătorul portofoliului Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice se „reglementează rolul temei pentru acasă, precum şi raţionalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi”. Prin această reglementare se urmăreşte, dar, cu toată bunăvoinţa, nu se pot regăsi măsuri stricte de monitorizare şi evaluare: „obţinerea de rezultate imediate în învăţare (consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achiziţiilor şcolare în contexte noi de învăţare etc.); obţinerea unor efecte pe termen lung în învăţare (încurajarea învăţării în timpul liber; construirea unei atitudini pozitive faţă de şcoală etc.)”.

În general foarte multe vorbe, dar fără niciun fel de substanţă. Ceva de genul „discutăm, pentru a arăta că  muncim”. Reprezentanţii în teritoriu ai MENCS au luat la cunoştinţă cele prevăzute în Ordin şi l-au transmis unităţilor de învăţământ preuniversitar subordonate. „Conform actului prezentat, timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult două ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5-8 ore zilnic. La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă, iar timpul alocat temei obligatorii la învăţământul primar va fi de maximum o oră. Pentru celelalte niveluri de învăţământ, timpul va fi de cel mult două ore”, a precizat prof. Nicoleta Liţoiu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.

Nici cei mai deştepţi nu pot să facă atâtea

Nicoleta LitoiuEste o reglementare care, pe undeva, arată ca o glumă, dar cu un gust îndoielnic.  Aşa cum arată comunicatul, trebuie două ore maximum pentru toate disciplinele, dar să nu fie depăşită media zilnică totală de opt ore. După patru-cinci ore de curs, în cel mult două ore nici cel mai deştept copil nu poate acoperi curricula. Mai mult, la art.4 al Ordinului se stipulează: „În special, în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicaţii şi activităţi în clasă, asemănătoare pentru acasă”. Dar art. 6 este cât se poate de „explicit”: „Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate realiza: frontal; prin discutarea în clasă a părţilor la care elevii au întâmpinat dificultăţi; printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasă (al.1) şi notarea temei pentru acasă nu este obligatorie (al.2)” . Este foarte greu de înţeles ceva. Că este vorba despre o programă încărcată pentru elevi, nimeni nu poate pune la îndoială acest lucru, dar modalitatea prin care ea a fost diminuată lasă de dorit, iar părţile implicate în procesul educaţional – cadre didactice, profesori, elevi, sindicate consideră că este departe de realitate.

Reacţii negative din toate părţile

Principalele sindicate din învăţământul preuniversitar sunt la unison. „Nu credem că era o necesitate pentru învăţământ acest ordin, cu atât mai mult cu cât, în 1999 , a apărut ceva similar. Poate cea mai bună soluţie ar fi bugetarea programului „Şcoală după şcoală”. Altele sunt problemele în învăţământ”, a declarat prof.  Constantin Lungulescu, preşedintele Filialei Dolj a Federaţiei „Spiru Haret”. La rândul său, prof . Constantin Rada, preşedintele Filialei Dolj a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, a menţionat: „Este o chestiune care ţine de elev şi profesor. Ministrul nu poate veni cu ceva în acest caz. Printr-un ordin nu se rezolvă problemele. Fiecare cadru didactic îşi organizează activitatea împreună cu elevul”. Prof. Ileana Moculescu, cadru didactic cu experienţă, director al Liceului „Traian Vuia” din Craiova, a spus : „Cred că ar fi bine ca, în primul rând, să se modifice programa şi apoi să discutăm de teme . În funcţie de părerile tuturor celor implicaţi – părinţi, elevi, profesori se pot adopta unele măsuri”.

Anda Michiu, preşedinte al Filialei Dolj a Federaţiei Părinţilor, a ţinut să precizeze: „Poate sunt eu de modă veche, dar nu cred că este oportună o astfel de măsură. Este o părere personală, dar una oficială o vom avea în ianuarie, când va avea loc şedinţa Asociaţiei noastre”. Am vorbit despre toţi, dar i-am lăsat ultimii, nu din vreun considerent anume, tocmai pe cei implicaţi direct – elevii. „Actualele teme sunt în mare parte copiate pe internet. Cel mai bine ar fi ca acestea să fie înlocuite cu studii, care pot face diferenţa. În acest caz, proiectele vor avea şi o finalitate, cel puţin prin dezvoltarea capacităţilor creative ale tinerilor” – Andrei Dogaru, preşedinte al Consiliului Judeţean Dolj al elevilor.