Şcoala în Dolj : în persoană, online şi hibrid

0
556

33 de cadre didactice şi 262 de elevi din judeţul Dolj au depus cereri prin care solicită, din motive medicale, să desfăşoare cursurile on-line. Numărul elevilor din clasele V-VII şi IX-XI este de 32.278, iar din aceştia în jur 9.500 vor învăţa în scenariul verde, 22.700 în scenariul galben şi peste 100 de elevi în scenariul roşu. Din cele 880 de clădiri destinate învăţămîntului, 130 nu deţin autorizaţie sanitară de funcţionare, 54 nu îndeplinesc criteriile de securitate la incendiu. Pe hârtie toate unitățile școlare au medici și asistenți, în realitate nu se cunoaște cu exactitate câți sunt detașați pe la centrele de vaccinare. Şcolile din Craiova au început semestrul al doilea în scenariul 2, cu excepţia Liceului Militar “Tudor Vladimirescu” care va începe înscenariul 1.

O parte din profesori s-au întors la catedre, alții continuă să predea în format online și mai există o categorie, aceea care simultan, predă și în persoană și online, fiind și elevi care au optat pentru învățământul online.  La ISJ Dolj totul pare clar, mai puțin când vine vorba despre ora de educație fizică, încă se dezbate, dacă elevii vor face ora în sala de sport, cu mască sau fără mască. Alexandru Gîdăr, inspector general adjunct al IȘJ Dolj crede că ar trebui cu mască, altfel tot efortul din clase se năruie. Dar este contrazis chiar de profesori de sport, care nu concept ca elevii, să facă sport cu masca. Problema rămâne în dezbatere. „Până în acest moment, 33 de cadre didactice şi 262 de elevi au solicitat să desfăşoare cursuri on-line, din motive medicale. Situaţia scenariilor este transmisă de unităţile de învăţământ, avizată de inspectoratul şcolar şi aprobată în Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă. Situaţia va fi actualizată periodic în funcţie de evoluţia ratei incidenţei, dar şi de alte condiţionalităţi apărute în şcoală legate de infrastructura şcolară şi de situaţia cadrelor didactice…, a spus AlexandruGîdăr, inspector general adjunct al IȘJ Dolj.

Doar în cazul în care unul dintre copii prezintă simptome de Covid, chemăm părintele şi îl întrebăm dacă îi facem testul elevului

La Școala Gimnazială “Mihai Viteazul”din Craiova,opt elevi au făcut cerere și au solicitat să învețe de acasă, în sistem online, unii din motive de sănătate, alții pentru aș proteja părinții și bunicii cu afecțiuni cronice. Dascălii sunt toți prezenți la ore, iar managerul unității școlare, prof. Alexandrina Năstase spune că majoritatea profesorilor s-au vaccinat, au primit deja prima doză și așteaptă săptămâna viitoare rapelul. Noi suntem norocoşi pentru că şcoala noastră este sub forma literei U şi pentru fiecare latură există o uşă separată şi o poartă separată, se urcă de asemenea,  pe o scară separată. Toți elevii vin dimineața la ore, și cei din clasele I-IV și cei din clasa a VIII-a. Noi avem orar pentru fiecare scenariu în parte. Dacă este scenariul galben, adică scenariul în care ne aflăm acum, avem un orar. Şi în această situaţie am discutat cu colegii de limbi străine, religie şi educaţie fizică, care predau şi la primar şi la  gimnazial, cum să procedeze când au în aceeaşi zi şi ore în persoană şi ore online.  Pot, aşadar, fie să predea de la şcoală online, unde avem cinci săli amenajate sau să predea de acasă. Dacă avem șase colegi care trebuie să-şi facă ora online, iar noi nu avem decât cinci săli, unul dintre colegi, care stă mai aproape de şcoală se duce acasă şi îşi face ora de acasă, cum şi-o făcea și înainte, a explicat prof Alexandrina Năstase.

În legătură cu formularul de consimțământ tipărit și semnat, pentru ca elevii să poată fi testați imediat atunci când este nevoie, managerul școlii spune că nu se completează absolut nimic dinainte. “Avem cabinet medical care este deservit de un medic şi două asistente şi un cabinet stomatologic cu un medic şi un asistent. Dar medicul de la cabinetul de medicină generală nu este pentru că răspunde de un centru de vaccinare, aşa că se ocupă medicul stomatolog, iar verificarea elevilor o fac asistentele. Doar în cazul în care unul dintre copii prezintă simptome de Covid, chemăm părintele şi îl întrebăm dacă îi facem testul elevului. Ghidul cu proceduri se află la cabinetul medical. Lângă cabinet se află şi izolatorul, pentru că nu-i izolăm în cabinetul medical.”.

Ar exista totuși două probleme. Două clase au 35 de elevi, comparativ cu celelalte care au maxim 28. Este vorba de două clase de a II-a. Și tot pandemia este de vină. Noi avem două tipuri de învăţământ:tradiţional şi step by step. Aceşti copii când s-au înscris la şcoală, în urmă cu doi ani, nu erau atât de mulţi. Numai că, între timp, s-au întors românii din străinătate, din cauza pandemiei şi şi-au înscris copiii la şcoală, la învăţământul tradiţional şi au devenit mai numeroase aceste două clase”. A doua problemă este legată de modul în care se aerisesc clasele. În fiecare clasă se rabatează un geam, cred că asta ar fi soluţia cam peste tot.În pauze aerisim clasele aşa cum trebuie. Părinţii comentează  că e rece pentru copii, dar asta este soluţia pentru că nu putem să asigurăm un metru între bănci. Vă spun, ca profesor nu am emoţie, dar ca director, mă rog în fiecare dimineaţă când ajung la şcoală să fie totul bine…..

“Matematica se predă la tablă…”

Profesorul Lucian Tuţescu, este un redutabil profesor de matematică. An de an, însoţeşte lotul de la Dolj, la Olimpiada Naţională şi merge cu elevii săi la diverse concursuri naţionale şi internaţionale de matematică. Preferă metoda clasică de predare, cea la tablă, cu creta şi buretele în mână, dar s-a obişnuit şi cu metoda online. Mai greu, într-adevăr, dar a fost nevoit să se adapteze. De luni a început să vină la şcoală în persoană pentru că predă Matematica la o clasă de a XII-a. Spune că e greu cu regulile şi restricţiile, elevii nu ascultă, nu ţin cont de ele. “În pauză e tot hărmălaie, nu poţi să stai lângă ei tot timpul. Cei de clasa a XII-a sunt mari, mulți dintre ei majori. Când a sunat clopoţelul şi am ajuns în clasă, pentru că aveam dirigenţia, am găsit doi elevi, nu numai în aceeaşi bancă, dar şi pe acelaşi scaun. Partea bună e că purtau mască. Le-am făcut imediat observaţie, le-am explicat, că de ei depinde ca totul să meargă bine şi să putem să facem ore aşa cum trebuie. Pentru că ei au un examen serios la Matematică, ei dau Bac-ul. Iar cu ceilalţi, de la clasele IX-XI,mă duc în altă sală şi fac online. Peste tot sunt acum calculatoare, dar tot matematica aia la tablă e de bază, când îi faci copilului scheme, îi explici, dar asta e…”

În sala de curs erau prezenți și doi elevi care au făcut cerere pentru online

Profesoara Irina Căpățînă predă Limba Română la Colegiul Național “Frații Buzești” din Craiova, un liceu în top trei la nivel național. Marți a avut oră chiar de dimineață, de la 8.00, la o clasă de a XII-a. După care a avut o pauză și a plecat acasă, unde a susținut alte patru ore, dar de data asta în online. “Contează foarte mult cum ai poziționate orele în orar, astfel încât să ai timp să ajungi acasă și să poți să predai și celelalte cursuri. Eu am trei zile în care am ore cu clasele a XII-a. În două zile sper  să reușesc să mă întorc acasă, să mă încadrez în timp, fiind undeva la limită. Joia, având orele intercalate, voi căuta o clasă unde să pot să predau online elevilor care sunt acasă. Dascălulspunecă a fostpuțintulburatdupă prima oră. Au surprins-o elevii. De regulă, aceștia erau foarte gălăgioși, iar acum stăteau în bănci, cu cărțile și caietele deschise. “Păreau tensionați, ușor speriați, un pic încordați, Mai mult, erau prezenți și doi elevi care au făcut cerere pentru a studia de acasă, în online. Și le-am spus să se decidă unde sunt : în online sau în offline. Dar, cu toate acestea, ne-am apucat de lucru. Avem ora de 40 de min, în online era de 35 de min. Îmi lipsesc cele 10 min până la 50 de min, așa cum era înainte. Chiar m-am oprit brusc din predare și mi-am dat seama că aș fi avut mare nevoie de cele 10 min ca să ating tot ceea ce îmi propusesem inițial.

Am reușit să distanțez băncile fiind o clasă mai mare și copii mai puțini

Elena Alexieesteînvățătoare, iar din toamnă a preluat clasa a I-a. Spune că cea mai mare bucurie a copiilor este că s-au întors la școală. După o perioadă scurtă în care le-a pus creionul în mână, s-a văzută nevoită să-i învețe pe cei mici să scrie în sistem online. Spune că a fost cumplită această perioadă. “La clasa a I-a se învață literele și de fiecare dată trebuie să treci pe la fiecare în parte, să iei mănuța copilului, să-l ajuți să scrie litera. Am lucrat și în online. Am găsit aplicația, dar nu e ca în clasă. Eu le prezentam cum se face litera, dar nu eram lângă ei ca să-i și pot corecta pe loc, le verificam temele ulterior și le spuneam unde au greșit. Am 24 de elevi, nu sunt foarte mulți și acest lucru este foarte bine. Am reușit să distanțez băncile fiind o clasă mai mare și copii mai puțini. Micuții stau cu măștile în clase, dar le este foarte greu. Pentru ei e mult mai dificil, dar totuși nu își dau masca jos. În clase intrăm la ore diferite ca să nu ne intersectăm. E foarte bine așa  ca să nu ne întâlnim cu copii de la alte clase. Și în pauze ieșim pe rând și la toaletă mergem tot pe rând. Totul este ca elevii de la clasă să nu aibă contact cu elevii de la altă clasă.