Craiova, parte lângă Lyon şi Piemont pentru Europa

0
375

Săptămâna  aceasta, Craiova este gazda unei importante  acţiuni  de dezvoltare a unui parteneriat strategic foarte important, pentru învăţământ, dar nu  numai. Ieri, în Aula Facultăţii de Drept a Universităţii din Craiova,  în  cadrul unei  acţiuni  cu  adevărat  onorante, s-a prezentat  Programul  „ACTECIM”, unul prin care  trei ţări partenere  din cadrul Uniunii Europene – România, Italia, Franţa – au pus  la punct un plan de dezvoltare  pentru  elevi.  Este un  proiect vast,  în  care sunt cuprinşi elevi din  cele trei  ţări amintite, iar din Craiova sunt patru unităţi  şcolare.

dreptA fost o adevărată  prezentare,  augumentată   cu  prezenţa unor participanţi  de marcă: viceprimarul Craiovei – Adrian  Cosman,  prorectorul  Universităţii din Craiova – prof.univ.dr. Radu Constantinescu, prof. Nicoleta Liţoiu,  purtător de  cuvânt  al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.  Este vorba despre  un  proiect  Erasmus+,  în care  sunt  cuprinse  zece şcoli din  Italia,  Franţa şi  România, tema fiind  dezvoltarea durabilă, cu  teme prezentate  de  elevi.

„Este  un tip  parteneriat  strategic,  în valoare de  peste 430 .000 de euro,  bazat  pe  contribuţie regională – Lyon,  Piemont,  Oltenia.  În fiecare  zonă,  parteneriatul  s-a semnat  clar – mediul universitar,  cel liceal  şi cel   comunitar.  La  noi,  suntem parteneri cu  Inspectoratul  Şcolar  Judeţean Dolj şi  cu  Agenţia de  Dezvoltare Sud-Vest  Oltenia. Am avut  tot sprijinul, începând  de la  ISJ până la comunitate”, a precizat conf. univ. dr. Monica Tilea,  coordonator,  din partea  Universităţii  din  Craiova,  al proiectului.

Patru şcoli craiovene vor să salveze mediul înconjurător

Din partea  Olteniei,  sunt  patru unităţi de  învăţământ participante: Liceul  „Voltaire”, Liceul „Charles Laugier”, Liceul „Traian Vuia” şi Şcoala Gimnazială  „Mihai Viteazul”, toate din Craiova. Fiecare a venit cu  partea  sa de cooperare  în ceea ce  ţine  de  o  dezvoltare  durabilă, ţinând  cont de  toate schimbările climaterice. «Suntem  implicaţi direct  în  ceea ce ţine de acţiunile  de  împădurire,  mai  ales după ce  au avut loc atâtea  defrişări.  Suntem apropiaţi  de toate instituţiile statului  acre  au  prerogative  în domeniu. Cred  că  ar  mai trebui să amintesc ceva: proiectul  nostru  se numeşte  Casa  „Creangă” şi  ne  dorim ca, în fiecare unitate  şcolară, să  fie  un  loc  în care  să  se  desfăşoare acţiuni  menire  salvării mediului», a  spus  prof.   Dana  Militaru, coordonator  proiect la  „Traian Vuia”.   

drept (1)La  rândul  său, prof.   Emilia Marin,  de  la  „Laugier”  a  menţionat: „Ne-am axat  pe  pericolul folosirii pesticidelor şi îngrăşămintelor agricole sintetice.  Mediul  înconjurător trebuie să  ne fie  tuturor  în atenţie”.   La  „Voltaire”,  atât  prof. Dorina  Popi, director, cât  şi consilierul educativ, prof.  Adina  Mitrică,  au fost  la  unison: „Am mers  pe o  alimentaţie naţională, cu  prezentare  unui  proiect  de ofertă a produselor de sezon – legume,  fructe. Am  mers  în  vizite  la instituţiile responsabile”.

La fel de  adevărat, pentru ceea  ce înseamnă o  economie  durabilă şi  sustenabilă, din toate punctele de vedere, se arată şi declaraţia prof.    Alexandrina   Năstase, manager  al  Şcolii  Gimnaziale  „Mihai  Viteazul”  din Craiova:  «Noi ne  prezentăm cu  programul  „Curtea  Banului  Mihai”, prin care arătăm că se  poate  reabilita un parc, al nostru, unul  educativ.  De  fapt,  este un  proiect  prin care  am  obţinut  o  sponsorizare, de  15.000 de euro de  la „Petrom”, în cadrul proiectului  „Ţara  lui  Andrei”.  Vom merge pe  toate  programele  educative prin care poate  fi  salvat mediul înconjurător».

Participare totală din partea autorităţilor

drept (2)Aşa cum  aminteam, la prezentare  au  fost  prezente şi oficialităţi,  iar precizările  lor nu  sunt lipsite de  importanţă. „Ne bucurăm să fim gazda  unui astfel  de  eveniment. Oaspeţii  noştri  au   ce vedea  în aceste  zile,  iar, dacă  vorbim de  educaţie, reamintesc faptul  că este  unul  dintre principalele noastre puncte  din program, mai  ales  cu  alocarea  fondurilor.  Sunt convins că  multe dintre  ideile acestor  tineri  se  pot regăsi  în  proiecte” – Adrian Cosman.

 „Deschiderea Universităţii  din Craiova  este  totală.  Este  un lucru bun ca  aceşti copii să dezbată  probleme mari  ale vieţii  noastre  de  zi cu zi.  Cred că, în curând, vom putea  prelua  din ideile  lor” – Radu Constantinescu.  „Inspectoratul Şcolar  Judeţean Dolj s-a  implicat în  acest  program.  A  fost şi un curs de formare pentru 40  de  cadre didactice, care  şi-au  dezvoltat competenţele în dezvoltarea durabilă  şi solidaritatea  internaţională. Aceste abilităţi ai fost transmise şi elevilor, care sunt  principalii  beneficiari  ai  procesului de  învăţământ” – prof Nicoleta  Liţoiu.  La  şedinţă  au fost  prezenţi  şi  doi dintre reprezentanţii ţărilor  partenere:  Marie  Amelie  Sivade (Franţa) şi  Giorgio Garelli  (Italia), care  au ţinut să  accentueze  implicarea  practică a  comunităţilor  în  procesul  educaţional.