Începând cu data de 1 mai 2015, conform prevederilor Legii 145/2014, exercitarea activităţilor de comerţ cu ridicata sau comerţ cu amănuntul, a produselor agricole obţinute în fermă sau în gospodăria proprie, de către producatorii agricoli persoane fizice, se va realiza in baza atestatului de producător şi a carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol. Certificatele de producător emise în baza Hotărârii Guvernului nr. 661/2001 nu mai sunt valabile.
Atestatul de producător se eliberează de către primar în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale,patronale sau sindicale din agricultură, după caz, constituite potrivit legii şi organizate la nivel local şi judeţean, care se înregistrează la primăriile comunelor, oraşelor, municipiilor şi care nominalizează cel puţin un reprezentant în acest scop. Directorul executiv adjunct al Camerei Agricole Dolj, Aurel Stanciu, a precizat că atestatul de producător cuprinde informaţii şi date privind numele şi prenumele producătorului agricol, denumirea produselor şi suprafaţa de teren exploatată, respectiv efectivele de animale, care sunt înregistrate în registrul agricol organizat de autorităţile administraţiei publice locale pe a cărei rază se află terenul, ferma sau gospodăria, are valabilitate un an calendaristic de la data emiterii şi se vizează semestrial. „Avizul consultativ se acordă după verificarea cu privire la existenţa suprafeţelor de teren, respectiv a efectivelor de animale pentru care se solicită eliberarea atestatului de producator. Verificările se fac, atât pe baza datelor din registrul agricol, cât şi în teren, la fermele sau gospodăriile agricole deţinute de solicitanţi, de către reprezentanţi împuterniciţi, prin dispoziţie a primarului şi de către reprezentanţi ai structurilor asociative profesionale, patronale sau sindicale”, a mai spus Aurel Stanciu.
Comercializarea produselor agricole obţinute în fermă
Pentru autorităţile administraţiei publice locale la care nu s-a înregistrat nicio structură asociativă, verificările şi eliberarea avizului consultativ se realizează de Camera Agricolă Dolj din subordinea Consiliului Judeţean Dolj, sau de către Direcţia Agricolă şi de Dezvoltare Rurală Dolj. „Comercializarea produselor agricole obţinute în fermă, gospodaria proprie, de către producătorii agricoli persoane fizice care detin atestat de producator, se realizeaza in baza carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se eliberează la cerere solicitantului, de către primarul în a cărui rază de competenţă se află terenul, ferma sau gospodăria în care se obţin produsele estimate a fi destinate comercializării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, după verificarea existentei atestatului de producator şi verificarea faptică în teren, a existenţei produsului sau produselor supuse comercializării”, a mai spus directorul executiv adjunct al Camerei Agricole Dolj.
Producătorii au obligaţia afişării la locul de vânzare a etichetei de produs
Administratorii pieţelor au obligaţia să organizeze spaţii de vânzare distincte, care sunt rezervate în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deţinătoare a unui atestat de producător şi a unui carnet de comercializare, pentru valorificarea produselor din sectorul agricol obţinute din gospodăria sau ferma proprie. Procentul de alocare a spaţiilor de vânzare prevăzute este de minimum 40% din totalul spaţiilor de vânzare existente. Spatiile de vanzare distincte trebuie să respecte cerinţele legislaţiei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor. „Producătorii agricoli au obligaţia afişării la locul de vânzare a etichetei de produs, care contine informaţii cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obţinerii produsului şi preţul de vânzare. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de persoanele împuternicite de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Finanţelor Publice, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi de agenţii şi ofiţerii de poliţie din cadrul Poliţiei Române, de către Poliţia locală şi de către persoanele împuternicite de primar”, a mai spus reprezentantul Camerei Agricole Dolj.