«Festivalul „Shakespeare” de la Craiova şi-a propus să fie un festival al excelenţei»

0
254

Afirmaţia îi aparţine directorului fondator al prestigiosului eveniment internaţional, Emil Boroghină, şi este făcută cu doar zece zile înainte de gongul inaugural al ediţiei a X-a. Una care se va desfăşura sub semnul a 400 de ani de la trecerea în nefiinţă a marelui dramaturg William Shakespeare, moment marcat pretutindeni în lume. Doar la Craiova se reunesc însă artişti din cele patru colţuri ale lumii, propunând publicului unele dintre cele mai interesante şi diferite viziuni ale operei sale. „Consider că festivalul a reuşit să se înscrie, în cei peste 20 de ani de existenţă, pe o traiectorie, pe o spirală mereu ascendentă. (…) Această ediţie trebuia să fie una care să încununeze eforturile noastre, ale tuturor, de până acum”, mai spune Emil Boroghină.

Timp de zece zile, între 14 şi 23 aprilie, spiritul şi poveştile nemuritoare ale lui Shakespeare, în interpretarea artiştilor din 15 ţări, se vor face simţite şi auzite nu doar în Craiova, ci şi la Bucureşti, în Rm. Vâlcea, Slatina, Tg. Jiu şi Dr. Tr. Severin. În peste 20 de spaţii diferite, publicul va avea ocazia să urmărească spectacole de teatru, recitaluri, concerte, teatru comunitar, lansări de carte, conferinţe, expoziţii de pictură, de costume sau fotografii, dans contemporan, dar şi acrobaţie. În total, 46 de evenimente cu mari actori, mari regizori, mari critici şi mari companii de teatru din Japonia, Africa de Sud, India, Portugalia, Marea Britanie, Polonia, România, Israel, Bulgaria, Suedia, Rusia, Germania, Italia, Scoţia şi SUA!

Organizarea la Craiova a marii manifestări care este Premiul „Europa pentru Teatru”, odată cu Festivalul Internaţional „Shakespeare”, reprezintă, fără îndoială, o dovadă de apreciere şi încredere de care se bucură acest eveniment, dar şi cultura românească în lume. Desfăşurat sub Înaltul Patronaj al Parlamentului European şi al Consiliului Europei, Premiul „Europa pentru Teatru” este cea mai importantă recompensă teatrală europeană, comparată adesea cu Premiul Oscar pentru film, fiind catalogat de Parlamentul European şi Consiliul Europei încă de la fondarea sa, în 1986, drept „Organizaţie de interes cultural european”.

Festivalul Internaţional „Shakespeare” este organizat de Fundaţia „Shakespeare” şi Teatrul Naţional „Marin Sorescu” şi finanţat de Primăria şi Consiliul Local Craiova, Ministerul Culturii, Consiliul Judeţean Dolj, Uniunea Teatrală din România, Institutul Cultural Român şi British Council România. Parteneri sunt Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri”, Casa de Cultură a Studenţilor, Universitatea din Craiova, Filarmonica „Oltenia”, Electroputere Parc Mall, Compania „Teatrulescu”, Teatrul „Anton Pann” şi Teatrul Municipal „Ariel” din Rm. Vâlcea, Palatul Cultural „Theodor Costescu” din Dr. Tr. Severin, Centrul Cultural „Eugen Ionescu” din Slatina. Sponsori: CEZ Distribuţie, BCR, ELPRECO şi Garanti Bank.

Teatrul de Arte Saitama (Japonia)

Ajuns la cea de-a X-a ediţie, Festivalul Internaţional „Shakespeare” de la Craiova este unul special pentru cultura teatrală mondială, cotat de specialişti drept unul dintre cele mai importante din întreaga lume. Evenimentul va debuta cu o desfăşurare impresionantă de forţe pe 14 aprilie, când pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu” vor performa peste 60 de actori japonezi. Aflat pentru prima oară în România, Teatrul Saytama din Tokyo prezintă o interpretare memorabilă a piesei „Richard II”, în viziunea legendarului regizor japonez Yukio Ninagawa, spectacol la prezentarea căruia vor participa aproape 90 de persoane.

Artişti şi spectacole din Europa, Asia, Africa de Sud şi SUA

Teatrul Kasbah Arghya din India

În cea de-a doua zi de festival – vineri, 15 aprilie – publicul îi va întâlni pe actorii trupei Abrahamse & Meyer Productions, singura companie de teatru clasic independent  din  Africa de Sud. Aceştia vor pune în scenă una dintre cele mai vechi reprezentaţii consemnate ale piesei „Hamlet”, din timpul vieţii lui Shakespeare, ce a avut loc pe coasta de Est a Africii de Sud, când, în 1608, echipajul navei Red Dragon (Dragonul Roşu) aparţinând Companiei Indiilor Orientale, a jucat „Hamlet” la bordul navei. Această reprezentaţie istorică serveşte ca inspiraţie pentru producţia realizată de regizorul Fred Abrahamse. Spectacolul se va juca începând cu ora 20.00, la Casa de Cultură a Studenţilor.

O apariţie orientală la Festivalul „Shakespeare” este cea a Teatrului Kasbah Arghya din India, care va prezenta spectacolul „Macbeth Badya”, în regia lui Manish Mitra. Unul din cei mai cunoscuţi regizori de teatru din India, Manish Mitra este considerat drept creatorul unui nou limbaj teatral şi al unei metodologii de pregătire a actorului, găsind inspiraţie în diversele arte performative ale sudului Asiei, atât din cele tradiţionale, cât şi din spiritul folk. Spectacolul va fi prezentat tot vineri, 15 aprilie, însă de la ora 12.00, la Departamentul de Teatru al Universităţii din Craiova.

O inedită reprezentaţie de dans, teatru şi acrobaţie pe acoperişul TNC

În cele zece zile de festival sunt invitate însă şi alte trupe celebre ale lumii, cu spectacole realizate de regizori faimoşi. Printre acestea: Teatrul Schaubuhne din Berlin, cu „Richard III” în regia lui Thomas Ostermeier (marea revelaţie a Festivalului de la Avignon din 2015), Teatrul Shakespeare Tobacco Factory din Marea Britanie, cu „Hamlet”, în regia lui Andrew Hilton, Worcester Repertory Company din Worcester cu „Comedia erorilor” în regia lui Ben Humphrey, Teatrul Flaut din Stratford-upon-Avon cu „Hamlet” realizat de Kelly Hunter sau experimentul „Iulius Caesar” al lui Romeo Castellucci, înscenat la Societatea „Raffeallo Sanzio” din Cesena.

La Naţionalul craiovean vor performa şi actorii de la Baltic House Theatre Festival în piesa „Macbeth”, pusă în scenă de un alt mare regizor al lumii, Luk Perceval, care vine cu prima sa producţie din Rusia direct în Bănie. Casa Baltică din Sankt Petersburg va prezenta publicului românesc o versiune a tragediei shakespeariene în care jocul de lumini şi umbre spune toată povestea. Au fost programate, de asemenea, recitaluri shakespeariene ale unor actori din Suedia, Polonia şi India, concerte cu lucrări inspirate din creaţia shakespeariană, realizate de formaţii din Marea Britanie, Portugalia, Belgia şi Statele Unite ale Americii.

Unul dintre momentele de neuitat al acestei ediţii îl va constitui, fără îndoială, spectacolul prezentat de Mira – Art Acrobatic Dance Theatre din Gdansk (Polonia), o inedită sinteză artistică între dans, teatru şi acrobaţie ce va avea loc sâmbătă, 23 aprilie, de la ora 22.30, pe acoperişul Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova şi care a fost conceput special pentru Festivalul Internaţional „Shakespeare” Craiova 2016.

Mira – Art Acrobatic Dance Theatre din Gdansk (Polonia)

Shakespeareologi şi critici de teatru de reputaţie mondială, între invitaţi

România va fi prezentă în festival cu spectacolul „Julius Caesar” de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, în regia lui Peter Schneider, prin spectacolul comunitar „Romeo şi Julieta” în regia lui Philip Parr, realizat în coproducţie cu Companiile „Teatrulescu” din Craiova şi „Parrabbola” din Marea Britanie, „Regele Lear” realizat de Gavril Pinte la Teatrul de Stat Oradea, „Furtuna”, în regia Alinei Hiriştea de la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gong” din Sibiu, şi „Folia, Shakespeare & Co” realizat de „Gigi Căciuleanu Dance Company” la Teatrul Metropolis Bucureşti, în regia şi coregrafia lui Gigi Căciuleanu.

Baltic House Theatre Festival - Sankt Petersburg (Rusia)

Alături de invitarea unor mari spectacole, o altă componentă importantă a festivalului este cea a comunicărilor ştiinţifice, prezentate în cadrul Sesiunii de shakespeareologie, aflată sub patronajul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (A.I.C.T.), forul suprem al Criticii Teatrale Mondiale, şi Conferinţei Internaţionale Shakespeare, realizată în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare, unde vor fi susţinute comunicări de shakespeareologi şi critici de teatru de reputaţie mondială. Între aceştia: profesorul emerit Stanley Wells – preşedinte al Birth Place Trust din Stratford-upon-Avon, catalogat drept cel mai important shakespeareolog al lumii în viaţă; Paul Edmondson – vicepreşedinte al aceluiaşi for; profesorul Michael Dobson – de la Universitatea din Birmingham, director al Institutului Shakespeare de la Stratford-upon-Avon; John Elsom, George Banu, Ian Herbert şi Yun Cheol Kim – preşedinţi de onoare ai A.I.C.T.; Margareta Sorensen –  preşedinte executiv al A.I.C.T.; Michel Vais – secretar general; Octavian Saiu – secretar general adjunct al A.I.C.T.; prof. Maria Shevtsova – de la Universitatea din Londra ş.a.

Expoziţii de picto-gravură, postere, fotografii şi carte

O atenţie deosebită va fi acordată organizării de expoziţii, între care cea de postere, fotografii şi carte „Shakespeare 400”, realizată în colaborare cu Institutul Shakespeare de la Stratford-upon-Avon şi British Council România, şi expoziţia de picto-gravură „Shakespeare ad Infinitum” a artistei plastice Oana-Maria Cajal, stabilită la Montreal de peste 20 de ani. Autoarea mai multor piese de teatru montate peste ocean, premiată pentru dramaturgie de UNITER, ea a devenit în ultimul timp un artist plastic foarte cunoscut şi apreciat. Ambele expoziţii vor fi deschise în foaierul Naţionalului craiovean şi vor putea fi admirate de spectatori pe tot parcursul festivalului. Expoziţia Oanei-Maria Cajal va fi vernisată şi la Galeria Senso din Bucureşti, pe 12 aprilie, ora 14.00.

Teatrul Schaubuhne din Berlin

Vor fi editate şi lansate un număr important de albume, cărţi de specialitate şi DVD-uri, printre care un loc aparte îl ocupă volumul „Silviu Purcărete şi Teatrul Naţional Craiova – pelerini în marele teatru al lumii” de Ludmila Patlanjoglu, ce va fi editat în limbile română, engleză şi franceză de Institutul Cultural Român. Programul mai cuprinde ateliere teatrale studenţeşti de arta actorului, regie, scenografie şi teatrologie, precum şi cele ale elevilor, realizate în colaborare cu Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, Universitatea din Craiova – Departamentul de Teatru şi Colegiul Naţional „A.I. Cuza” din Bucureşti.

***

Ediţia din acest an a festivalului se va desfăşura atât în săli de spectacole ca cele de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Teatrul „Colibri”, Casa Studenţilor, în Aula „Buia” a Facultăţii de Agronomie, Filarmonica „Oltenia”, cât şi în spaţii neconvenţionale precum holul Universităţii din Craiova, pe stradă sau în Pieţele „Fraţii Buzeşti”, „Mihai Viteazul”, „William Shakespeare” şi în Portul Cultural Cetate.

      • Programul complet al festivalului şi alte informaţii despre trupele invitate se găsesc pe site-ul www.shakespeare.tncms.ro
      • Detalii despre bilete şi rezervări: Agenţia Teatrului Naţional Craiova (str. „A.I. Cuza” nr. 11, tel. 0251.413.677) şi www.eventim.ro
      • Preţuri bilete: categoria I – 40 lei; categoria a II-a – 30 lei; categoria a III-a (elevi, studenţi, pensionari) – 11 lei
      • Preţuri abonamente: 7 spectacole (care vor avea loc în incinta TNC) – 175 lei şi 52,50 lei pentru elevi, studenţi, pensionari; 17 spectacole (care vor avea loc la TNC, Teatrul „Colibri”, Casa de Cultură a Studenţilor şi la Aula „Buia” a Facultăţii de Agronomie) – 340 lei şi 127,50 lei pentru elevi, studenţi, pensionari

Emil Boroghină: „Din respect şi dragoste pentru oraşul nostru am dorit să creăm la Craiova o manifestare culturală asemănătoare celor la care eram invitaţi”

– Festivalul „Shakespeare” a fost fondat la Craiova în 1994. Care au fost circumstanţele? Care au fost obiectivele unui eveniment care – paradoxal pentru unii – leagă de urbea noastră numele marelui dramaturg englez?

– Teatrul Naţional din Craiova a trăit o perioadă unică şi până acum nerepetabilă când a invadat cu spectacolele sale scenele marilor festivaluri europene. Din respect şi dragoste pentru oraşul nostru şi locuitorii lui, care ne înconjurau atunci cu toată căldura de care erau capabili, am dorit să creăm la Craiova o manifestare culturală asemănătoare celor la care eram invitaţi. Am considerat că oraşul va deveni unul cunoscut şi apreciat prin organizarea unui festival teatral.

Am ales ca el să poarte numele lui Shakespeare din mai multe considerente. Primul era notorietatea Patronului, universalitatea creaţiei acestuia, apoi tradiţia spectacolelor shakespeariene pe scena Naţionalului craiovean, existenţa la începutul anilor ’90 în repertoriul teatrului a două mari producţii, „Titus Andronicus” şi „Ubu Rex cu scene din Macbeth”, ambele în regia lui Silviu Purcărete. Ultimul, aş îndrăzni să-l spun şi pe acesta, o pasiune personală, amplificată în timp, pentru tot ce era şi este legat de Shakespeare.

Preţ de nouă ediţii şi 20 de ani, Craiova s-a bucurat de un regal de spectacole străine şi româneşti, ca şi de prezenţa unor shakespearologi de renume. Este un mare câştig! Cum aţi cuprinde în câteva fraze această perioadă?

– Festivalul „Shakespeare” de la Craiova şi-a propus să fie un festival al excelenţei. Principalul nostru obiectiv a fost acela de a aduce în România spectacolele shakespeariene ale celor mai importanţi regizori ai lumii, realizate în teatre celebre, la care Teatrul Naţional din Craiova, dar şi întreaga noastră mişcare teatrală, să se poată raporta. Am urmărit, cu o insistenţă, cu o cerbicie aproape ieşită din comun, să nu abdicăm de la principiul valorii. Cred că am reuşit acest lucru, festivalul de la Craiova fiind considerat unul dintre cele mai importante Festivaluri „Shakespeare” ale lumii, pentru o bună parte dintre invitaţii noştri din străinătate, la curent cu tot ce se întâmplă în lume, fiind poate chiar cel mai important şi valoros.

O privire de ansamblu, vă rog, asupra celei de-a X-a ediţii. Care sunt provocările ei pentru public, şi deopotrivă, pentru dvs., ca organizatori?

– Personal, consider că Festivalul „Shakespeare” de la Craiova a reuşit să se înscrie în cei peste 20 de ani de existenţă pe o traiectorie, pe o spirală mereu ascendentă. Cea de a X-a ediţie, una aniversară, datorită faptului că are loc în 2016, când întreaga lume culturală marchează 400 de ani de la trecerea în eternitate a celui mai mare dramaturg din toate timpurile, William Shakespeare, trebuia să fie una care să încununeze eforturile noastre, ale tuturor, de până acum. Dumneavoastră şi publicul spectator veţi putea constata în curând dacă ceea ce ne-am propus am şi reuşit. Vă asigur însă că noi ne-am dorit enorm acest lucru.

Regizorul Silviu Purcărete, între laureaţii Premiului „Europa pentru Teatru”

Mats Ek

Cea de-a XV-a ediţie a Premiului „Europa pentru Teatru”, recompensa europeană cea mai prestigioasă a teatrului în lume, şi ediţia a XIII-a a Premiului „Europa Noi Realităţi Teatrale” se desfăşoară în perioada 23-26 aprilie, la Craiova.

În acest an, premiul a fost decernat lui Mats Ek, coregraf şi regizor suedez de renume mondial. Fiu al unui mare actor şi al unei coregrafe legendare, Mats Ek a reuşit „să combine teatrul şi dansul într-o expresie extrem de originală şi personală. Inspirat de Martha Graham, Pina Bausch, Kurt Jooss, a pus în scenă cu mare succes mai multe reinterpretări ale baletului clasic al secolului al XIX-lea, combinându-l cu elemente de dans modern, dar şi cu fapte din viaţa de zi cu zi, deoarece pentru artist este important să se facă referire la timpul în care trăim”.

Cel de-al XIII-lea Premiu „Noi Realităţi Teatrale” a fost câştigat de artiştii Viktor Bodo (Ungaria), Andreas Kriegenburg (Germania), Juan Mayorga (Spania), National Theatre of Scotland (Scoţia / Regatul Unit al Marii Britanii) şi Joel Pommerat (Franţa). Un premiu special a fost acordat de Preşedintele Juriului şi instituţiile din România regizorului Silviu Purcărete, o personalitate marcantă a teatrului european, prilej cu care va fi prezentat spectacolul său „O furtună”. Printre laureaţii acestui premiu s-au mai numărat Melina Mercouri (ediţia I), Vaclav Havel (ediţia a VI-a) şi, anul trecut, regizorul rus Iuri Petrovici Liubimov.

Silviu Purcărete

„Această ediţie a manifestărilor reprezintă ocazia de a omagia câştigătorii, ca de obicei, cu o serie de conferinţe în cadrul cărora vor fi analizate în detaliu activitatea artistică, cu mărturii ale unor actori, scenografi, designeri de costume, muzicieni etc. care au colaborat cu diferiţi artişti premiaţi şi cu discursul academic al unor jurnalişti şi critici din presa internaţională de renume”, anunţă reprezentanţii Naţionalului craiovean.

Premiul „Europa pentru Teatru” s-a născut în 1986 (prima ediţie a avut loc în 1987), ca proiect-pilot al Comisiei Europene, condusă de Jacques Delors, împreună cu primul Comisar pentru Cultură, Carlo Ripa di Meana. Crearea sa a fost susţinută de Melina Mercouri şi Jack Lang, la acea vreme ministrul francez al Culturii şi actualul preşedinte al Premiului. Ambii sunt şi fondatorii proiectului „Capitala Culturală Europeană”. După 2002, Premiul „Europa pentru Teatru”, prin activităţile şi rolul său, a fost recunoscut de Parlamentul şi de Consiliul Europei ca „Organizaţie de interes cultural european”. El a fost decernat personalităţilor sau instituţiilor teatrale care au contribuit la realizarea unor evenimente culturale esenţiale în înţelegerea şi cunoaşterea reciprocă a oamenilor.

„Iulius Caesar”, în regia lui Peter Schneider, va avea premiera pe 17 aprilie

Invitat pentru a doua oară să monteze pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, după ce a regizat aici spectacolul „Hot l Baltimore” (2014), Peter Schneider – unul dintre cei mai importanţi producători de teatru şi film american – a revenit la Craiova pentru a pune în scenă spectacolul „Iulius Caesar” de W. Shakespeare. Premiera este anunţată pentru 17 aprilie, în Sala „Amza Pellea” a TNC, în cadrul Festivalului Internaţional „Shakespeare”.

Peter Schneider

Peter Schneider este însoţit şi de o numeroasă echipă de colaboratori de prestigiu, printre care producătorul creativ Elisabetta di Mambro şi scriitorul Patrick Pacheco, care semnează dramaturgia spectacolului alături de Iolanda Mănescu. Decorul este realizat de tânărul scenograf Adrian Damian, costumele sunt create de scenografa Cristina Milea, muzica este special compusă de Cari Tibor, iar coregrafia îi aparţine Simonei Deaconescu. Versiunea scenică a piesei se bazează pe traduceri de Lucia Verona şi Horia Gârbea. Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Adrian Andone, Vlad Udrescu, Claudiu Bleonţ, Cătălin Vieru, George Albert Costea, Gina Călinoiu, Tamara Popescu, Ştefan Cepoi, Eugen Titu, Gabriela Baciu, Angel Rababoc, Claudiu Mihail, Nicu Vicol, Alex Calangiu, Romaniţa Ionescu, Corina Druc, Luca Moşoiu, Andrei Nedelea şi copiii David Didu şi Alexandru Dragomir.

Peter Schneider a fost, în perioada 1985-1999, preşedinte al studiourilor Walt Disney, preocupându-se de crearea şi distribuirea a peste 50 de filme de animaţie şi live action, printre care „The Lion King”, „Beauty and the Beast” (câştigător al Golden Globe), „Little Mermaid”, „Toy Story”, „Roger Rabbit”, „Remember the Titans” şi „Princess Diaries”. Este laureat al unui Premiu Tony în calitate de producător al spectacolului „The Lion King” de pe Broadway şi este cel care, în 2009, realiza documentarul „Waking Sleeping Beauty” despre revenirea animaţiei Disney din perioada 1984-1994, pentru care a primit recenzii entuziaste.