Ultima informare a Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Giurgiu sună simplu, ca şi cele precedente: ”Societeatea comună româno-bulgară ”Danube Bridge Vidin – Calafat ad Bulgaria”, care administrează podul Calafat – Vidin, anunţă că, la datele de 4 septembrie a.c., între orele 13.00-15.00; 7 septembrie a.c., între aceleaşi ore, şi 8 septembrie a.c., în intervalul orar 9.00 – 11.00, circulaţia, în ambele sensuri, pentru toate vehiculele va fi întreruptă, pentru lucrări de întreţinere şi reparaţie. În intervalele orare menţionate, autovehiculele vor fi oprite în zonele adiacente punctului de trecere al frontierei Calafat, până la momentul reluării traficului”. Anterioarele întreruperi de trafic datau din 8 august a.c. (orele 13.00-15.00); 11 august (orele 9.00 – 11.00); 25 august (orele 9.00 – 10.15). În luna anterioară, întreruperile s-au înregistrat în zilele de 18 iulie (orele 9.00 – 11.00), 24 iulie (orele 13.00 – 15.00), 27 iulie (orele 9.00 – 11.30) şi 31 iulie (orele 9.00 – 11.00). Ne oprim. În lungime de 1.971 m, cu o lăţime de 31 m, prevăzut cu două benzi, pe un sens, şi tot atâtea pe celălalt sens, un fir de cale ferată şi o pistă pentru biciclişti, podul suspendat peste Dunăre ”New Europe” pare o bijuterie, nu puţini etichetându-l drept lucrare monumentală, fiind inaugurat – după mai multe amânări – la 14 iunie 2013, în prezenţa premierilor celor două ţări, a comisarului european pentru politică regională, la acea dată, Johannes Hahn, şi a altor oficialităţi. Până la darea în folosinţă a podului suspendat Calafat – Vidin, exista doar cel între Vidin şi Giurgiu, datând din 1954, denumit „Podul Prieteniei”. În zonă, singura modalitate de traversare a Dunării, între Calafat şi Vidin, era feribotul, care executa curse la intervale de două ore. Potrivit datelor serviciului de resort al Poliţiei Municipiului Calafat, momentan, traficul rutier pe ambele sensuri, de intrare, respectiv de ieşire din ţară, are valori mari, media zilnică fiind de 1.200 de autoturisme, de luni până joi, şi de peste 2.400 autoturisme, deci dublu, în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică. Ponderea o deţine traficul de autoturisme TIR, care, fiind supuse controlului şi implementării în bazele de date, atât de autorităţile române, cât şi de cele bulgare, staţionează, formând coloane întinse în punctul de acces spre frontieră, generând blocaje şi ambuteiaje, dar şi disconfortul participanţilor în trafic, pe DN 56, către şi dinspre municipiul Calafat. Mai departe. Punctul de trecere al frontierei Calafat este prevăzut, pe sensul de ieşire din ţară, cu două puncte de control autoturisme, o pistă de control autobuze, două piste de control autocamioane TIR şi o pistă de urgenţă dublă (două benzi), fiecare dintre aceste piste având, cum spuneam, propriile tonete de control. Aceeaşi situaţie şi pe sensul de intrare în ţară. Dintre toate aceste puncte de control, potrivit observaţiilor sistematice ale Poliţiei Calafat, funcţionează în medie două, maxim trei din numărul de …şase, sub motivul lipsei de poliţişti de frontieră români sau bulgari, fiecare pistă fiind monitorizată, de o echipă mixtă. O altă problemă derivată, din această stare de fapt, este aceea că depăşirea coloanei de autocamioane TIR către Calafat, în staţionare, nu este posibilă, dacă, din sensul opus, circulă alte autocamioane de acelaşi tip, întrucât lăţimea părţii carosabile DN 56 nu permite aşa ceva. În intervalul orar 7.00 – 9.00, când se efectuează schimbul de ture, la lucrătorii poliţiei de frontieră, se înregistrează, de asemenea, blocaje în trafic, pe DN 56, prin coloane întinse pe circa 10 kilometri. Uşor de imaginat ce repertoriu diversificat, cu vorbe de duh, au la gura lor cei a căror răbdare este pusă la încercare. Cooperarea româno-bulgară este, neîndoielnic, bună. Sincopele în traficul rutier, în schimb, pe podul Vidin-Calafat, sunt, însă, frecvente. Chiar prea frecvente. Dacă avem în vedere că Poliţia de Frontieră, de pe malul românesc, ca şi Poliţia de Frontieră, de pe malul bulgăresc, asigură securizarea frontierei sudice a Uniunii Europene, într-o importantă zonă de tranzit, un ritm mai lent al traficului poate fi înţeles. Mai greu de înţeles rămân prea frecventele întreruperi temporare ale traficului. Şi starea de fapt nu poate fi surmontată cu lejeritate, fiindcă, între cauze, se află şi organizarea defectuoasă, şi chiar superficialitatea, pe ambele maluri.