BRD şi-a adaptat strategia şi măsurile operaţionale

0
318

Rezultatele financiare obţinute de BRD – Groupe Société Générale în anul 2011 reflectă atât persistenţa unui mediu economic dificil, cât şi transformările intervenite pe piaţa financiar-bancară. După un an 2010 încheiat cu o scădere de 1,3% a economiei, anul 2011 a adus o creştere economică timidă şi o scădere semnificativă a inflaţiei (de la 8% la sfârşitul anului 2010 la 3,1% la finalul anului 2011).

BRD şi-a adaptat strategia şi măsurile operaţionale la acest context, reuşind să-şi conserve baza de clienţi activi şi să îşi îmbunătăţească eficienţa operaţională. La sfârşitul anului 2011, reţeaua băncii număra 937 de unităţi, cu un personal de 8.245 de persoane. Volumul total al creditelor acordate clientelei a crescut cu 1,1% faţă de anul 2010, până la 33,5 miliarde RON, în special datorită cererii din partea clientelei de persoane fizice în cadrul programului „Prima Casă” şi campaniei „Restart”, dedicată refinanţării creditelor. Depozitele clientelei la sfârşitul anului 2011 au crescut cu 0,9% faţă de 31 decembrie 2010, ajungând la 30,2 miliarde RON, distribuţia pe mari categorii de clientelă fiind sensibil egală (50,3% retail vs 49,7% corporate). Aportul credite/depozite se situează la un nivel de 111%, sub media sistemului bancar (116,7%). Venitul net bancar a atins 3.227 milioane RON, în scădere cu 9% faţă de anul 2010, fiind afectat de declinul marjei nete de dobândă. Cu toate acestea, veniturile din comisioane au demonstrat rezilienţă datorită contribuţiei comisioanelor aferente operaţiunilor cu carduri şi celor aferente unor angajamente extrabilanţiere.

Cererea de produse şi servicii a rămas la un nivel scăzut

Cheltuielile operaţionale au fost menţinute sub control, rămânând stabile faţă de nivelul înregistrat în anul 010. Raportul cost/venit a fost de 42,7%, mult sub media sistemului bancar. Rata de acoperire cu provizioane a creditelor îndoielnice a atins 60% la sfârşitul anului (49% la sfârşitul anului 010), cu un cost net al riscului în scădere cu 18% faţă de sfârşitul anului 2010. „Calitatea activelor BRD continuă să se situeze peste media sistemului bancar, nivelul creditelor neperformante fiind la sfârşitul anului 2011 de 12,2%, inferior cu aproximativ 190 de puncte de bază faţă de media sistemului bancar”, se precizează într-un comunicat de presă al BRD.

Rezultatul net obţinut la sfârşitul anului 2011 este de 465 milioane RON (109,7 milioane EUR), în scădere cu 7% faţă de anul 2010. Rentabilizarea capitalului propriu (ROE) a fost de 10%. BRD continuă să fie bine capitalizată, cu o rată de adecvare a capitalului de 14,7% şi un raport Tier 1 de 12,3%, înregistrate la 31 decembrie 2011. „Deşi caracterizat de o uşoară creştere economică, anul 2011 a adus doar într-o măsură mică un reviriment la nivelul pieţei bancare. Cererea de produse şi servicii a rămas la un nivel scăzut, piaţa creditării fiind animată mai ales de clienţii persoane fizice şi de marile companii. Am reuşit să ne adaptăm bine la această situaţie, concentrându-ne pe îmbunătăţirea eficienţei şi reuşind să obţinem o profitabilitate confortabilă”, a declarat Guy Poupet, preşedintele-director General al BRD – Groupe Société Générale.

BRD – Groupe Société Générale avea, la sfârşitul anului 2011, aproape 2,5 milioane de clienţi. La aceeaşi dată, BRD avea peste 2,2 milioane de carduri valide şi opera o reţea de peste 1.500 ATM-uri şi 24.000 de POS-uri. Totalul activelor băncii se ridica, la sfârşitul anului 2011, la 48,027 miliarde RON (11,12 miliarde EUR).