Anchetă “Salvaţi copiii!” – aproape 80% dintre şcoli vor revenirea la ore în format clasic, dar nu au suficiente cabinete medicale

0
435

Rețeaua deficitară de cabinete medicale și de personal specializat este una dintre problemele majore identificate de Organizația “Salvați Copiii! România”, într-o cercetare de teren care măsoară gradul de pregătire a școlilor pentru revenirea în clase a copiilor, în condiții de siguranță sanitară. Astfel, dintre cele 144 de școli analizate, din 135 de localități, doar 16 au cabinet medical cu personal de specialitate, pe toată durata programului școlar. Totuși, aproape 80% dintre școli optează pentru reîntoarcerea în clase în format clasic, față înfață.

Ancheta de teren, parte a programului de educație remedială pe care” SalvațiCopiii!” l-a implementat începând cu luna iulie, pentru a corecta îngrădirea accesului la educație din perioada pandemiei, a acoperit peste 144 de școli din 135 de localități din 12 județe (Brașov, Caraș, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Hunedoara, Ialomița, Iași, Mureș, Suceava, Timișși Vaslui). Dintrea cestea, 108 școli au nivel preșcolar, 117 primar, 134 gimnaziu și 25 liceu/profesional. Date din teren: 16 școli din cele analizate au cabinet medical cu personal de specialitate, pe toată durata programului școlar, șapte au cabinet medical, dar programul personalului nu acoperă durata cursurilor, 44 au contracte încheiate cu alți furnizori, 57 nu au nicio formă de asistență medicală, iar 20 se află în alte situații (cele mai multe fiind deservite de personalul sanitar comunitar sau de dispensare/medici de familie, dar nu pe bază de contract). 115 școli au autorizație sanitară de funcționare pentru toate structurile și corpurile de clădire, 17 doar pentru unele structuri/clădiri, zece deloc, iar trei sunt în curs de obținere.  În ceea ce privește școlile fără autorizație, problema constă în inexistența sau calitatea precară a apei curente, lipsa canalizării și a toaletelor conforme. În ceea ce privește gradul de siguranță sanitară în context pandemic, cu două săptămâni înainte de începerea noului an școlar, cele mai multe școli au organizat consultări informale cu partenerii, fie aceștia autorități locale, părinți sau elevi, astfel: 40 de școli s-au  consultat cu elevii, 61 cu părinții, 97 cu cadrele didactice și 93 cu autoritățile locale. În urma acestor consultări, dintre cele 144 de școli cuprinse în anchetă: 113 (78%) intenționează să reînceapă școala în format clasic, față în față; 19 școli au optat pentru un sistem hibrid; două au optat exclusiv pentru varianta online; o școală intenționează să intercaleze modelul hibrid și cel clasic, în funcție de clase și de numărul de elevi; şase școli nu au decis încă modelul pe care îl pot implementa din 14 septembrie. Ca obstacole identificate pentru cursurile în formă clasică: 12 unități de învățământ au identificat condițiile sanitare improprii; 78 de școli au probleme legate de asigurarea asistenței medicale; 68 de școli au de gestionat numărul prea mare de elevi din clase; 18 școli au probleme legate de transportul elevilor la școală. Modelul de educație online însă ridică mai multe dificultăți: 132 de școli spun că nu toți elevii dispun de dispozitiv pentru acces la școala online (tabletă sau laptop); pentru 120 de școli sunt probleme de acces la internet pentru toți elevii; în 45 de școli nu toți profesorii au acces la dispozitive sau internet; în 70 de școli nu toți profesorii au cunoștințele și abilitățile necesare pentru educație online; pentru 76 de școli, educația online nu corespunde nevoilor specifice ale elevilor; în cazul a 113 de școli, familiile nu pot asigura sprijinul necesar.