Transporturile, prioritate în bugetul judeţului Dolj pentru 2020: 30 de proiecte mari – valoarea totală depăşeşte 243 de milioane de euro

0
4491

Strategia investițională a Consiliului Județean Dolj vizează ca domeniu prioritar infrastructura pentru transport, cu două componente majore: dezvoltarea Aeroportului Internațional Craiova, aflat în subordinea instituției, și modernizarea rețelei de drumuri județene. Principalele proiecte de infrastructură rutieră pe care Consiliul Județean Dolj le va iniția în anul 2020 se derulează cu finanțare asigurată din fonduri ale Uniunii Europene. Sunt cuprinse aproximativ 30 de proiecte mari, a căror valoare totală depășește 243 de milioane de euro (din care peste 217 milioane de euro reprezintă valoarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă, fie din fonduri europene, fie prin PNDL II).

Cel mai important demers urmărește modernizarea celui mai lung drum din rețeaua rutieră gestionată de CJ Dolj, drumul județean 561A Giurgița – Băilești – Moțăței – Plenița – limita județului Mehedinți, care măsoară aproximativ 70 de kilometri, conectând 7 localități, cu o populație totală de 43.831 de persoane. În vederea realizării acestei investiții, Consiliul Județean Dolj a obținut, în anul 2019, finanțare prin 2 proiecte, corespunzând celor 2 tronsoane în care a fost segmentat drumul, cu o valoare cumulată de 47,8 milioane de euro, depuse în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020. În prezent, licitațiile deschise organizate în vederea atribuirii contractelor de executare a lucrărilor de modernizare a celor 2 tronsoane se află în desfășurare, ofertele putând fi depuse până la data de 10 februarie 2020, respectiv 20 februarie 2020.

Modernizarea DJ 552 Craiova-Cetate, un demers dificil”

O altă investiție majoră a cărei realizare va demara în anul 2020 vizează modernizarea DJ 552 Craiova – Cetate, al treilea drum județean ca lungime din Dolj (67,571 kilometri), care asigură legătura municipiului reședință de județ cu 7 comune, deservind un areal cu 327.013 persoane. Proiectul, cu o valoare totală de 49,3 milioane de euro, se derulează tot în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020. În vederea unei abordări cât mai eficiente, contractul de executare a lucrărilor de modernizare a fost împărțit în 2 loturi, licitația deschisă aflându-se în prezent în stadiul de evaluare a ofertelor. “Acest demers a fost unul dintre cele mai dificile pentru că, la un moment dat, am fost puţin în situaţia de a decide dacă mai avem posibilitatea să îl ducem la bun sfârşit. Aceasta a fost în contextul în care s-a constatat că, de la 37 de milioane de euro – suma la care fuseseră iniţial estimate lucrările –, s-a ajuns, în urma unei reevaluări, la aproape 50 de milioane de euro. Diferenţa aceasta nu putea fi acoperită nici din fonduri ale Guvernului României, nici din finanţări europene, fiind astfel necesar să contractăm un împrumut de 14 milioane de euro. Ne-am dorit să modernizăm acest drum pentru că este unul dintre cele mai lungi din cele 46 pe care le deţinem în reţeaua judeţeană de infrastructură rutieră şi pentru că deserveşte un bazin foarte mare, cu peste 350.000 de locuitori.”, a precizat Ion Prioteasa, preşedintele CJ Dolj.

 

Finanţare europeană pentru drumul județean 561B Segarcea – Zăval

Finanțare din fonduri europene a fost obținută și pentru demersul prin care va fi modernizat un tronson cu lungimea de 12,13 kilometri din drumul județean 561B Segarcea – Zăval, tronson cuprins între localitățile Horezu Poenari și Padea. Proiectul, cu o valoare de 8,6 milioane de euro pentru activitățile implementate de Consiliul Județean Dolj, se derulează în cadrul Programului Interreg V-A România – Bulgaria. În prezent, licitația deschisă organizată în vederea atribuirii contractului de executare a lucrărilor se află în derulare.

Un proiect similar, cu aceeași sursă de finanțare și cu o valoare de peste 5 milioane de euro pentru activitățile implementate de Consiliul Județean Dolj, proiect care vizează modernizarea ultimului tronson al DJ 561B Segarcea – Zăval, între localitățile Padea și Segarcea (12,13 kilometri), se află în prezent în etapa de precontractare, în vederea semnării contractului de finanțare din fonduri europene. Trebuie menționat faptul că aceste 2 demersuri desfășurate în cadrul Programului Interreg V-A România – Bulgaria vin să definitiveze modernizarea întregului drum județean 561B, cu o lungime totală de peste 35 de kilometri, în condițiile în care lucrările la primul tronson, între localitățile Zăval și Horezu Poenari, au fost deja realizate, printr-un proiect cu finanțare din fonduri europene, în cadrul Programului Operațional de Cooperare Transfrontalieră România – Bulgaria 2007 – 2013.

Finanţări de drumuri prin Programul Interreg V-A România – Bulgaria

În această ultimă privință, Consiliul Județean Dolj mai are în derulare lucrări de modernizare a drumului comunal 120 Țiu – Gogoșu, pe o distanță de 2,591 kilometri, în cadrul unui contract cu valoarea de aproximativ un milion de euro, drum preluat în administrare de la comunele Cernătești și Gogoșu, în vederea facilitării accesului la obiectivele amintite.

Un alt demers urmărește modernizarea drumului județean 652A Cârcea – DN 65, cu o lungime de 6,2 kilometri, lucrările desfășurându-se în cadrul unui contract cu valoarea de 3,5 milioane de euro, cu finanțare obținută de Consiliul Județean Dolj prin Programul Interreg V-A România – Bulgaria (Axa prioritară 1: O regiune bine conectată, Obiectivul specific 1.1: Îmbunătățirea planificării, dezvoltării și coordonării sistemelor de transport transfrontaliere pentru o mai bună conectare la rețeaua de transport TEN-T).

Trebuie evidențiat faptul că proiectele de infrastructură rutieră enumerate vizează drumuri județene cu o lungime totală de 210 kilometri, ceea ce reprezintă aproximativ o cincime din rețeaua totală gestionată de Consiliul Județean Dolj.

 

Trei investiţii prin PNDL II:

modernizarea drumului județean 542 limita județului Olt – Amărăștii de Sus – Amărăștii de Jos – Dăbuleni (27,56 km), în cadrul unui contract de lucrări în valoare de peste 10 milioane de euro;

reabilitarea unui tronson în lungime de 8 kilometri din DJ 643D Bulzești – Înfrățirea – Frățila – limita județului Vâlcea, în cadrul unui contract cu valoarea de 6,2 milioane de euro (în condițiile în care celălalt tronson, măsurând tot 8 kilometri, a fost deja reabilitat, cu fonduri obținute în prima etapă a PNDL);

modernizarea unui tronson cu lungimea de 4,78 kilometri din DJ 606C Sârsca – Secu – Argetoaia – limita județului Mehedinți (contract în valoare de 2,4 milioane de euro), acest segment de drum fiind parte a circuitului care asigură accesul la monumentele istorice de interes național Cula Cernăteștilor și Cula Izvoranu-Geblescu, aflate în curs de consolidare, restaurare și dotare, prin două proiecte pentru care Consiliul Județean Dolj a obținut finanțare din fonduri europene.

 

Principalele obiective de investiții:

Modernizarea DJ 552 Craiova – Cetate, proiect cu o valoare totală de 49,4 milioane de euro

2 – 3. Modernizarea DJ 561A Giurgița – Băilești – Plenița – limita județului Mehedinți (2 tronsoane), proiecte cu o valoare totală de 47,8 milioane de euro

4 – 5. Modernizarea DJ 561B Segarcea – Padea – Horezu Poenari (2 tronsoane), valoare totală de 13,6 milioane de euro

Modernizarea DJ 652A Cârcea – DN 65, proiect cu o valoare totală de 5,2 milioane de euro

Modernizarea DJ 542 limita județului Olt – Amărăștii de Sus – Dăbuleni, proiect cu o valoare totală de 17 milioane de euro

Reabilitarea unui tronson din DJ 643D Bulzești – limita județului Vâlcea, proiect cu valoarea de 8,2 milioane de euro

Modernizarea unui tronson din DJ 606C Gogoșu – Ștefănel, proiect cu o valoare totală de 3,4 milioane de euro

Modernizarea drumului comunal 120 Țiu – Gogoșu, proiect cu o valoare totală de aproximativ un milion de euro

Extinderea terminalelor de plecări și de sosiri de la Aeroportul Internațional Craiova, proiect cu valoarea de 6,4 milioane de euro

Modernizarea și extinderea parcării Aeroportului Internațional Craiova, proiect cu valoarea de peste 500.000 de euro