O.P.C.-ul a picat, cu amenzi grele, pe capul comercianţilor de peşte

0
650

Având în vedere consumul tradiţional de peşte cu ocazia sărbătorilor de Florii, în perioada 27.03 – 7.04.2017, Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea S-V Oltenia Craiova a desfăşurat o acţiune tematică de control. S-a verificat modul în care se respectă prevederile legale privind protecţia consumatorilor referitoare la conformitatea, prezentarea, publicitatea şi modul de comercializare a peştelui, preparatelor din peşte preambalate şi conservelor din peşte. Dintre cei 52 de agenţi economici controlaţi, 34 au fost în abateri. Nu au lipsit amenzile, în cuantum total de 49.000 de lei.

Postul Paştelui este cel mai lung şi cel mai riguros de peste an, potrivit canoanelor ortodoxe. Desigur, pentru cei care se ţin de rânduiala bisericească. Pe tot parcursul său au fost doar două dezlegări la peşte: 25 martie, de Buna Vestire, şi 9 aprilie, de Florii. Ocazii pe care comercianţii de peşte nu aveau cum să nu le fructifice, unii chiar călcând în picioare legislaţia sanitară.

Au călcat pe bec!

pescarieCum era de aşteptat, unii comercianţi s-au grăbit să-şi facă meseria aşa cum ştiu mai bine: profit rapid indiferent de riscurile alimentare. Inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au plecat în control tematic şi nu a trebuit să treacă prea mult timp până la descoperirea primelor nereguli. Au fost verificaţi 52 de operatori economici, constatându-se abateri de la prevederile legale în vigoare privind protecţia consumatorilor, la un număr de 34. A fost verificată o cantitate de  2.457,3 kg de peşte, preparate şi conserve din peşte, din care circa 1.888,8 kg îndeplineau prevederile referitoare la conformitatea, prezentarea, publicitatea şi modul de comercializare a peştelui şi produselor din peşte.

radu preda
Radu Preda

„Măsurile dispuse de Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea S-V Oltenia Craiova au fost următoarele: oprirea temporară de la comercializare a unei cantităţi de 259,6 kg de peşte, preparate şi conserve din peşte, în valoare de 2.628,2 lei până la remedierea neconformităţilor constatate; oprirea definitivă de la comercializare a 10 kg de peşte, în valoare de 89 lei, care erau alterate sau  depozitate în condiţii improprii sau care prezentau data durabilităţii minimale depăşită; aplicarea a 35 de sancţiuni contravenţionale constant în 20 amenzi contravenţionale însumând 49.000 lei şi 15 avertismente, pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor”, ne-a precizat Radu Preda, comisar-şef al Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea S-V Oltenia Craiova.

Alte abateri constatate au privit conformitatea produselor, mai precis s-a constatat neasigurarea condiţiilor de depozitare la peştele sărat (şprot şi plătică) depozitat în agregat frigorific, care nu asigură temperatura de depozitare stabilită de producător, păstrat la temperatura de 14 grade C faţă de 0-4 grade C.

Deficienţe şi în informarea clienţilor

pescarie 2Potrivit datelor furnizate de conducerea Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea S-V Oltenia Craiova, aproape 19% din cantitatea controlată prezenta abateri de la prevederile legale privind informarea consumatorilor: nemenţionarea pe etichete a denumirii zonei geografice din care provin, nemenţionarea valorii energetice şi nici faptul că este congelat rapid având în vedere temperatura de păstrare -18 grade C, nemenţionarea elementelor de identificare caracteristice pentru peştele congelat, netraducerea în limba română a informaţiilor de pe etichetă.

Au mai fost depistate abateri privind afişarea preţurilor, la conserve de file macrou Novac, icre de crap, babyhering. Aici nu s-a respectat legea care cere un afişaj în mod vizibil şi într-o forma neechivocă, uşor de citit, contrar prevederilor art. 25 din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor. De asemenea, preţul pe unitate de măsură lipsea. Autorităţile de specialitate atrag atenţia că neafişarea la loc vizibil a unei plachete TELEFONUL CONSUMATORILOR, este contrar prevederilor Ordinului Preşedintelui ANPC nr. 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor.

Cum verificăm prospeţimea peştelui

pescarie 1Principalele sfaturi de care trebuie să ţinem cont, potrivit conducerii Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea S-V Oltenia Craiova, atunci când cumpărăm peşte sunt foarte importante. În primul rând, ochii. Atunci când peştele este proaspăt, corneea este bombată, perfect transparentă şi se pot vedea cu uşurinţă pupilele negre. La peştele vechi, corneea este înfundată în orbită, deteriorată şi îşi pierde din transparenţă, devenind tot mai tulbure, mată, cenuşie sau opacă.

Un alt element de referinţă sunt branhiile. Dacă acestea sunt de culoare roşie, fără mucos şi bine diferenţiate, înseamnă că peştele este proaspăt. În schimb, atunci când branhiile acestuia au o culoare cărămizie, maro şi au un aspect de gelatină, nu este proaspăt. Solzii care se desprind greu de peşte ne arată că acesta este proaspăt. Mirosul: ştim cu toţii că peştele nu are un  miros plăcut, însă atunci când acesta este înţepător şi nu se mai aseamănă cu cel specific este mai bine să îl refuzaţi.

Refuzaţi produsele pentru care aveţi îndoieli privind calitatea şi modul de informare prin etichetare. Refuzaţi produsele pentru care nu este înscrisă: data durabilităţii minimale/data-limită de consum sau dacă aceasta este modificată/depăşită.

Nu cumpăraţi decât din spaţii special amenajate

Pe mai multe drumuri judeţene ale Doljului pot fi văzuţi peşti foarte mari oferiţi la vânzare trecătorilor. Este o practică pe care autorităţile responsabile cu Protecţia Consumatorilor o consideră periculoasă, motiv pentru care fac un apel la consumatori să evite aşa-zisele chilipiruri.

„La achiziţionare, solicitaţi şi păstraţi bonul fiscal pentru a proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs. Nu cumpăraţi peşte din locuri neautorizate – de la colţul străzii sau din portbagajul unei maşini – comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile de transport, depozitare, comercializare şi nu vă poate elibera bon fiscal de casă, cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur, care să vă afecteze sănătatea”, a mai precizat Radu Preda.