O sală arhiplină a aplaudat sâmbătă, spre miezul nopţii, extraordinarul spectacol care a încheiat a X-a ediţie a Festivalului Internaţional „Shakespeare” – „Richard III” în regia Thomas Ostermeier, cu actori ai Schaubuhne Theater Company Berlin – şi premiile oferite de Secţia Română (Teatrologie) a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (A.I.C.T.), acordate actorilor Ion Caramitru şi Emil Boroghină. Cei doi, „personalităţi care au marcat prezenţa lui Shakespeare în spaţiul cultural românesc”, cum i-a prezentat criticul Octavian Saiu, au primit cuvinte de apreciere din partea preşedintelui executiv A.I.C.T., Margareta Sorenson, din Suedia, şi a reputatul teatrolog George Banu. Premiul Internaţional Shakespeare, ediţia a V-a, a revenit lui Thomas Ostermeier – unul din regizorii de top din spaţiul european şi nu numai, considerat un reper internaţional pentru modul de reinterpretare a clasicilor, dar şi pentru maniera în care abordează dramaturgia contemporană.
Festivitatea de închidere a festivalului a avut loc în sala Teatrului Naţional Craiova, chiar în ziua în care lumea întreagă a marcat împlinirea a 400 de ani de la moartea marelui dramaturg William Shakespeare, 23 aprilie. La eveniment au participat şi Excelenţa Sa Paul Brummel, Ambasador al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord la Bucureşti, şi Duncan Mothersill, director adjunct al British Council Bucureşti. Felicitărilor adresate organizatorilor de aceştia Emil Boroghină le-a adăugat „sentimentul de împlinire şi de datorie dusă până la capăt”, directorul festivalului lăsând să se înţeleagă că este ultima ediţie pe care o girează din această calitate. „Sper ca cei care vor veni după noi să ducă acest festival mai departe şi să nu se abată niciodată de la valoarea spectacolelor invitate. S-a dorit un festival al excelenţei şi cred că a reuşit să fie”, a spus domnia sa.
Festivalul Internaţional „Shakespeare” a luat sfârşit în aplauzele a peste o mie de invitaţi din toată lumea, însă Craiova continuă să fie gazda celor mai importante personalităţi din lumea teatrului european, de la actori, directori de companii de teatru, critici, regizori, specialişti din artele spectacolului la jurnaliştilor de la renumite publicaţii ca La Republica, El Pais, Le Monde, The Guardian ş.a. Și asta pentru că între 24 şi 26 aprilie găzduieşte cea de-a XV-a ediţie a Premiului Europa pentru Teatru, eveniment care se desfăşoară pentru prima oară în România.
Cu o binemeritată notorietate naţională şi internaţională, Festivalul Internaţional „Shakespeare” a transformat Craiova, pentru zece zile, în capitala europeană a teatrului de calitate. Mari actori, regizori şi companii de teatru din Japonia, Africa de Sud, India, Marea Britanie, Israel, Rusia, Germania, Italia ş.a. au adus în săli şi în aer liber spectaculoase viziuni artistice. Programul a cuprins şi conferinţe pentru critici, ateliere studenţeşti, concerte, expoziţii, lansări de cărţi, intermezzo dansante, care au dat ocazia iubitorilor de teatru – cunoscători temeinici ai operei Marelui Will sau simpli spectatori – să se bucure de atmosfera de sărbătoare teatrală.
„Richard III” a umplut până la refuz sala mare a Teatrului Naţional
Cea de-a X-a ediţie a festivalului s-a deschis cu o desfăşurare impresionantă de forţe pe 14 aprilie, când pe scena Naţionalului craiovean au performat actorii japonezi de la Teatrul Saytama din Tokyo, aflat pentru prima dată în România. Interpretarea memorabilă a piesei „Richard II”, în viziunea legendarului regizor Yukio Ninagawa, a necesitat participarea a aproape 90 de persoane. Ziua în care marele regizor german Thomas Ostermeier şi-a prezentat piesa de rezistenţă a festivalului – „Richard III”, cu actori de la Teatrul Schaubuhne din Berlin – a încheiat programul celor zece zile, reconfirmând publicului care a umplut până la refuz sala mare a Teatrului Naţional că este părtaş la un adevărat eveniment.
Spectacolul a fost pus în scenă cu fragmente muzicale cu percuţie live, proiecţii video şi o largă paletă de echipament tehnic, realizându-se, astfel, un decor contemporan pentru piesa istorică a lui Shakespeare scrisă la sfârşitul secolului al XVI-lea. Un Richard III diform la trup şi suflet a fost adus în scenă cu impresionabile calităţi actoriceşti, dar şi cu autentic umor, de actorul Lars Eidinger, ovaţionat minute bune de public la finalul spectacolului.
Doi adevăraţi ambasadori ai excelenţei, sub semnul lui Shakespeare
Reprezentaţia a fost urmată de festivitatea de acordare a premiilor Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (A.I.C.T.) – Secţia Română (Teatrologie). Unul a fost înmânat „unui actor shakespearian emblematic pentru rolul său Prospero de la Teatrul Naţional din Bucureşti, Hamletul de odinioară şi poate pentru totdeauna”, după cum a fost prezentat Ion Caramitru. Celălalt i-a revenit lui Emil Boroghină, «care a creat şi a făcut să dăinuie Festivalul Internaţional „Shakespeare” de la Craiova». Juriul care a decis premiile a fost format din boardul Secţiei: Ludmila Patlanjoglu – preşedinte onorific, Octavian Saiu – preşedinte, Monica Andronescu – vicepreşedinte, Irina Ionescu – secretar general, Maria Zărnescu şi Cristiana Gavrilă – membri.
«În această seară, sub semnul Festivalului Internaţional „Shakespeare” de la Craiova, oferim două premii unor personalităţi care au marcat şi marchează prezenţa lui Shakespeare în spaţiul cultural românesc, doi adevăraţi ambasadori ai excelenţei, sub semnul lui Shakespeare. Unul dintre ei a fost pe scenă Hamlet şi a apucat să facă în viaţă ceea ce în piesă e imposibil: să dea semnalul libertăţii, al înfrângerii unui sistem abuziv, cu doi reprezentanţi malefici. Pe 22 decembrie 1989, acel Hamlet ne-a spus tuturor, la televizor, în direct, că suntem liberi. Pe de altă parte, astăzi, el este Prospero, un Prospero al unui alt timp, şi pentru acest rol îl recunoaştem prin Premiul Criticii. Celălalt este un Prospero într-un alt sens – nu doar pentru că ne încântă pe toţi atunci când rosteşte monologul final al acestui personaj, ci pentru că mi se pare de fiecare dată că tot ce ne înconjoară în acest festival e din grămada din care sunt făcute visele lui», a rostit Octavian Saiu, preşedintele A.I.C.T. – Secţia română (Teatrologie).
Ion Caramitru a închinat premiul „întoarcerii la normalitate”
Un laudatio prea amplu pentru ora târzie la care a fost decernat premiul, punând la încercare răbdarea spectatorilor care s-au încumetat să mai rămână în sală, a fost rostit de Ludmila Patlanjoglu pentru actorul Ion Caramitru. «Anul acesta, Ion Caramitru a fost desemnat de British Council Ambasador Cultural Shakespeare al României, un titlu binemeritat. Ion Caramitru este un actor cu vocaţie shakespeariană. A absolvit Institutul de Teatru cu Hamlet, iar în lunga şi strălucita sa carieră de actor şi-a pus amprenta asupra unor roluri în spectacole intrate în legendă: Romeo din „Romeo şi Julieta” (regia: Vlad Mugur), Octavius din „Iulius Caesar” (regia: Andrei Șerban), Ferdinand din „Furtuna” (regia: Liviu Ciulei), Feste din „A douăsprezecea noapte” (regia: Aureliu Manea), antologicul Hamlet sub bagheta regizorală a lui Alexandru Tocilescu, rol care l-a propulsat în topul celor mai buni zece interpreţi ai celebrului personaj, de-a lungul timpului, în lume. Cu Shakespeare, Caramitru s-a întâlnit şi în două propuneri scenice experimentale: premiera absolută cu „Edward III”, în regia lui Alexandru Tocilescu, şi montarea-laborator „Macbeth” a lui Radu Penciulescu», a amintit, între altele, teatrologul Ludmila Patlanjoglu.
Ion Caramitru s-a declarat „într-o situaţie atipică”, având în vedere că de foarte mult timp el este cel care oferă premii, în cadrul Galei UNITER. „Prin propria voinţă, m-am recuzat de la orice premiu posibil – sunt 25 de ani de când nu am luat nici un premiu. Iată-mă astăzi, la un sfert de secol, premiat de criticii de teatru din România în alt context. Mă simt foarte onorat”, a spus acesta. Ion Caramitru a închinat premiul „întoarcerii la normalitate”, cu dorinţa ca „generaţiile tinere şi cele mai puţin tinere să convieţuiască în arta noastră aşa cum s-a întâmplat întotdeauna”, făcând referire la situaţia prezentă extrem de tensionată de la Opera Naţională Bucureşti. «Faptul că acest Festival „Shakespeare” există îmi dă sentimentul că teatrul românesc supravieţuieşte şi marilor încercări ale ultimelor luni, în care administrarea culturii a ajuns un coşmar. Cel mai preţios patrimoniu, cel mai expresiv mod de a pune în valoare identitatea noastră naţională este dat peste cap», a adăugat Caramitru.
Emil Boroghină: „S-a dorit un festival al excelenţei şi cred că a reuşit să fie”
Aflată pentru prima dată la Craiova, Margareta Sorenson – preşedinte executiv al A.I.C.T., a înmânat celălalt premiu directorului Festivalului „Shakespeare”, Emil Boroghină, adresându-i-se: «Colegii mei au fost de multe ori aici, iar eu am auzit multe despre acest festival. De multă vreme l-aţi făcut celebru la nivel internaţional. Știu că ne-am întâlnit de multe ori la alte evenimente şi mă întrebam: cine e domnul acesta cu zâmbet aşa de blând, care pare că iasă din pădurile de poveste ale lui Shakespeare? (…) Am scris o listă a personalităţilor celebre care au fost aici, pe care, ascultând-o, oricine înţelege cât de celebru a devenit acest festival: Peter Brook, Robert Wilson, Lev Dodin, Nekrosius, Silviu Purcărete, Thomas Ostermeier, Korsunovas, Declan Donnellan şi ea continuă. Toate acestea au fost făcute posibile de o singură persoană, Emil Boroghină, care pune Craiova pe harta marilor Festivaluri Shakespeare din lume. Vă mulţumesc că ne-aţi luat de mână şi, cu blânda dvs. generozitate, ne-aţi prezentat lumea lui Shakespeare la Craiova!».
Mulţumirile lui Emil Boroghină s-au îndreptat către toţi cei care „au făcut posibil acest festival de-a lungul a 22 de ani, care ne-au ajutat să ajungem astăzi la un punct pentru mine aproape final”. «În ultimele zile, am trăit două mari bucurii. Una este legată de o expoziţie care ne-a fost dăruită de Institutul Internaţional Shakespeare de la Stratford, intitulată „De la Stratford la Craiova”, care menţionează, pentru noi emoţionant, că festivalul transformă Craiova într-un nou şi mult îmbunătăţit Stratford. A doua bucurie este înscrisă într-o carte pe care am primit-o – ultima ediţie a Enciclopediei Shakespeare, în care am regăsit înscris Festivalul „Shakespeare” de la Craiova. Asta mi-a creat un sentiment de împlinire şi de datorie dusă până la capăt», a spus Boroghină. Directorul festivalului a lăsat de înţeles că este ultima ediţie pe care o girează din această calitate, adăugând: „Sper ca cei care vor veni după noi să ducă acest festival mai departe şi să nu se abată niciodată de la ceea ce ne-a condus pe noi, adică de la valoarea spectacolelor invitate. S-a dorit un festival al excelenţei şi cred că a reuşit să fie”.
Premiul Internaţional„Shakespeare”, înmânat regizorului Thomas Ostermeier
Acordat în anii trecuţi unor personalităţi precum profesorul emerit Stanley Wells (2014) şi regizorul lituanian Eimuntas Nekrosius (2012), Premiul Internaţional „Shakespeare” – ediţia a V-a a revenit regizorului Thomas Ostermeier. Director artistic al celebrului Teatru Schaubuhne din Berlin, artist asociat al Festivalului de la Avignon, deţinătorul Premiului Europa pentru Noi Realităţi Teatrale, creatorul a aproximativ 50 de spectacole în Germania şi în lume, acesta a devenit de ani buni un nume foarte cunoscut şi în România, câteva dintre creaţiile sale fiind văzute şi la Bucureşti şi Cluj-Napoca.
Referindu-se la producţiile sale, prezentate pe tot mapamondul, reputatul profesor şi critic de teatru George Banu a subliniat: «O caracteristică e voinţa lui de a căuta un teatru direct, imediat, un teatru de azi pentru a vorbi de marile figuri. Textele pe care le-a pus în scenă au ca protagonişti personalităţi, eroi care fac istoria. Un rege, Richard III, un prinţ, Hamlet, un general, Othello. Ca şi cum Shakespeare pentru el trebuia să fie un spaţiu unde se interoghează, profund, dramatic şi direct relaţia între un erou şi istorie, dar pe fondul şi graţie unui ansamblu care acompaniază eroul”. Thomas Ostermeier s-a declarat onorat să primească acest premiu, mai ales că a venit cu ocazia celebrării operei lui Shakespeare în întreaga lume, şi a afirmat că el revine în egală măsură tuturor celor care au contribuit la realizarea producţiei „Richard III”.
***
Cea de-a X-a ediţie a Festivalului Internaţional „Shakespeare” a fost organizată de Fundaţia „Shakespeare” şi Teatrul Naţional „Marin Sorescu” şi finanţată de Primăria şi Consiliul Local Craiova, Ministerul Culturii, Consiliul Judeţean Dolj, Institutul Cultural Român, Uniunea Teatrală din România, Guvernul Japoniei, Ambasada Israelului în România şi British Council România, cărora li s-a adăugat o listă de numeroşi parteneri şi sponsori.
Artişti şi teatre din aproape 15 ţări au adus un numeros public în sălile de spectacol, şi nu numai, cu prilejul desfăşurării Festivalului Internaţional „Shakespeare”. Atât de numeros uneori încât acestea au devenit arhipline, privând pe nedrept alte zeci ori chiar sute de craioveni de a vedea reprezentaţii unice.
Situaţia s-a repetat cam la fiecare dintre ultimele ediţii. Semn bun, că ştim din ce în ce mai bine ce-i valoarea artistică şi o apreciem şi prin dorinţa de a-i fi părtaşi. Dar şi semn rău, că organizatorii unui eveniment de o asemenea amploare n-au învăţat suficient de bine lecţia ediţiilor precedente, când, la fel, spaţiile cu număr insuficient de locuri şi epuizarea imediată a biletelor la vânzare au făcut ca spectacole colosale, într-o singură reprezentaţie, să fie văzute de puţini iubitori de teatru. Suficienţi bani pentru două cu siguranţă n-au fost, motivul financiar fiind probabil şi anularea unor foarte aşteptate spectacole din programul actualei ediţii.
Unul, „Folia, Shakespeare & CO”, în regia şi coregrafia lui Gigi Căciuleanu, trebuia să aibă loc vineri seara, în Piaţa „Fraţii Buzeşti”. Altul, cel al artiştilor de la Mira – Art Acrobatic Dance Theatre din Gdansk (Polonia), anunţat ca o inedită sinteză artistică între dans, teatru şi acrobaţie, special concepută pentru această ediţie a festivalului, urma să fie prezentat pe 23 aprilie, de la ora 22.30, pe acoperişul Teatrului Naţional Craiova.
Cele mai importante personalităţi din lumea teatrului european, la Craiova
De ieri, timp de trei zile, Craiova este gazda celor mai importante personalităţi din lumea teatrului european – actori, directori de companii de teatru, critici, regizori, specialişti din artele de spectacol –, dar şi a jurnaliştilor de la renumite publicaţii, care participă aici la cea de-a XV-a ediţie a Premiului Europa pentru Teatru, desfăşurată pentru prima oară în România. Evenimentul este organizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” şi Fundaţia Shakespeare, sub Înaltul Patronaj al Parlamentului European şi al Consiliului Europei. Publicul craiovean are ocazia să urmărească, în sălile Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri”, Casei Studenţilor şi Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, alte spectacole de referinţă din Franţa, Scoţia, Spania, Suedia şi Germania, iar specialiştii şi jurnaliştii străini se reunesc pentru a dezbate tendinţele din teatrul viitorului.
Înfiinţat în 1986 ca proiect-pilot al Comisiei Europene şi acordat prima dată în 1987, Premiul Europa pentru Teatru este, în general, conferit artiştilor şi instituţiilor teatrale, care, prin activitatea lor, au contribuit la o înţelegere mutuală mai bună între naţiuni. Parlamentul European şi Consiliul European au inclus acest Premiu în cadrul instituţiilor ce prezintă „un interes cultural european”. „O caracteristică importantă a Premiului Europa pentru Teatru este deschiderea către toate formele de spectacol, aşa cum vom demonstra, la această ediţie, prin acordarea premiului unui renumit coregraf suedez. În ultima perioadă, un aspect important al Premiului a fost această deschidere prin care sunt luate în considerare toate aspectele implicate în construcţia unui spectacol”, a explicat la Craiova, în cadrul unei conferinţe de presă, Alessandro Martinez, secretarul general al Premiului Europa pentru Teatru.
Ceremonia acordării a premiilor va avea loc mâine-seară, de la ora 21.30, în sala mare a Teatrului Naţional „Marin Sorescu”. Premiul Europa pentru Teatru, ediţia a XV-a, îi este conferit lui Mats Ek, coregraf şi regizor suedez de renume internaţional, „ale cărui rădăcini şi creaţii artistice şi-au pus amprenta în mod decisiv asupra evoluţiei dansului contemporan”. Premiul Special îi este acordat, din partea Preşedintelui Juriului Premiului Europa pentru Teatru, regizorului Silviu Purcărete, „un reprezentant al artei dramatice extrem de preţuit în ţara sa şi în străinătate”. Premiul Europa Realităţi Teatrale, a XIII-a ediţie, îi este atribuit lui Viktor Bodo (Ungaria), Andreas Kriegenburg (Germania), Juan Mayorga (Spania), Teatrului Naţional din Scoţia (Scoţia/Regatul Unit al Marii Britanii) şi lui Joel Pommerat (Franţa). Evenimentul include şi un variat program cuprinzând spectacole ale laureaţilor Premiului.
Programul Premiului Europa pentru Teatru
Luni, 25 aprilie
Ora 11.00, Teatrul Naţional Craiova (foaier): Premiul Europa Realităţi Teatrale. Conferinţă şi întâlnire cu Juan Mayorga, urmate de extrase din spectacolul „Iugoslavii”.
Ora 15.00, Teatrul Naţional Craiova (foaier): Premiul Europa Realităţi Teatrale. Conferinţă şi întâlnire cu Viktor Bodo.
Ora 17.00, Teatrul Naţional Craiova (foaier): Premiul Europa Realităţi Teatrale. Conferinţă şi întâlnire cu Joel Pommerat, urmate de o lectură a lucrărilor lui Joel Pommerat.
Ora 21.30, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri”: Reikiavik , spectacol al companiei La Loca de la Casa şi Entrecajas Producciones Teatrales, regizat de Juan Mayorga.
Marţi, 26 aprilie
Ora 10.00, Teatrul Naţional Craiova (foaier): Premiul Europa pentru Teatru. Conferinţă şi întâlnire cu artistul coregraf Mats Ek.
Ora 16.30, Casa de Cultură a Studenţilor: Nathan the Wise, spectacol regizat de Andreas Kriegenburg şi produs de Teatrul German din Berlin.
Ora 21.30, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” (Sala „Amza Pellea”): Ceremonia de acordare a Premiilor Europa pentru Teatru, urmată de prezentarea spectacolului regizat de Mats Ek.