De ieri, Casa de Asigurări de Sănătate Dolj eliberează cardurile de sănătate returnate de Poştă. Pentru a le ridica asiguraţii trebuie însă să se prezinte personal la sediul CAS Dolj. Deocamdată, autorităţile dau asigurări că măcar trei luni de aici înainte cardul de sănătate nu va fi obligatoriu, actualul sistem de validare a calităţii de asigurat fiind valabil cel puţin până în luna mai a.c.
Nu mai puţin de 33.800 de carduri naţionale de asigurări de sănătate au fost depuse la Casa de Asigurări de Sănătate Dolj. Acestea sunt aferente persoanelor care nu au fost găsite la adresa de domiciliu de reprezentanţii Poştei Române în prima etapă de distribuire. La sediul CAS, cardul se eliberează titularului, la solicitare, în baza actului de identitate şi a semnăturii acestuia.
Depunerea documentelor în vederea eliberării documentului medical se face la CAS Dolj, strada „1 Decembrie 1918” nr. 8, de luni până joi, în intervalul orar 9.00-13.00, iar vinerea în intervalul orar 9.00-11.00. Eliberarea cardului se face de luni până joi în intervalul orar 14.00-16.00, iar vinerea în intervalul orar 11.00-13.00.
Începând cu data de 1 februarie a.c., în paralel cu cardul naţional va funcţiona şi actualul sistem de validare a calităţii de asigurat, pentru o perioadă de trei luni, interval în care se va acorda asistenţă medicală tuturor asiguraţilor chiar dacă nu sunt, la momentul acordării serviciului medical, în posesia noului document medical electronic.
Peste 400.000 de carduri au fost deja distribuite în judeţul Dolj
În judeţul Dolj, distribuirea documentelor electronice a început în septembrie 2014, fiind tipărite 459.238 de exemplare. În prima etapă, conform protocolului, Poşta a distribuit cardul de sănătate către asiguraţi. Documentul a fost înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. În situaţia în care după minimum două prezentări la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a fost predat, acesta a fost înapoiat casei de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul. Aşa s-a ajuns la situaţia în care CAS Dolj are acum în custodie peste 33.000 de carduri.
Acesta nu este însă ultimul hop în implementarea sistemului electronic. După ce intră în posesia cardului de sănătate, asiguratul trebuie să îl prezinte pentru activare, la prima vizită, unui furnizor de servicii medicale. Mai exact, PIN-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest PIN va fi introdus de asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Specialiştii spun însă că şi persoanele neasigurate vor beneficia de un pachet minimal de servicii, adică tratarea urgenţelor.
Documentul electronic trebuie activat
Cardul are inscripţionat numele, prenumele, codul de asigurat şi numărul de identificare. Inscripţionarea datelor suplimentare – grupa sanguină, Rh-ul, diagnostic medical cu risc vital şi boli cronice, acceptul exprimat în timpul vieţii pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule după deces – este opţională şi se va face cu acordul în scris al asiguratului sau împuternicitului legal. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.
Cardul naţional face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, autorităţile sanitare preconizează că banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent. De altfel, unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, începând de anul acesta, toate serviciile medicale să fie validate şi decontate doar prin intermediul cardului naţional.