Fermierii care au fost afectaţi de fenomenele meteorologice nefavorabile din perioada aprilie-mai 2014 vor beneficia de ajutoare de minimis în valoare maximă de 15.000 de euro pe durata a trei exerciţii financiare, în cursul exerciţiului financiar actual şi în cele două exerciţii financiare precedente. Sumele se plătesc întreprinderilor într-o singură tranşă începând cu data de 15 august 2014.
Cuantumul sprijinului financiar reprezentând ajutor de minimis care se acordă, potrivit acestei hotărâri, este de 27,0 lei/ mp pentru geam sere şi 3,0 lei/mp folie de plastic solarii. Măsura se va aplica fermierilor care exploatează culturi agricole în spaţii protejate. Cum ar fi, de exemplu, producătorilor agricoli persoane fizice care deţin certificat de producător emis potrivit prevederilor HG nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a certificatelor de producător; producătorilor agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările şi completările ulterioare şi nu în ultimul rând, producătorilor agricoli persoane juridice precum şi orice forme asociative cu/sau fără personalitate juridică constituite conform legii.
Direcţia pentru agricultură aprobă suma calculată
Producătorii agricoli care solicită acest ajutor de minimis trebuie să fie înregistraţi în evidenţele Registrului agricol deschis la primăriile în a căror rază administrativ-teritorială se află suprafeţele cultivate. Iar pe de altă parte, să deţină proces verbal de constatare a pagubelor produse, întocmit de comisiile locale pentru situaţii de urgenţă constituite potrivit legii. Primul pas pentru a obţine aceşti bani constă în întocmirea cererii, conform modelului prevăzut în lege, şi depunerea acesteia la primării. Termenul final de depunere a cererilor şi documentelor însoţitoare este de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Primăriile înregistrează cererile, le verifică împreună cu documentele anexate şi întocmesc Registrul de evidenţă a beneficiarilor de sprijin financiar prevăzut de schema de ajutor de minimis.
În judeţul Dolj, de exemplu, primăriile trebuie să transmită la Direcţia pentru Agricultură Dolj un dosar cuprinzând cererea solicitantului şi documentele depuse de solicitant. Aici se vor calcula sumele respective, aferente fiecărui solicitant în parte. Dacă totalul sumelor care se cuvin beneficiarului se încadrează în plafonul maxim, respectiv echivalentul în lei a 15.000 euro, Direcţia pentru Agricultură aprobă suma calculată. Iar dacă totalul sumelor care se cuvin beneficiarului depăşeşte plafonul maxim, direcţia pentru agricultură judeţeană la care suma calculată este cea mai mare aplică o reducere corespunzătoare a acestei sume.