Iarna românească fără zăpadă e un anacronism climatic, asta o ştim. Un semn rău prevestitor, zăpada având şi ea rostul ei, mai ales într-un judeţ preponderent de câmpie. A vocifera cam fără rost în privinţa consistenţei zăpezii căzute se circumscrie mai de grabă proastei noastre dispoziţii, cuplate la inconvenientele anotimpului. Tentaţi să atribuim bombăneala dusă până la blasfemie autorităţilor administraţiei publice locale, care nu deszăpezesc cu maximă autoritate toate drumurile judeţene sau arterele de circulaţie din localităţi, nu putem să nu ţinem seama, oricât de înfierbântaţi am fi, că administratorii noştri, după toate aparenţele, chiar se străduiesc, deşi inconvenientele rămân. Comandamente judeţene peste comandamente, videoconferinţe cu dispoziţii şi comenzi răspicate, pentru fluidizarea circulaţiei în Craiova, dar şi în restul localităţilor doljene, nu alungă, cum spuneam, frisonul inalienabilului „specific local”. Experienţa iernii de fapt seamănă cu viaţa noastră. Şi discuţia devine cam aşa. Pe lângă ce ne aşteptăm să facă administraţia publică locală prin societatea de resort, dar şi restul regiilor autonome, la care adăugăm firma câştigătoare a licitaţiei, fiecare, la locuinţa proprie sau la firma la care lucrează, să-şi croiască pârtia de acces. Şi nu e deloc necuviincios gestul, cu toată propăşirea noastră. Chiar dacă repertoriul propriu îl vom asezona logodnei pasagere cu lopata. Până la urmă, nu doar autorităţile publice locale ne transformă în comunităţi prost dispuse, ci şi noi înşine. S-a acţionat şi se acţionează cu toată dotarea existentă, fără a se răzbi până la ultima arteră de circulaţie a urbei. Aşa că, evident, sunt nemulţumiţi, nu puţini la număr, încât constatările nu se pot rezuma nici la jumătatea plină a paharului, nici la jumătatea goală.
Doljul a trecut cu bine codul portocaliu de ninsoare și vânt
Codul portocaliu de ninsoare și vânt puternic instituit în acest sfârșit de săptămână în județul Dolj a determinat o mobilizare generală, astfel că perioada critică a trecut fără ca în județ să se înregistreze probleme deosebite. Nu au fost drumuri blocate de nămeți, nici localități rămase fără energie electrică și nici evenimente rutiere deosebite. Peste 250 de polițiști au fost mobilizați, fiind instituite 42 de filtre rutiere pe drumurile județene, pompierii au fost și ei la datorie, autospecialele lor echipate corespunzător de iarnă efectuând mai multe transporturi de pacienți. Pentru că nu s-a mobilizat corespunzător și a acționat cu întârziere pe trei tronsoane de drum național, firma Tehnologica a fost sancționată cu 5.355 lei. Forțele de intervenție sunt în continuare „pe baricade“, iar la finalul videoconferinței de ieri, prefectul de Dolj, Marius Deca, a mulțumit tuturor pentru modul în care și-au făcut treaba.
Firma Tehnologica amendată
După cum anunțaseră deja meteorologii, vineri seara a început să ningă în Dolj, fiind instituit Cod Portocaliu de ninsoare și vânt puternic. Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a ținut în permanență legătura cu autoritățile locale, utilajele de deszăpezire au fost scoase în trafic și, pe tot parcursul zilei de sâmbătă s-a reușit menținerea drumurilor județene și naționale în stare de funcționare. E adevărat, traficul s-a desfășurat în condiții de iarnă, însă nu au fost situații care să impună închiderea traficului rutier pe nici un drum. Culmea este că probleme au apărut tocmai pe tronsoane de drum național, unde administratorii ar fi trebuit să se mobilizeze și mai abitir. Astfel, poliţiştii Serviciului Rutier Dolj şi cei din cadrul Poliţiei municipiului Calafat, aflaţi în executarea atribuţiilor de serviciu, au aplicat trei sancţiuni contravenţionale administratorului drumului public, firma Tehnologica Radion SRL, pentru modul în care a acţionat pe DN 65 Craiova – Pielești, DN 56 A Calafat – Cetate şi DN 65 C Calafat – Bulzești. „Valoarea sancţiunilor contravenţionale se ridică la suma de 5.355 lei, acestea fiind aplicate în conformitate cu prevederile OUG 195/2002 pentru neîndeplinirea obligaţiei de întreţinere a drumului public pe timp de iarnă, potrivit reglementărilor în vigoare”, a precizat agent principal Amelia Căprărin, din cadrul Biroului de presă al IPJ Dolj. Mai exact, deși anunțaseră un număr de utilaje, reprezentanții firmei au avut în teren mult mai puține.
Autospecialele ISU Dolj – folosite la transporturi „pentru viață”
Sâmbătă seara, în jurul orei 20.00, autospeciala de Transport Victime Multiple din cadrul ISU Dolj, care este 4X4 și echipată corespunzător pentru a circula în condiții de iarnă, însoţită de un medic, un paramedic și un asistent, a transportat un pacient cu diagnosticul disecție de aortă de la UPU Craiova în localitatea Caransebeş, pe ruta Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeş – retur. În plus, o mașină similară, a preluat din județul Olt, un echipaj de medici din București, care veneau la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova pentru o prelevare de organe de la un pacient aflat în moarte clinică. După prelevarea organelor, sâmbătă seara, în jurul orei 22.00, s-a luat decizia ca autospeciala de transport victime multiple să-i ducă pe medici până în București. Operațiunea a fost dusă la capăt cu succes, ieri dimineață mașina revenind la bază.
42 de filtre rutiere în județ
Peste 250 de poliţişti de la formaţiunile de ordine publică şi poliţie rutieră au fost în dispozitiv în acest week-end, formând 42 filtre rutiere în județ, pentru informarea conducătorilor auto şi sprijinirea reprezentanţilor autorităţilor locale în procesul de deszăpezire. De asemenea, la posturile de poliţie se află câte un poliţist care menţine permanent legătura cu autorităţile locale şi ofera totodată sprijin participanţilor la trafic şi utilajelor de deszăpezire. În continuare Poliția Rutieră recomandă șoferilor informarea asupra condiţiilor de deplasare pe traseul ales, precum şi despre condiţiile meteo rutiere prognozate pentru zona tranzitată. Dotarea autovehiculelor cu anvelope pentru sezonul rece. Echiparea autoturismului cu lopată, perie/mătură, racletă, sac cu sare/nisip şi lanţuri. Asigurarea unei rezerve de combustibil, apă, hrană, haine groase, pături, medicamente, un telefon mobil pe care să-l folosiţi în caz de urgenţă, apelând cu mult calm numărul de urgenţă 112, precum şi un încărcător/baterie de rezervă. Utilizarea luminilor de întâlnire şi pe timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri şi a celor de ceaţă în cazul apariţiei acestui fenomen.
La finalul videoconferinței de ieri, la care au fost prezenți reprezentanți ai tuturor forțelor care au intervenit în aceste zile, prefectul de Dolj, Marius Deca, le-a mulțumit pentru modul în care și-au făcut datoria, subliniind că SCLDP (Societatea de Lucrări Drumuri și Poduri Dolj) a mers foarte bine în județ, la fel ca ISU Dolj și Poliția județeană.
„Pot spune că am trecut cu bine peste acest cod portocaliu, pentru că nu am avut persoane blocate sau drumuri închise. Problemele apărute au fost remediate la timp și chiar a fost o mobilizare foarte bună, s-a circulat și se circulă pe toate drumurile din județul nostru. Și autoritățile locale s-au descurcat foarte bine, pentru că nu am avut solicitări din partea primarilor să-i sprijinim cu deszăpezirea ”, ne-a declarat Marius Deca, prefectul județului Dolj.
Gheorghe Mîciu, directorul SCLDP, spune că angajații firmei își fac mereu datoria și că de această dată au avut și un pic de noroc, pentru că nu a viscolit atât de puternic. „Avem în jur de 70 de utilaje cu care s-a acționat în permanență pe toate drumurile din județ. Oricât de mare ar fi zăpada, noi o dăm la o parte. Probleme apar atunci când este viscol puternic. De această dată vântul nu a bătut atât de tare și am făcut față. De altfel, și acum oamenii sunt la lucru, mai dau cu materiale antiderapante și intervin unde este nevoie”, ne-a explicat Gheorghe Mîciu.
CARMEN ZUICAN
Autorităţile locale, în lupta cu nămeţii
Sâmbătă și duminică au fost două zile albe, la propriu, pentru Craiova. Îndeosebi în prima zi de week-end a nins fără întrerupere, acoperind orașul cu un strat mare de zăpadă. Au fost două zile de foc pentru autoritățile locale care au încercat să facă tot posibilul pentru a decongestiona măcar străzile principale, în tot acest timp ningând continuu. Primarul Lia Olguța Vasilescu, care a supravegheat personal acțiunea de deszăpezie din tot orașul, le-a cerut tuturor factorilor implicați să folosească materialul antiderapant care există pe stoc și să suplimenteze utilajele de intervenții pe măsură ce este nevoie de ele.
Mobilizare generală împotriva zăpezii
Norocul craiovenilor a fost și acela că ninsorile s-au sincronizat cu sfârșitul de săptămână când oamenii au stat acasă, iar autoritățile au putut să acționeze mai bine pe străzi. „A fost și este încă foarte greu pentru că ninge continuu și nu se poate îndepărta toată zăpada. Dar avem utilaje pe străzi, am mobilizat mulți oameni să curățe trotuarele și facem tot posibilul să deszăpezim orașul foarte bine astfel încât mâine dimineață (n.r. – luni dimineață) când craiovenii vor merge la serviciu să nu mai aibă probleme”, a declarat ieri Cristian Popescu, directorul Salubrității, societate care coordonează acțiunea de deszăpezire în Craiova.
Noapte albă pentru autorități
Acțiunea de deszăpezire s-a pornit la Craiova din noaptea de vineri, când au început să cadă primii fulgi. De la ora 21.00, s-au scos pe străzi 22 de sărărițe care au împrăștiat 470 de tone de sare și nisip pe aproape toate străzile intens circulate și trei cisterne care au aruncat 10 tone de clorură de calciu lichidă. „Deși ningea continuu, noi am scos muncitorii ca să îndepărteze zăpada de pe trotuare. Săracii oameni au muncit degeaba vineri noaptea pentru că s-a dovedit că ninsoarea nu s-a oprit absolut deloc și nici nu s-a cunoscut tot efortul lor”, a precizat Popescu. La îndepărtarea zăpezii au participat alături de Salubritate și toate regiile din subordinea Primăriei.
Sâmbătă s-a acționat cu toate utilajele
Sâmbătă pe zi a nins fără întrerupere, iar autoritățile au scos pe străzi toate cele 88 de utilaje. S-au împrăștiat 380 de tone de material antiderapant și 10 tone de clorură de calciu. 118 de oameni au muncit toată ziua la degajarea zăpezii de pe trotuare. Potrivit autorităților, acțiunea a continuat și în noaptea de sâmbătă spre duminică. „De la 7 seara și până la 7 dimineața, am intervenit la nivelul municipiului cu 67 de utilaje și s-au utilizat 410 tone de material antiderapant și 7,5 tone de clorură de calciu”, a precizat directorul Salubrității. În tot acest timp au fost mobilizați 126 de muncitori, de la toate regiile și societățile aflate în subordinea municipalității.
Zăpada este scoasă din oraș
Ieri, în jurul prânzului, ninsoarea continua să cadă, ce-i drept cu fulgi rari, dar se circula bine pe străzile principale. Trotuarele erau încă acoperite cu zăpadă, reprezentanții Salubrității promițând că se fac eforturi mari ca atât acestea, cât și locurile de parcare din zonele foarte circulate să fie degajate de zăpadă până luni dimineața când se reia traficul intens în oraș. ”Ne propunem ca astăzi (n.r. – ieri) să lărgim arterele de circulaţie şi s-a intrat în toate micile artere din cartiere şi zonele periferice. Tot de astăzi s-a demarat acţiunea de încărcare a zăpezii şi transportarea în afara municipiului, la cele două puncte de descărcare autorizate, în vecinătatea rampei ecologice de la Mofleni”, a precizat directorul Salubrității, Cristian Popescu.
Craiovenii, rugați să parcheze regulamentar
Primarul Lia Olguța Vasilescu le cere craiovenilor să parcheze regulamentar autoturismele pentru a permite utilajelor de deszăpezire să intervină pe toate străzile din municipiu. În caz contrar, autoturismele vor fi ridicate şi se vor aplica sancţiuni.
Cât ne costă pârtia din fața curții
Craiovenii trebuie să își îndepărteze zăpada şi gheața de pe trotuarele din faţa imobilelor şi a curţilor deţinute, conform unui hotărâri de consiliu adoptate în 2011. Neînlăturarea zăpezii se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.00-1.500 lei pentru persoanele fizice şi 1.000 – 2.500 lei pentru persoanele juridice.
LAURA MOȚÎRLICHE
Idee pentru Primaria Craiova privitor la deszapezirea trotuarelor:
http://www.youtube.com/watch?v=tPg1ZMiC9pA
Acest tip de robot poate fi realizat (cu putina dare de mana – niste fonduri, niste investitii minime)si in Craiova, daca mai exista ceva din Electroputere, la MAT Craiova, la Avioane, daca mai exista, sau chiar la firme private de pe teritoriul Craiovei si nu numai (Cummins, Honeywell Bucuresti, Electroprecizia Sacele- astia din urma ar avea si experienta si know how si idei despre furnizori de componente, etc).
Bineinteles, securistii care au nevoie de fier vechi pentru vile vor zice ca nu e fezabila idea….
Comments are closed.