De la 1 noiembrie – Obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă

0
375

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, alături de Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi Regia Autonomă  ”Registrul Auto Român” (RAR) informează că începând de mâine intră în vigoare prevederile OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Noua legislație a fost publicată în Monitorul Oficial al României, în data de 31 ianuarie a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua legislație să intre în conformitate.

„Obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei” se precizează într-un comunicat al MTI.

Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani

Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S). „ Nu se recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm. Apreciem că verificarea anvelopelor de către inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral starea tehnică a autovehiculului” mai se spune în comunicatul Ministerului.

Sancţiune contravenţională de 5000 – 8000 lei

În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere, valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 – 8000 lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat .


Statele europene care doar „recomandă” utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).