Gabriel Niță și arta sa violonistică, într-un concert de Niccolo Paganini

0
878
În prezent, Gabriel Niță lucrează la orchestraţia celor şase concerte pentru vioară de Niccolo Paganini, dintre care partiturile Concertului nr. 2 în Si minor „La Campanella”, Concertului nr. 4 în Re minor şi Concertului nr. 5 în La minor sunt deja finalizate.

Protagonistul concertului din această seară al Filarmonicii „Oltenia”, Gabriel Niță, este membru al Orchestrei Simfonice a instituției de peste 25 de ani – actualmente solist instrumentist –, iar în prezent lucrează la orchestraţia celor şase concerte pentru vioară de Niccolo Paganini. Cu una dintre aceste partituri își va demonstra, încă o dată, arta violonistică: Concertul nr. 4 pentru vioară şi orchestră. Publicul este invitat să mai audieze, în interpretarea Orchestrei Simfonice a Filarmonicii craiovene, „Oriental Dance” – lucrare a compozitorului libanez Iyad Kanaan, ca și Simfonia a V-a în Re minor, op. 107, „Reforma”, de Felix Mendelssohn-Bartholdy. La pupitrul dirijoral se va afla muzicianul Lubnan Baalbaki, în prezent dirijor permanent al Orchestrei Filarmonicii Naţionale din Liban. Concertul începe la ora 19.00, iar un bilet costă 15 lei (pentru elevi, studenți, pensionari – 10 lei).

Născut la Beirut (Liban) în 1981, într-o familie de artişti, Lubnan Baalbaki a început să studieze vioara şi lăuta la Conservatorul Naţional de Muzică din Beirut, continuând apoi studiile teoretice (muzicologie) la Université Saint-Esprit din Kaslik (Liban). Licenţiat în dirijat orchestră în anul 2009, la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, sub îndrumarea maestrului Petre Sbârcea, Lubnan Baalbaki a obţinut diploma de masterat în artă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Horia Andreescu. În prezent este doctorand în cadrul aceleiaşi instituţii, avându-l coordonator pe prof. univ. dr. Dan Dediu, iar ca temă, „Psihologia relaţiei dirijor – orchestră”. A participat la cursuri de măiestrie susţinute de dirijori de renume mondial, precum Colin Metters, Christian Badea, Petre Sbârcea, Konrad von Abel.

Lubnan Baalbaki

Lubnan Baalbaki s-a făcut remarcat în ţara natală odată cu înfiinţarea ansamblului de muzică tradiţională „Sharq”, în 2000. Alături de acesta, dar şi ca membru în diferite alte formaţii instrumentale şi corale, a susţinut numeroase concerte de muzică arabă clasică în Liban, Siria, Kuweit, Japonia, Franţa, Qatar, Egipt, Dubai, Abu Dhabi, Bahrain, Italia şi Spania. În România a susţinut concerte cu diferite orchestre, abordând atât repertoriul clasic european, cât şi compoziţii contemporane orientale. În ianuarie 2013 a devenit dirijor permanent al Orchestrei Filarmonicii Naţionale din Liban, poziţie pe care o deţine şi în prezent.

Născut în anul 1967 la Craiova, Gabriel Niţă a început să studieze vioara sub îndrumarea tatălui său, Nicolae Niţă, violonist în cadrul Filarmonicii „Oltenia”. A absolvit Liceul de Artă „Marin Sorescu” din orașul natal, apoi Academia de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, la secţiile Interpretare muzicală – vioară şi Compoziţie. A urmat, în cadrul aceleiaşi instituţii academice, studiile masterale la specializările Interpretare muzicală – vioară şi Compoziţie – muzicologie, cât şi pe cele doctorale, sub conducerea prof. univ. dr. Şerban Nichifor, susţinând, în 2005, teza de doctorat în domeniul artei interpretative cu tema „Virtuozitatea violonistică – de la tehnică la artă”.

Violonistul craiovean este laureat al mai multor concursuri prestigioase de vioară, naţionale şi internaţionale, și fost membru al Orchestrei Operei Naţionale din Bucureşti (1995-2000). Este membru al Uniunii Compozitorilor din România şi al Academiei „Santa Cecilia” din Roma, figurând ca autor (a finalizat peste 300 de lucrări ce cuprind compoziţii şi aranjamente pentru orchestră), pasiunea sa componistică fiind recunoscută şi prin faptul că este preşedintele pentru Europa al Make Music Finale Software Developement.

Finalizat în anul 2011, după revenirea compozitorului dintr-o călătorie la Damasc, „Dansul oriental” – interpretat, astă-seară, în primă audiție – reflectă trăirile autorului Iyad Kanaan, impresionat de măreţia vestigiilor istorice ce domină capitala Siriei. Pe parcursul desfăşurării, lucrarea oglindeşte dragostea de viaţă şi patriotismul înflăcărat al locuitorilor unuia dintre oraşele de cea mai mare însemnătate pentru evoluţia culturii şi civilizaţiei umane.