Primarul Lia Olguţa Vasilescu: „Am trasat sarcină parlamentarilor USL să rezolve problema câinilor comunitari”

1
688

Craiovenii vor avea facturi mai mici la întreţinere, iar cei care s-au înscris în programul de reabilitare termică vor face economii. Tot din 2013, locuitorii din Bănie vor circula cu autobuze noi şi ar putea scăpa de maidanezi. După şase luni de mandat, primarul Lia Olguţa Vasilescu recunoaşte că administraţia nu este aşa cum se aştepta, birocraţia încurcându-i puţin planurile, dar este hotărâtă să-şi respecte toate promisiunile din campanie. Edilul a anunţat şi un proiect îndrăzneţ: o pasarelă pe patru benzi peste Balta Craioviţei, care să lege cartierele Popoveni şi Craioviţa Nouă.  

Care a fost cea mai mare problemă pe care aţi găsit-o în Primăria Craiova?

–  În primul rând, regiile au fost într-o stare de faliment. Nu mă aşteptam să găsesc atâtea datorii, mai ales că era vorba de datorii ascunse în conturi din afara bilanţului, despre care nu ştia nici Consiliul Local. Managementul a fost foarte prost. Este inadmisibil să ai monopol pe piaţă, cum avea Compania de Apă, şi, cu toate acestea, să ai pierderi de 9 milioane de euro. Erau foarte mulţi angajaţi care nu îşi găseau de lucru, pur şi simplu au fost angajaţi din punct de vedere electoral, de fiecare dată când era un an în care aveau loc alegeri. Le-am găsit şi lor ceva de făcut, în sensul că deszăpezirea de anul acesta s-a făcut foarte bine şi cu ajutorul lor. Au fost descongestionate trotuarele, nu doar străzile, a fost cărată zăpada în afara oraşului. Câteva sute de basculante încărcate cu zăpadă au fost scoase, s-a muncit zi şi noapte. Acest lucru i-a făcut pe unii craioveni să creadă că nu a mai nins ca anul trecut. Ba, a nins exact ca anul trecut, numai că deszăpezirea s-a făcut altfel şi cu alte costuri, pentru că am preferat să nu lucrăm cu companii private, ci să facem totul cu angajaţii noştri şi cu resurse proprii.

Fostul primar făcea multe lucrări edilitare mari…

– Vom face şi noi lucrări edilitare mari. Ne propunem să unim, de exemplu, Râului cu Craioviţa, peste Balta Craioviţei, să fie făcută o pasarelă pe patru benzi. Ne propunem să facem un spital municipal care nu va fi pe fonduri europene, ci va fi dintr-un împrumut. Dar eu consider că este o investiţie vitală în Craiova pentru că, dacă te îmbolnăveşti, nu prea ai unde te duce să te tratezi în nişte condiţii decente. Vreau să încep, de anul viitor, un cartier nou de locuinţe foarte ieftine, pentru că am găsit aproximativ 5.000 de cereri din partea craiovenilor şi nu se puteau soluţiona decât construind. Tot pentru anul viitor ne propunem să schimbăm pubelele care sunt în faţa blocurilor. Este vorba de declanşarea Masterplanului de deşeuri, iar toate pubelele vor fi puse în pământ, la 4 metri adâncime, astfel încât nu va mai exista mirosul pestilenţial de pe timpul verii. Vom rezolva problema câinilor maidanezi tot printr-o investiţie pe care am început-o deja. Am finalizat perioada de licitaţie pentru construirea unui adăpost de câini şi vrem să îi luăm din stradă, pentru că este cea mai deranjantă problemă a Craiovei.

„Facturile vor fi scăzute cu 35%”

O altă promisiune a fost scăderea facturilor la căldură…

– Îmi place să spun că vreau să fie craiovenii fericiţi că au votat USL-ul. Primul lucru pe care l-am făcut a fost acela de a scădea cu 10% factura la întreţinere. Nu este o chestiune de campanie electorală, de acum înainte acestea vor fi facturile şi când va începe reabilitarea termică a blocurilor – din păcate, începem doar cu 300 de scări, pentru că aşa şi-au dorit cetăţenii, aceştia au semnat –, facturile vor fi scăzute cu 35%. Este cifra corectă, pentru că am realizat deja un bloc experimental în Craioviţa Nouă pentru reabilitare şi, după o lună, ne-au spus locuitorii de acolo că factura lor a scăzut cu 35%.

Se face absorbţia, până la urmă?

– Eu sper din toată inima că da. Practic, suntem în grafic cu absolut toate procedeele de fuzionare între Regie şi CE. Era singura modalitate de a şterge acele penalităţi la întreţinere de care craiovenii nu puteau să beneficieze comparativ cu alte oraşe din ţară. Eu zic că, în luna aprilie, Regia va fi preluată, iar asta va însemna şi ştergerea datoriei istorice de peste 2.200 de miliarde de lei vechi, care ar fi fost o piatră de moară ce ar fi distrus bugetul Craiovei, pentru că asta însemna tot bugetul Craiovei pe un an de zile. Deci, dacă plăteam datoria însemna că nu mai realizam nimic în Craiova. S-a şi făcut un studiu, care a fost comandat de Guvernul României în urma nenumăratelor presiuni pe care le-am făcut acolo. Noi am reuşit să îi punem la aceeaşi masă pe toţi miniştrii de resort, preşedinţii de la ANRE şi ANRSC, absolut toţi şi-au dat acordul şi sperăm să nu avem surprize.

„Conducta de la Izvarna ne va costa 300 de milioane de euro”

Am văzut că aţi fost la Izvarna. Cu ce intenţii?

– Da, am fost la Izvarna pentru că este un proiect de suflet pe care vreau să îl realizez şi eu şi prim-ministrul Victor Ponta. În urmă cu o lună, el mi-a trimis în birou proiectanţii pentru primul fir de la Izvarna. Era vorba de nişte persoane foarte în vârstă, care sunt acum la pensie şi care mi-au spus că i-au expus premierului situaţia dezastruoasă pentru Craiova. Conducta de la Ivarna – mă refer la primul fir – ar fi trebuit să aibă perioada de viaţă până acum 20 de ani. Ea continuă să existe şi de acolo ne alimentăm noi, craiovenii. Dacă, Doamne fereşte, vine un cutremur sau altceva, rămâne tot oraşul fără apă. Şi atunci proiectul este ca localităţile din Gorj, prin care trece Izvarna, şi Craiova să beneficieze de al doilea fir. Pentru asta am fost acolo chiar în a doua zi de Crăciun, ca să văd care e stadiul. Va costa undeva la 300 de milioane de euro, investiţie care nu poate fi realizată decât pe fonduri europene, dar pentru asta trebuia să ştim cu exactitate ce se prevede pentru următorul ciclu al fondurilor europene, care este în perioada 2014-2020. Şi aceasta va fi una dintre investiţiile prioritare.

Se va construi, deci, firul al doilea…

–  Da, firul al doilea, care înseamnă acoperirea de 80% din cartierele craiovene cu apă de Izvarna. La ora actuală, nimeni nu bea apă de Izvarna din Craiova, este o singură sursă, undeva la ieşirea din oraş. Acolo, la Işalniţa, am dat dispoziţie să se facă şi o fântână, pentru că sunt foarte multe persoane care merg şi iau apă cu bidonul. Practic, în tot oraşul, numai de acolo se consumă apă de Izvarna, în rest este amestecată cu apă din Jiu sau din Gioroc. Atunci am acoperi tot necesarul cu apă de la Izvarna. Ar fi fantastic, pentru că este cea mai bună apă. Avem şi o problemă. În mod normal, ar fi trebuit ca, pe lângă acea magistrală, să se lase câte şapte metri în stânga şi în dreapta, care să fie teritoriul statutului. Ei bine, primarii de pe tot traseul au eliberat titluri de proprietate. Şi vreau să vă spun că sunt case întregi aşezate pe conducta de apă a Craiovei. Dacă mâine se întâmplă ceva, casa celui care este pe conducta de apă este luată cu totul. Trebuie luate în calcul şi exproprierile.

„Vreau un spital care să fie de standarde occidentale”

În ultimul timp, aţi vorbit insistent despre un nou spital municipal…

–       Spitalul este un proiect de suflet al meu. L-am avut pe copil bolnav în urmă cu câteva săptămâni, avea febră noaptea şi mă gândeam disperată unde să-l duc. Îl duci într-un spital şi se îmbolnăveşte de alte trei-patru boli. De aceea, vreau să avem un spital care să fie de standarde occidentale, adică totul să fie la ţiplă. Şi aparatura să fie de ultimă generaţie şi atunci când mergem acolo să nu avem şi grija că luăm alte boli, ci că ne tratăm în condiţii civilizate.

Vom putea să-l întreţinem?

– Vor fi aceleaşi costuri ca şi spitalele actuale, poate chiar mai mici, pentru că, la ora actuală, aparatura foarte veche se întreţine mai greu. E adevărat că investiţia va fi ceva mai mare, dar va fi plătită în următorii 20 de ani. Eu zic că e o investiţie care merită. Şi iarăşi un împrumut îl vom face pentru autobuze. Suntem de râs în toată ţara cu parcul de autobuze, care este foarte vechi. Cetăţenii din zonele de periferie reclamă faptul că la ei nu ajunge autobuzul. Nu poate să ajungă pentru că străduţele sunt foarte mici şi neasfaltste, iar autobuzele sunt într-o stare deplorabilă. Şi atunci ne-am decis să achiziţionăm 20 de microbuze care să poată să deservească zona de periferie şi 50 de autobuze noi. Din 2014 încolo, devin eligibile pe proiecte europene şi achiziţiile de maşini pentru transportul în comun şi, probabil, atunci vom reînnoi absolut tot parcul auto. Dar până atunci trebuie să fie în stare de funcţionare. Ori, anul trecut, de exemplu, când au fost minus 25 de grade afară, doar două maşini au fost în stare să iasă în traseu. Anul acesta nu am avut, deocamdată, temperaturi atât de scăzute, dar vă spun că ar fi aceeaşi situaţie. Sunt maşini care au 37 de ani, sunt de-o vârstă cu mine.

„Actualii parlamentari să vină cu o lege mai inspirată”

Ne scăpaţi de câini?

– Eu zic că da, scăpăm de câini. Suntem în lucru cu adăpostul. Eu, care nu am lucrat până acum în administraţie şi nu ştiam ce presupune birocraţia, eram foarte convinsă că undeva la sfârşitul lunii noiembrie va fi gata adăpostul de câini. Din păcate, numai perioada de licitaţie a durat până în luna decembrie. Va trebui să îi luăm, să îi mutăm în adăpost. În acelaşi timp, va trebui să se facă o modificare de legislaţie, pentru că actuala lege nu ne lasă nici să-i ţinem în adăpost, nici să îi eutanasiem, nu ne permite nimic. Practic, eu strâng câinii de pe stradă, îi bag în adăpost, îi crotaliez, îi sterilizez, le dau să mănânce 7 zile, după care să îi arunc înapoi în stradă. Dacă le dau să mănânce mai mult de 7 zile, vine Curtea de Conturi şi mă întreabă de ce am depăşit această dată. Ori aşa ceva este de neconceput. Prima sarcină pe care am trasat-o parlamentarilor de la USL, pe care i-am sprijinit în această campanie electorală, a fost aceea de a rezolva problema câinilor comunitari. Să vină cu o lege mai inspirată decât cea pe care am fost noi în stare să o producem când am fost parlamentari.

Câţi dintre parlamentari au promis că vor iniţia proiectul de lege?

–  Toţi trebuie să-l iniţieze. Singura iubitoare de câini cu care vom avea probleme este doamna Cristiana Anghel, care ne-a spus că, din punctul ei de vedere, câinii pot să stea foarte bine în stradă. Noi nu suntem de acord cu acest lucru, dar doamna este unul din cei 15 parlamentari care vor vota această lege… Însă actuala lege nu ne sprijină cu absolut nimic.

Cum vedeţi anul politic?

– Eu zic că mai calm. Acum avem guvern, trebuie să îl lăsăm să lucreze, iar noi trebuie să îl mai deranjăm din când în când cu problemele noastre. Oricum, vreau să mulţumesc guvernului Ponta I – Ponta II nu a apucat să se instaleze –, pentru că nu mi-a închis niciodată uşa în nas pentru nici un fel de proiect al Craiovei, ci m-a ajutat extraordinar de mult. Ne-a ajutat ca Termoficarea să poată să fie preluată de CE, cu Parcul „Romanescu”, unde grădina zoologică era în pericol să fie închisă. De aici s-a plecat prost cu un proiect care a fost abandonat la un moment dat. Am fi avut nevoie de finanţare şi, dacă nu o găseam până la sfârşitul acestui an, trebuia pur şi simplu să închidem Zoo. Ori, doamna Rovana Plumb a blocat pentru toată ţara finanţarea, ca să aibă timp şi Craiova să-şi rescrie proiectul. Şi am reuşit până la urmă să beneficiem de aceşti bani, astfel încât de anul viitor să ne apucăm de reconstrucţia ei. Practic, nu a existat ministru la care să nu mă fi dus să bat la uşă şi să nu îmi fi rezolva problema.

Ce le uraţi craioveni pentru 2013?

– Să fie un an cu noroc! Eu obişnuiesc să spun că sănătate şi bani aveau şi cei de pe Titanic, dar nu au avut noroc. Sper ca anul viitor să fie foarte norocos pentru noi toţi, pentru că merităm să avem şi un an mai norocos, după ce am suferit o perioadă de privaţiuni.

1 COMENTARIU

Comments are closed.