Compania de Apă „Oltenia” a avut pierderi de peste 50% şi la mijlocul lui 2011

0
299

În luna ianuarie a.c., Consiliul de Administraţie al Companiei de Apă „Oltenia” era informat cu privire la pierderile pe care instituţia le-a avut în anul 2010. Peste 50%, dar, cu toate acestea, Compania de Apă „Oltenia” făcea sponsorizări către Asociaţia Culturală Craiova, condusă de soţii Cristian şi Diana Nedelcu, în valoare de 600 de milioane de lei vechi. Ar fi fost de aşteptat ca  managerul Companiei, Doru Buruiană, şi echipa pe care o conduce să ia măsuri ca aceste pierderi să fie reduse, însă la mijlocul anului 2011 lucrurile stăteau la fel.

La salariile primite de şefi de Servicii şi cei de Birou ai Companiei de Apă „Oltenia” pierderile instituţiei ar trebui să fie minime, deoarece că nu se poate vorbi de lipsă de motivare, pentru ca aceştia să îşi facă treaba. Dar lucrurile se prezintă exact invers. Aşa cum prezentam în cotidianul nostru, la data de 26 ianuarie a.c., într-o informare privind pierderile de apă pe 2010 situaţia se prezenta astfel: «În perioada ianuarie-decembrie 2010, SC Compania de Apă „Oltenia” SA a cumpărat de la Direcţia Apelor Jiu o cantitate de 53.031.000 metri cubi apă brută. În aceeaşi perioadă, Compania a facturat către populaţie 22.035.000 metri cubi, care, raportaţi la apa cumpărată, reprezintă un procent de 41,55%, diferenţa de 30.996.000 metri cubi reprezentând pierderi (58,45%)».

Dintr-o cantitate de 17876,26 mii mc apă, 9207,62 mii mc sunt pierderi

Situaţia pierderilor de apă nu s-a ameliorat nici la mijlocul anului 2011. Într-un raport privind cantitatea de apă cumpărată de la Apele Române pe toate sursele, prezentat în şedinţa Consiliului de Administraţie al Companiei de Apă „Oltenia la data de 12 iulie 2011 lucrurile stăteau astfel: „În perioada 01.01.2011 – 31.05.2011, Compania de Apă „Oltenia” a cumpărat de la Direcţia Jiu o cantitate de 17876,26 mii mc apă. În această perioadă, Compania a facturat către populaţie 8668,64 mii mc, diferenţa de 9207,62 mii mc reprezentând pierderi care provin din: avarii, pierderi tehnologice, consumatori frauduloşi, consumatori nefacturaţi, conducte neanulate etc.».

Nu sunt capabili să scadă pierderile de apă sub 50%

Pierderile de peste 50% nu pot fi motivate de „consumatori frauduloşi, consumatori nefacturaţi, conducte neanulate”, deoarece pentru asta sunt plătiţi cei de la Compania de Apă „Oltenia”. Dar este evident că nu sunt capabili să scadă pierderile sub 50%. În fiecare an, Doru Buruiană are un „Program de eficientizare a activităţilor Companiei”, prin care îşi asumă: măsuri privind reducerea volumului creanţelor, măsuri de reducere a pierderilor de apă, măsuri de reducere a consumului energiei electrice, măsuri de reducere a consumului de materii prime şi materiale. La data de 16 mai a.c., Doru Buruiană a prezentat «Strategia SC Compania de Apă „Oltenia” SA pentru anul 2011», cu aceleaşi obiective din fiecare an: reducerea timpului de remediere a avariilor; reabilitarea sistemului de monitorizare a presiunii apei în reţeaua de distribuţie; monitorizarea şi analizarea permanentă a debitelor de apă captate, transportate, înmagazinate, distribuite şi facturate; depistarea pierderilor de apă cauzate de avarii ascunse şi consum fraudulos. Rămâne de văzut dacă la sfârşitul acestui an aceste măsuri vor da rezultate.

***

La data de 8 august a.c., directorul economic Marcel Morcov declara că sponsorizarea de 600 de milioane, făcută de Compania de Apă „Oltenia” Asociaţiei Culturale Craiova, a fost votată, la data de 2 decembrie 2010, de Consiliul de Administraţie: „60 de mii de lei votat de Consiliul de Administraţie la data de 02.12.2010. (…) Vă citesc, la punctul 9, din decizia Consiliului de Administraţie: „aprobă sponsorizarea Asociaţiei Culturale Craiova pentru sărbătorile de iarnă cu suma de”. Pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului de Administraţie al Companiei de Apă „Oltenia” din 2 decembrie 2010 nu a fost votată nici o sponsorizare. Din informaţiile noastre, sponsorizarea de 600 de milioane de lei vechi pentru Asociaţia Culturală Craiova a fost votată după data de 20 decembrie 2010, asta în condiţiile în care contractul a fost semnat la data de 3 decembrie 2010. „Sponsorizarea” din bani publici este, evident, ilegală, iar instituţiile abilitate ale statului ar fi trebuit până la această oră se autosesizeze.