Tinerii europeni, printre care şi mai mulţi elevi din Oltenia, afirmă că existenţa mai multor oportunităţi de învăţare a limbilor străine prin călătorii şi prin vizitarea unor situri culturale europene mai accesibile, precum şi păstrarea culturii noastre prin gastronomia şi artizanatul cu specific naţional, pot constitui surse de inspiraţie, în încercarea de a descoperi diferite culturi şi de a dobândi o mai bună înţelegere a patrimoniului nostru cultural comun. Aceste recomandări, adresate factorilor de decizie din UE, au fost sugerate de 99 de elevi din toată Europa, care au luat parte la ediţia din 2018 a manifestării anuale „Europa ta, părerea ta!” (YEYS). Organizată de Comitetul Economic şi Social European (CESE), manifestarea a avut loc la Bruxelles, pentru al nouălea an consecutiv.
În perioada 15-16 martie, CESE a primit vizita unor elevi din 33 de licee din cele 28 de state membre ale UE şi din 5 ţări candidate. Întrucât 2018 este Anul european al patrimoniului cultural, YEYS s-a concentrat şi pe domeniul culturii, alegând tema “Unită în diversitate: un viitor mai tânăr pentru cultura europeană“. „Acest proiect de excepţie, numit Europa, le aparţine tuturor, este creat de fiecare în parte şi fiecare are un cuvânt de spus. Tocmai de aceea sunteţi aici”, a afirmat Lobo Xavier în discursul său de bun venit adresat elevilor participanţi la YEYS. În fiecare an, CESE selectează în mod aleatoriu 33 de şcoli – câte una din fiecare stat membru sau ţară candidată – şi le invită să participe la această iniţiativă pentru tineret, unică în felul ei. „Pentru că YEYS este din ce în ce mai populară, vicepreşedinte Lobo Xavier a sugerat crearea unei reţele a elevilor şi profesorilor care participă sau au participat la iniţiativă”, se precizează într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.
„Posibilitatea de a descoperi alte culturi prin călătorii”
Pe parcursul unor intense dezbateri şi în cadrul atelierelor, elevii au discutat despre modalităţile de a păstra patrimoniul cultural european şi de a-l face mai atractiv pentru tinerii europeni. Printre ideile vehiculate s-au numărat şi aspecte îndelung dezbătute în Europa, precum egalitatea, securitatea şi integrarea, care ar putea fi îmbunătăţite prin activităţi culturale. Dintre cele 10 recomandări concrete adresate factorilor de decizie din UE, au fost selectate, prin vot, cele mai atractive trei propuneri. „Posibilitatea de a descoperi alte culturi prin călătorii” – acest proiect propune crearea unui program special de schimburi, în cadrul căruia elevii ar urma cursuri de limbă, ar locui la familii-gazdă şi ar învăţa despre alte culturi. „Dacă te duci şi vezi alte culturi, ajungi să le apreciezi mult mai mult şi să fii mândru că eşti european”, a explicat un elev din Cipru, care a prezentat această recomandare.
„Experimentând prin cultură”
„Păstrarea culturii, învăţând din experienţa trecutului şi utilizând-o pentru a construi viitorul” – această recomandare urmăreşte să creeze o casă a gastronomiei Uniunii Europene, în fiecare stat membru. „Atunci când comanzi un fel de mâncare cu specific naţional, să primeşti şi o notă cu explicaţii despre istoria felului de mâncare respectiv, ceea ce ar contribui la o mai mare toleranţă între naţiuni”, a afirmat un delegat din Slovenia. Pe lângă aceasta, un grup de elevi a propus crearea unui program de sprijin pentru micile magazine tradiţionale de artizanat, pentru a păstra cultura populară tradiţională. Cel de-al treilea proiect este „Experimentând prin cultură”. Obiectivul acestui proiect este de ne a aduce cultura şi patrimoniul cultural mai aproape, organizând festivaluri tematice itinerante şi evitând concentrarea muzeelor în oraşele mari. „Este un ideal către care ar trebui să tindem, căci astfel vom deveni mai bogaţi. Este mult mai interesantă deschiderea către alte culturi. Însă nu sunt convins că, în prezent, cultura europeană este concretă şi accesibilă”, a afirmat un delegat din Franţa.
Cultura – inima Europei
Adolescenţii europeni au avut şansa de a discuta despre importanţa păstrării şi promovării patrimoniului nostru cultural cu membri ai CESE, experţi şi artişti. „Nu putem construi Europa dacă nu vom acorda culturii şi patrimoniului nostru cultural un loc mai important. Pentru o perioadă de timp mult prea îndelungată, Europa a fost construită cu precădere prin economie, finanţe şi piaţa unică”, a afirmat Sneška Quaedvlieg-Mihailović, secretar general al organizaţiei Europa Nostra, care se ocupă cu protecţia patrimoniului cultural şi natural în Europa. „Acestea sunt instrumente deosebit de importante pentru apropierea dintre economiile şi societăţile noastre. Dar ce anume reprezintă inima şi sufletul Europei? Cultura şi patrimoniul cultural”, a adăugat ea. La rândul său, preşedintele CESE, Georges Dassis, a subliniat că mulţi europeni duc acum o viaţă privilegiată, deşi acest lucru nu s-a întâmplat pretutindeni şi oricând în Europa. „Este deosebit de important ca tinerii să fie încurajaţi să îşi asume responsabilitatea de a se informa despre ceea ce s-a realizat, dar şi de a găsi căi de îmbunătăţire a acestor realizări. Trebuie să lucrăm împreună şi în special cu voi, tinerii, pentru că, fără voi, nimic nu se va întâmpla”, a afirmat Dassis. CESE se va asigura că aceste trei propuneri, care au cele mai multe voturi, se vor regăsi în recomandările formulate de Comitet la adresa factorilor de decizie de la nivelul UE.
***
Comitetul Economic şi Social European asigură reprezentarea diferitelor componente cu caracter economic şi social ale societăţii civile organizate. Este un organ instituţional consultativ, instituit prin Tratatul de la Roma din 1957. Rolul său consultativ le permite membrilor Comitetului, deci şi organizaţiilor pe care aceştia le reprezintă, să participe la procesul de luare a deciziilor la nivelul UE. Comitetul are 350 de membri din toate statele membre, care sunt numiţi de Consiliul Uniunii Europene.