Il Clasico: Un eveniment comercial!

0
353

Ceea ce s-a văzut din trasmisia televizată a celei mai urmărite partide de fotbal de pe planetă nu mai trebuie comentat. Dacă „Balonul de aur” pe 2017 este Cristiano Ronaldo, pe „Santiago Bernabeau”, în faţa a 80.264 spectatori, patronul a fost Lionel Messi, care alături de Luis Suarez şi Alex Vidal a dus scorul la proporţii neverosimile (0-3). 25 de meciuri consecutive, fără înfrângere pentru Barca, care deşi l-a pierdut pe Neymar, plecat în vară la PSG, n-a cedat decât în faţa… Realului, în Supercupa Spaniei (1-3, 0-2). Dar de atunci a trecut ceva vreme. Cu cea mai bună defensivă din campionatul Spaniei, doar 7 goluri primite, 38 goluri marcate, fără nicio înfrângere, doar trei remize, deşi nu a beneficiat nici de Ousmane Dembele, accidentat de mai multă vreme, Barca are un avans de 9 puncte faţă de Atletico Madrid şi de 14 puncte faţă de Real Madrid, aceasta cu un meci mai puţin, ceea ce o îndreptăţeşte să viseze la titlu. Cu 5 trofee adjudecate, în acest an, între care Liga Campionilor şi La Liga, Real Madrid are un an de excepţie, şi după acest „Waterloo pe Bernabeau”, cum au numit ziariştii spanioli, dezastrul de sâmbătă, aşteaptă remontarea psihică în perspectiva dublei teribile, din optimile Ligii Campionilor, cu PSG, în luna februarie a anului viitor. Il Clasico a fost însă o afacere comercială de proporţii, programat fiind la o oră neobişnuită (13 la Madrid, 14 la Bucureşti) din raţiuni strict economice: partida a beneficiat de o expunere maximă în Asia, teritoriu cucerit momentan de Premier League (3,3 miliarde euro) cu 650 milioane telespectatori aşteptaţi să vizioneze Il Clasico, cea mai urmărită partidă de campionat din lume. Campionatul Spaniei, în opinia unor economişti de la Universitatea din Barcelona, aduce anual venituri estimate la 10-15 miliarde euro, adică între 1 şi 1,5% din PIB-ul Spaniei. Ora 13 la Madrid a coincis cu ora 20 la Shanghai, 19 la Djakarta şi 17:30 la New Delhi. Drepturile de televiziune din zona Asia-Oceania se duc undeva la 122 milioane euro (2016-2017), departe însă, momentan, de Spania (910 milioane euro), America (212 milioane euro), Europa comunitară (148 milioane euro). Asia, aşadar, este o piaţă importantă pentru Barca, cum a recunoscut recent şi Joseph Maria Bartomeu, preşedintele clubului catalan, al cărui principal partener este antrepriza japoneză Rakuten. Atletico Madrid, Valencia, sau Espanyol, au fiecare acţionari asiatici. De bună seamă campionatul spaniol îşi apără şi piaţa americană, unde comunităţile hispanice sunt nebune după fotbal. Că Zinedine Zidane s-a văzut învins de „geniul” lui Ernesto Vilverde şi sărbătorile de iarnă 2017 au fost blau-grana, că titularizarea croatului Kovacic în detrimentul lui Isco, a fost o greşeală, contează mai puţin, când cuferele din trezoreriile clubului sunt îndestulate. Cam asta e toată filosofia fotbalului mare promovat de Il Clasico.