Spitalele CFR trec în subordinea Ministerului Sănătăţii

0
300

Cel târziu până în luna martie a acestui an, spitalele CFR din ţară, cu excepţia celor din Bucureşti, vor trece din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Ministerului Sănătăţii. De asemenea, potrivit unui proiect de ordonanţă aflat în dezbatere publică, Casa de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor ar urma să se desfiinţeze.    

În prezent, reţeaua sanitară a Ministerului Transporturilor are în componenţă 15 spitale amplasate în zonele în care se află regionalele C.F. Între acestea şi unitatea sanitară din Craiova, la care se adaugă cele două din Bucureşti – Spitalul Clinic nr.1 Căi Ferate Witting şi Spitalul Clinic nr.2 Căi Ferate – şi cele din Cluj-Napoca, Oradea, Timişoara, Iaşi, Paşcani, Braşov, Drobeta-Turnu Severin, Ploieşti, Simeria, Constanţa, Galaţi şi Sibiu.

Spitalele CFR au fost înfiinţate cu scopul de a pune la dispoziţia asiguraţilor din transporturi servicii medicale care sunt decontate de Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor Construcţiilor şi Turismului (CASMTCT), aceasta fiind şi caracteristica acestei reţele sanitare. Acum însă se doreşte trecerea acestora la Ministerul Sănătăţii.

Până în data de 30 ianuarie a.c., proiectul de ordonanţă se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Apoi, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei, cele 13 spitale din ţară vor fi incluse în reţeaua sanitară a Ministerului Sănătăţii pe baza unui protocol de predare-preluare.

Bugetul, transferat la Ministerul Sănătăţii

Sumele alocate din bugetul de stat, pe anul 2013, pentru Ministerul Transporturilor, aferente unităţilor sanitare cu paturi, ar urma să se transfere în bugetul Ministerului Sănătăţii cu aceeaşi destinaţie. Până la data semnării protocoalelor de predare-preluare, finanţarea cheltuielilor aferente unităţilor sanitare cu paturi care se transferă Ministerului Sănătăţii va fi asigurată din bugetul Ministerului Transporturilor.

Conform proiectului de ordonanţă, drepturile şi obligaţiile existente la data încetării activităţii Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, izvorâte din contractele de furnizare de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, încheiate de aceasta cu furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se preiau de către casele de asigurări de sănătate judeţene, din raza administrativ-teritorială în care furnizorii respectivi îşi desfăşoară activitatea. De asemenea, drepturile şi obligaţiile izvorâte din contractele încheiate de Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului cu furnizorii de bunuri şi servicii vor fi preluate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

Totodată, drepturile şi obligaţiile izvorâte din aplicarea regulamentelor europene şi a documentelor internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii pentru asiguraţii aflaţi în evidenţă vor fi preluate de casele de asigurări de sănătate judeţene, pe listele cărora sunt înscrişi asiguraţii respectivi.

Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor se desfiinţează

Personalul Casei de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor va fi preluat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti şi, după caz, casele de asigurări de sănătate judeţene, pe baza opţiunii individuale a personalului, cu aprobarea CNAS. Aceleaşi instituţii vor prelua şi patrimoniul casei de asigurări a Ministerului Transporturilor.

Asistenţa medicală şi psihologică a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei va fi asigurată prin intermediul unităţilor sanitare şi laboratoarelor psihologice din reţeaua sanitară proprie a Ministerului Transporturilor, dar şi prin unităţile certificate de Ministerul Transporturilor, care este autoritatea de stat privind siguranţa circulaţiei şi navigaţiei în domeniul medical.

Finanţarea activităţii de asistenţă medicală şi psihologică pentru personalul din transporturi cu atribuţii în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii, respectiv Ministerul Transporturilor corespunzător unităţilor sanitare aflate în subordine.

Prin ordin comun al ministrului Transporturilor şi al ministrului Sănătăţii se vor stabili, printre altele, funcţiile pentru care sunt necesare avizele de aptitudine medicală şi psihologică, precum şi cele pentru care este obligatoriu şi controlul stării de sănătate la intrarea în serviciu, condiţiile în care personalul este considerat apt medical şi psihologic, baremele de sănătate, examinările şi probele necesare în vederea obţinerii avizelor de aptitudine medicală şi psihologică.