Într-o conferință privind educația profesională, organizată de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă la Guvern, în această săptămână, secretarul de stat în ministerul Educației, Florian Lixandru, s-a referit la învăţământul dual şi atractivitatea sa, mai ales în rândul elevilor absolvenţi de gimnaziu. “Trebuie să ajungem la părinți, să îi determinăm să aleagă pentru copil ce este mai bun, nu să îl supunem unui parcurs educațional la sfârșitul căruia să constatăm că acel copil nu a fost capabil să promoveze bacalaureatul, dar el poate ar fi performat într-o anumită meserie, dacă părintele ar fi făcut această alegere”, a precizat acesta.
FOTO: arhivă
Universitățile pot înființa societăți comerciale și consorții duale, după ce Guvernul a aprobat acum o lună, prin Ordonanță de Urgență modificări la legea actuală a Educației. Florian Lixandru a menţionat că în acest an școlar numărul de locuri alocate pentru învățământul tehnologic în general a fost în creștere, la sistemul dual fiind o creștere de 36,9% față de anul școlar trecut școlar.
“O problemă pe care o avem, și suntem cu toții conștienți, este gradul de atractivitate a acestei forme de învățământ pentru absolvenții de gimnaziu. Ne confruntăm cu o problemă de mentalitate a părinților cu privire la această opțiune pentru învățământul profesional. Pentru mulți dintre părinți, învățământul profesional în general este o soluție de back-up, nu este opțiune principală. Noi trebuie să-i determinăm pe părinți astfel încât să aleagă această formă de învățământ pentru copii care sunt buni la meseriile respective, care au fost evaluați și au anumite înclinații pentru o meserie sau alta, nu să fie o soluție de rezervă pentru cazul în care nu va prinde un loc la liceu la repartizare computerizată“, a spus Florian Lixandru. Potrivit unei analize Edupedu.ro, anul acesta, ultima medie de admitere la 10 colegii tehnice a fost peste 8, după ce în 2021 s-a intrat cu medii de 3 și 4. Cei mai mulți elevi repartizați, peste 27.000, au avut media la admitere între 8 și 9. Dar au fost și elevi cu medii de 8 care nu au prins un loc la un liceu teoretic, ci la colegii tehnologice, unde anul trecut ultima medie de intrare era 3 sau 4.
Învăţământul dual nu trebuie să fie ultima soluţie aleasă
Secretarul de stat Florian Lixandru a subliniat că părinții și elevii trebuie să vrea să aleagă învățământul dual, nu să fie doar o ultimă soluție.
“Prin proiectul legii învățământului preuniversitar, care a fost deja lansat în dezbatere publică, ne-am propus cumva să încercăm să schimbăm această percepție. Practic, să vorbim despre liceul profesional, nu despre școală profesională, care dă posibilitatea absolvenților de gimnaziu să se formeze pentru trei ani (obținând un nivel de calificare trei, iar dacă doresc să continue studiile cu anul patru se poate obține certificat de calificare nivel patru), astfel încât să facem mai atractivă această formă de învățământ, să îi spunem liceu profesional, dar cred că numai împreună putem desfășura activități și campanii de informare. Vrem să încercăm să ajungem la părinții, să îi determinăm pe aceștia să aleagă pentru copil ce este mai bun, nu să îl supunem unui parcurs educațional la sfârșitul căruia să constatăm că acel copil nu a fost capabil să promoveze bacalaureatul, dar el poate ar fi performat într-o anumită meserie, dacă părintele ar fi făcut această alegere”, mai explică secretarul de stat în ministerul Educației. În prezent, în legea Educației o școală profesională are un parcurs a trei ani, nu 4 ca în cazul unui liceu. Florian Lixandru a vorbit în cadrul dezbaterii și despre extinderea învățământului dual la universități, amintind și de ordonanța de urgență prin care se pot înființa consorții duale în universități. “Învățământul în sistem dual presupune un parteneriat între școală, mediul de afaceri și autorități. Rolul nostru, al ministerului, este acela de a asigura suportul în sprijinul agenților economici, a unităților de învățământ, în ceea ce privește identificarea nevoilor de pe piața muncii, identificarea acelor calificări care se caută și care în acest moment nu sunt reglementate. Numai în acest an școlar ministerul a introdus trei noi calificări pentru nivelul trei de calificare, respectiv electrician auto, lutier, operator montator subansamble. Ne dorim extinderea învățământului profesional dual la toate nivelurile. Acest obiectiv este și în PNRR componenta educație și anume asigurarea unei rute complete. Practic ne propunem să preluăm elevii de la clasa a IX-a și să îi formăm până la ieșirea de pe băncile facultății. Trebuie să asigurăm pregătirea în sistem dual până la nivel de licență, masterat, respectiv studii doctorale”, a mai spus Lixandru.